1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Wielbouten wel of niet invetten ??
Leeuwis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 521
Geregistreerd: 23-09-2008

- ID/DS D Special
Gepost: 02 april 2009 08:59 PM

Tijd om de zomersloffen weer van stal te halen, had vandaag een discussie over het al dan niet invetten van de wielbouten, volgens mij is een lik molycote alleen maar probleemvoorkomend, een kennis van me beweert bij hoog en laag dat dan de bouten los kunnen lopen.
Wat is jullie mening ??

Vroemmmmm

Niels

Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4956
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 02 april 2009 09:07 PM
  [ # 1 ]

Ik vet ze al meer dan 40 jaar in en er is er nog nooit een losgelopen.

Profiel  
 
Pimperklaas
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 20-03-2008

- BX SPORT
- XM 2.0i Turbo CT Automaat
Gepost: 02 april 2009 09:30 PM
  [ # 2 ]

ehmm.. zou ik niet doen…..

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 02 april 2009 09:35 PM
  [ # 3 ]

Kan geen kwaad hoor.
De schroefdraad van de wielbouten trekken zichzelf,of liever,houden zichzelf vast.
Heb ik onklangs nog ondervonden.Had lekke band vooraan en heb er vlug het reserve wiel opgegooid en maar gewoon vast gezet.
Maar bij het hermonteren van mijn originele velg,merkte ik dat de bouten weer goed vast waren gekomen. Wink

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 02 april 2009 10:00 PM
  [ # 4 ]

Bij mij gaat er altijd een likje kopervet bij en ik ben nog nooit een wiel onderweg verloren.

Profiel  
 
xmbreak
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 281
Geregistreerd: 09-12-2008

Gepost: 02 april 2009 10:01 PM
  [ # 5 ]

Nu weet ik niet of de bout in een blinde schacht komt of dat je zo door het schroefdraad kan kijken.
Als het schroefdraad blind is dan kan het vet aan het einde van de bout eventueel er voor zorgen dat de bout niet ver genoeg aangedraaid kan worden. Maar dat is wel ver gezocht. Ik geef mijn bouten altijd een likje kopervet.

Profiel  
 
xmbreak
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 281
Geregistreerd: 09-12-2008

Gepost: 02 april 2009 10:02 PM
  [ # 6 ]

Haha patje74 je was me 1 minuut te snel af.

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 02 april 2009 10:07 PM
  [ # 7 ]

Ik doe het wel, maar heb het eens met een monteur van een bekend bandencentrum erover gehad. Ze erkenden dat het beter was, maar deden het alleen op verzoek. Idd om loslopen van bouten / moeren te voorkomen, daar niemand ze natrok

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4956
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 02 april 2009 10:29 PM
  [ # 8 ]

Vroeger hadden auto’s aan een kant linkse en aan de andere kant rechtse draad om loslopen te voorkomen. Maar als je ze goed vastzet is er geen probleem.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43370
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 02 april 2009 10:34 PM
  [ # 9 ]

Ik heb vroegâh van mijn leermeester geleerd om enkel bij alu-velgjes de bouten/moeren van een lik kopervet te voorzien. Maar, belangrijker was dat ik ze altijd met een momentsleutel moest natrekken. Dat doe ik tot op de dag van vandaag nog steeds…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
jakkerma
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 547
Geregistreerd: 23-01-2005

- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Gepost: 02 april 2009 10:39 PM
  [ # 10 ]

Klein likje kopervet.
Met de kruissleutel vastzetten.
Vast=vast

Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…

Profiel  
 
mcwezel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 09-02-2009

Gepost: 02 april 2009 11:41 PM
  [ # 11 ]

Re: Wielbouten wel of niet invetten ??

Sja, interessant. Net als bijna iedereen hier vet ik mijn bouten altijd in met wat kopervet. Lang geleden kwam ik een keer bij de kwikfit met mijn vette bouten en daar kregen ze zowat een hartverzakking. Volgens hen moest je wielbouten nooooooooiit invetten vanwege loslopen… Natuurlijk heb ik dat advies in de wind geslagen, nog nooit problemen ondervonden.

XM 2.0 16V 1999 Bleu Mauritius. 56000KM.
Ex XM 2.1TD VSX 1996
Ex BX 19TZD 1992

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4956
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 02 april 2009 11:44 PM
  [ # 12 ]

Kwikfit, daar noem je wat. Waarom zou een ingevette wielmoer of bout loslopen? Op het raakvlak van de moer op de velg perst hij al het ver er tussen vandaan en alleen op de draad blijft het lekker vet en gangbaar als het los moet.

Breek me de bek niet los over Kwikfit.

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 02 april 2009 11:47 PM
  [ # 13 ]

Ik vet al heel mijn werkzame leven alle wielbouten in met een likje kopervet.
En er is nog nooit een wiel afgelopen van al die auto’s/caravans/aanhangers.

Profiel  
 
Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 03 april 2009 02:53 AM
  [ # 14 ]
waterman771 schreef:

Ik heb vroegâh van mijn leermeester geleerd om enkel bij alu-velgjes de bouten/moeren van een lik kopervet te voorzien. Maar, belangrijker was dat ik ze altijd met een momentsleutel moest natrekken. Dat doe ik tot op de dag van vandaag nog steeds…

En als je de beschikking over een momentsleutel hebt trek ze dan na circa 1000 km nog een keertje na.

Voorkomen is toch altijd beter dan achter een wiel aanlopen Wink

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12524
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 03 april 2009 03:04 AM
  [ # 15 ]

Ik gebruik altijd een drupje smeerolie van de pijlstok en altijd met een momentsleutel aantrekken.

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook