Tijd om de zomersloffen weer van stal te halen, had vandaag een discussie over het al dan niet invetten van de wielbouten, volgens mij is een lik molycote alleen maar probleemvoorkomend, een kennis van me beweert bij hoog en laag dat dan de bouten los kunnen lopen.
Wat is jullie mening ??
Vroemmmmm
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
Ik vet ze al meer dan 40 jaar in en er is er nog nooit een losgelopen.






Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 20-03-2008
- BX SPORT
- XM 2.0i Turbo CT Automaat
ehmm.. zou ik niet doen…..























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Kan geen kwaad hoor.
De schroefdraad van de wielbouten trekken zichzelf,of liever,houden zichzelf vast.
Heb ik onklangs nog ondervonden.Had lekke band vooraan en heb er vlug het reserve wiel opgegooid en maar gewoon vast gezet.
Maar bij het hermonteren van mijn originele velg,merkte ik dat de bouten weer goed vast waren gekomen.


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Bij mij gaat er altijd een likje kopervet bij en ik ben nog nooit een wiel onderweg verloren.
Nu weet ik niet of de bout in een blinde schacht komt of dat je zo door het schroefdraad kan kijken.
Als het schroefdraad blind is dan kan het vet aan het einde van de bout eventueel er voor zorgen dat de bout niet ver genoeg aangedraaid kan worden. Maar dat is wel ver gezocht. Ik geef mijn bouten altijd een likje kopervet.
Haha patje74 je was me 1 minuut te snel af.

















Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Ik doe het wel, maar heb het eens met een monteur van een bekend bandencentrum erover gehad. Ze erkenden dat het beter was, maar deden het alleen op verzoek. Idd om loslopen van bouten / moeren te voorkomen, daar niemand ze natrok
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Vroeger hadden auto’s aan een kant linkse en aan de andere kant rechtse draad om loslopen te voorkomen. Maar als je ze goed vastzet is er geen probleem.














































Totaal aantal Berichten: 43370
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb vroegâh van mijn leermeester geleerd om enkel bij alu-velgjes de bouten/moeren van een lik kopervet te voorzien. Maar, belangrijker was dat ik ze altijd met een momentsleutel moest natrekken. Dat doe ik tot op de dag van vandaag nog steeds…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






Totaal aantal Berichten: 547
Geregistreerd: 23-01-2005
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Klein likje kopervet.
Met de kruissleutel vastzetten.
Vast=vast
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…
Re: Wielbouten wel of niet invetten ??
Sja, interessant. Net als bijna iedereen hier vet ik mijn bouten altijd in met wat kopervet. Lang geleden kwam ik een keer bij de kwikfit met mijn vette bouten en daar kregen ze zowat een hartverzakking. Volgens hen moest je wielbouten nooooooooiit invetten vanwege loslopen… Natuurlijk heb ik dat advies in de wind geslagen, nog nooit problemen ondervonden.
XM 2.0 16V 1999 Bleu Mauritius. 56000KM.
Ex XM 2.1TD VSX 1996
Ex BX 19TZD 1992
Kwikfit, daar noem je wat. Waarom zou een ingevette wielmoer of bout loslopen? Op het raakvlak van de moer op de velg perst hij al het ver er tussen vandaan en alleen op de draad blijft het lekker vet en gangbaar als het los moet.
Breek me de bek niet los over Kwikfit.























Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Ik vet al heel mijn werkzame leven alle wielbouten in met een likje kopervet.
En er is nog nooit een wiel afgelopen van al die auto’s/caravans/aanhangers.












Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
waterman771 schreef:Ik heb vroegâh van mijn leermeester geleerd om enkel bij alu-velgjes de bouten/moeren van een lik kopervet te voorzien. Maar, belangrijker was dat ik ze altijd met een momentsleutel moest natrekken. Dat doe ik tot op de dag van vandaag nog steeds…
En als je de beschikking over een momentsleutel hebt trek ze dan na circa 1000 km nog een keertje na.
Voorkomen is toch altijd beter dan achter een wiel aanlopen
Ik gebruik altijd een drupje smeerolie van de pijlstok en altijd met een momentsleutel aantrekken.