c3 koppeling versleten op 120.000km
dreambe
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 29-03-2007

Gepost: 01 april 2009 06:41 PM

Hey citroen-vrienden

Heeft iemand al eens meegemaakt dan zijn koppeling helemaal op is na 120.000km?
Zou dit een probleem kunnen zijn van citroen zelf? omdat deze auto al vanaf het begin moeilijk in versnelling gaat.

Probeert mijn garagist mij te besodemieteren?

graag reactie gehad!!!

greetings
Dimi

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 01 april 2009 06:46 PM
  [ # 1 ]

Ja, dat heb ik wel eerder meegemaakt. Maar hoe zou je garage je hiermee kunnen beduvelen? Wat een zeer negatieve inslag zonder enige technisch argument. Als een koppeling te snel slijt, dan zul je in eerste instantie en vooral aan je eigen behandeling hiervan moeten denken.

En als de wagen vanaf het begin, dus 120k geleden, moeilijk in de versnelling gaat (wat niets met de koppeling te maken hoeft te hebben), is het nu vooral een probleem van je zelf, en zeker niet meer van Citroën denk ik zo….

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 01 april 2009 06:52 PM
  [ # 2 ]

hear, hear.

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2776
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 01 april 2009 07:11 PM
  [ # 3 ]

Hier istie dan, de oorzaak-top 4 snelle slijtage koppelingsplaat…

Op nummerrrr 4 4 4:
- Weinig of geen onderhoud. De koppeling slipt en moet afgesteld worden maar daar wordt pas na enkele honderden kilometers iets aan gedaan!
Nummerrrr 3 3 3:
- Zware lading, caravans en karren!
Nummerrrr 2 2 2: :
- De bestuurder laat de koppeling zeer veel en lang slippen bij optrekken of in de file!
En met stip op nummerrrr 1 1 1:
- Het koppelingspedaal wordt door de bestuurder gebruikt als voetensteun!

Laughing

Enneh, is 120.000 km eigenlijk wel zo schrikbarend vroeg voor een koppelingssetje?

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 01 april 2009 07:17 PM
  [ # 4 ]
Midfriesland schreef:

Op nummerrrr 4 4 4:
- Weinig of geen onderhoud. De koppeling slipt en moet afgesteld worden maar daar wordt pas na enkele honderden kilometers iets aan gedaan!

Welk onderhoud wil je nalaten waardoor de koppeling gaat slippen? De kabel zal enkel slapper gaan staan, waardoor je de koppeling dus dieper in moet trappen om hem te laten slippen. Kortom, kabel slapper = minder snel slippen = minder slijtage.
Het enige probleem is dat hij uiteindelijk misschien niet meer ontkoppeld, waardoor het schakelen slechter zal gaan, waarmee je vooral je bak molt. Al vindt de plaat het ook niet leuk als je hem grof in de versnelling huft. Maar dan heb je naar mijn idee wel in de gaten dat je verkeerd bezig bent.

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 01 april 2009 07:21 PM
  [ # 5 ]

Ik sluit me aan bij bovenstaande. Vooral de eigen koppelingskunsten en het veelvuldig trekken van aanhangwagens zijn van invloed op levensduur.

Soms gaat een koppeling eraan bij 60.000km, en soms geeft ie nog geen krimp na 375.000km (eigen ervaring).

Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 01 april 2009 10:40 PM
  [ # 6 ]

Best mogelijk hoor, vooral de rijstijl, het traject en het al dan niet trekken van een aanhangwagen zijn erg doorslaggevend.
Veel file, stad, snel optrekken op hoge toeren schakelen, koppeling veel laten slippen,... allemaal erg negatieve kenmerken.
Kijk eens op autobild naar de duurtest met de avensis, die had na 80.000km al een nieuwe koppeling nodig.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook