4 van de 14
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
   
De X1 van Rogier - Stuurkogels vervangen?
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 14 mei 2015 01:46 PM
  [ # 46 ]

Nieuwe bumpers bij Van Gompel, ik zal mijn portemonnee vast klaarhouden Wink

Nu bezig met de remmerij. Ik vond de GSA wat trillen bij stevig remmen (120—> 0 bij afritten e.d.). Eerst dat gezellige kachelhuis aan de kant gelegd (...), nu de eerste blokken eruit.

Wat valt hier over te zeggen:
1. De blokken zijn duidelijk niet gelijk gesleten, de linker op dit plaatje (buitenste op de auto) is veel dunner.
2. Ze zaten ramvast, véél vuil aan de randen van de blokken en dus ook in de klauw. Nu alles schoner uiteraard.
3. Het oppervlak is dat goed zo of is dit “verkeerde” slijtage?

Twijfel of:
- ik deze blok na alles schoongemaakt te hebben weer terug zet, of maar beter een setje nieuwe kan monteren.
- en een drupje LHM op de remzuigers, toch?
- en een miniem laagje kopervet op de zijranden van de blokken, toch?

Iemand tips? Dan ga ik ondertussen de tweede set eruit fröbelen Cool

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 14 mei 2015 03:28 PM
  [ # 47 ]

Toevoeging: de andere twee blokken zijn ook nog vrij dik. Waarom slijt er maar één blok - remzuigers of blokken te vast in de klauw??

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5446
Geregistreerd: 01-07-2007

- 2CV 6 Charleston
Gepost: 14 mei 2015 03:53 PM
  [ # 48 ]

Ik zeg dat de remzuigers vast zaten..

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 14 mei 2015 04:25 PM
  [ # 49 ]

Daar kwam wel een hoop dikke zwarte smurrie vanaf, ja. Kan dat het trillen ook veroorzaakt hebben, bv. in combinatie met niet helemaal goed ontlucht zijn?

Ga sowieso maar nieuwe blokken doen, tientjeswerk, zit dat in ieder geval goed weer!

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9863
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 14 mei 2015 04:32 PM
  [ # 50 ]

Zuigers schoonmaken met kruipolie, daarna lhm er op. Als ze dan vrij soepel naar binnen gaan is het goed. Trillen zou ik toch eerder aan de schijven wijten. Als je na hard remmen bij stilstand de rem ingedrukt houdt koelt de schijf plaatselijk sneller af.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 14 mei 2015 10:17 PM
  [ # 51 ]

Dun laagje kopervet op de achterkant van het blok, waar deze de zuiger raakt.

Zuigers schoon, druppeltje LHM erop laten vallen en de zuigers d.m.v. 2 dikke schroevendraaiers of 2 steeksleutels paarsgewijs heen en weer bewegen totdat deze soepel heen en weer gaan. Dan zijn ze goed gangbaar. Deze blokken kun je naar mijn idee nog best gebruiken. Gaan gewoon nog 10.000km. mee.
De gleuf tussen de twee helften schoonkrabben en het oppervlak met wat grof schuurpapier opschuren.
Trilling is voor 99% zeker een of twee kromme schijven. Als de trilling in het stuur voelbaar is, komt deze zeker van voor. Is dat niet het geval, dan kunnen ook de achterremmen de schuldige zijn.
Succes met klussen.

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 14 mei 2015 10:23 PM
  [ # 52 ]

Meet ook even de schijfdikte op.
Nieuwe zijn 8 mm dik. De minimale dikte mag zijn 6 mm. (voorzijde) Daaronder betekent…. vervangen.

Achterzijde nieuw 6 mm. minimaal 4 mm.

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 14 mei 2015 10:24 PM
  [ # 53 ]

Dank je Dirk, is gemeten!

Blokken twijfel ik over (geen idee hoe oud ze zijn dus wellicht die paar tientjes toch maar doen), in ieder geval nieuwe remmenreiniger halen want die is opperdepop nu!

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 14 mei 2015 10:27 PM
  [ # 54 ]

Kwastje met wasbenzine werkt ook perfect. Daarna droogblazen met perslucht of een oude lap er doorheen.

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 14 mei 2015 10:31 PM
  [ # 55 ]

Als je nieuwe remblokken koopt, koop dan goede. Textar, Lockheed, Abex, Jurid of Ferodo. Imitatiemerken zoals HP zijn vaak te hard en gaan onbedaarlijk piepen.

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 14 mei 2015 10:49 PM
  [ # 56 ]

Yep Ferodo blokken (GSA type met die extra uitsparing bovenin, of hoe noem je dat) besteld. Zaterdag binnen.

De achterblokken zagen er nog als nieuw uit, ABS merkje of zoiets erop nog leesbaar. Dat wordt vooral véél cleanen en gangbaar maken daar, zoals altijd met die hydraulieke troenen van ons Smile

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 14 mei 2015 10:53 PM
  [ # 57 ]

Als je 1 x per jaar zo’n remmenrondje doet heb je geen last van vastzittende zuigers en blokken.
Blijft alles goed gangbaar.

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 14 mei 2015 10:59 PM
  [ # 58 ]

Als je 1 van de remklauwen voor gangbaar maakt, zet dan aan de andere kant de blokken er weer even in, anders heb je kans dat je daar de zuigers eruit drukt.

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 16 mei 2015 09:28 PM
  [ # 59 ]

Zo alles schoon, nu wachten tot de remblokken vandaag bezorgd worden… niet dus. Maar dat komt wel goed van de week.

Volgende nitwit-vraag: hoe ververs je bakolie? Kan in de Kluwer noch Vraagbaak vinden:
- welke bout de aftapplug is
- waar de vul-/niveauplug (dat is dezelfde, toch??) zitten?

En welke olie: is die moderne Castrol Syntrax en andere vergelijkbare synthetische drap wel goed voor een GS-bak?

Kachelhuis ligt er nu toch nog af, dus meteen even doorpakken Cool

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 16 mei 2015 09:47 PM
  [ # 60 ]

Volgens mij moet je 75w90 gl4 bakolie hebben. 3 liter is voldoende.
De niveau en vulplug is dezelfde en vind je aan de rechter zijkant(passagierskant v/d auto) van de bak in de buurt van de remschijf.
De aftapplug vind je onderaan de bak.  Zowel de aftap, en de vulplug zien er het zelfde uit en zijn sleutelmaat 22. Verversen is simpel aftappen, en vullen met een trechter en slang oid tot de vulopening overstroomt, even wachten tot het bijna stopt met eruit lopen en de plug er weer in draaien.

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
 
4 van de 14
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook