Hallo allemaal,
mijn vader en ik zijn helemaal Citroëngek.
Het lijstje met auto’s van mijn vader is:
Citroën C5 2.0 16V Exclusive uit 2003 (dagelijks vervoer)
Citroën 2CV Club uit 1982 (zomer/tourauto)
Citroën CX 2400 Pallas uit 1978 (zomer/tourauto)
Citroën BX 19 GTi uit 1991 (voor de heb)
Ik ben zelf nog maar 16 jaar,
dus ik moet nog even op het rijden wachten maar mijn auto staat
al klaar, Citroën BX 19 GTi uit 1992.
Zoals de titel het al zegt zijn we gaan denken:
Zo’n XM is wel erg leuk!!!
In prencipe hebben we niet erg veel ruimte meer over om nog een
auto te stallen, dus hebben we besloten als er een XM komt dan
gaat de witte GTi weg… (zeg maar inruil)
Laatst een even bij een XM gekeken:
Ik was er helemaal gek van!
Wat een luxe!
Maarja mijn vader was toch wat terug houdend en hij heeft besloten
dat het niet door ging.
Soms begrijp ik de man niet helemaal…
Hij steld het liever nog even uit.
Nog tips om hem over de streep te trekken???
En nog een ander probleem, wat volgens mij vaker voor komt.
De vrouw (moeder in mijn geval) vind het een enorm grote bak,
die er eigenlijk niet mag komen…
Dat probleem moeten we ook nog even oplossen.
Maarja we zoeken lekker verder.
Maar nou zit ik toch met een aantal vragen betreft de Citroën XM.
Zou iemand me het een en ander kunnen vertellen of een linkje
kan geven met info?
Ik vraag me af hoe het precies zit met de serie 1,2,3.
Ik zie vaak verschillen.
Volgens mij loopt de 1e serie tot 1992 (?).
Da’s toch die met het spitse neusje en embleem rechts?
Hoe zit het met de motoren?
Ik dacht altijd dat je eerst de V6 12V alleen had en die in 1996 ofzo werd opgevolgd door de 24V.
Maar dan zie ik een foto van een eerste type met een vaag 24V blok.
Vertel!
Ik kom vanzelf met nog meer vragen…
Groetjes Martijn.
Mijn Fotosessie’s
_____________________________________
Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91
Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Begin eens met de stickies van dit forum door te lezen: Uiterlijke verschillen, l’evolution en XM-geschiedenis. Dan heb je al een redelijke hoeveelheid info te pakken
Volg je hart, gebruik je hoofd.























Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Serie 1 loopt tot ongeveer ‘94. Kun je zien aan die grote achter spoiler op de achterklep.
Er zijn een V6 12V en een V6 24V . Die zijn beide leverbaar tot ongeveer ‘97. Daarna word beide vervangen door een nieuw type 24V. Die heeft een smalere blokhoek en de nokkenassen worden aangedreven door riemen in tegenstelling tot de 1e serie’s 12V en 24V , die worden door een ketting aangedreven.
De 1e serie 24V waren niet echt fantrastisch betrouwbaar , de 12V wel.
Wil je hufterproof V6 XM rijden dan is die 12 klepper idd de beste keus.
Geloof overigens dat maar 1 van de 2 oude v6 blokken een ketting heeft. Haal dat altijd door elkaar.
Maar die v6-12 met een handbak ( die is er als ik me niet vergis) die wil ik ook nog een keer aanschaffen.























Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
gompy58 schreef:Geloof overigens dat maar 1 van de 2 oude v6 blokken een ketting heeft. Haal dat altijd door elkaar.
.
Ze hebben allebei een ketting.
Heb l’evolution al een beetje doorgelezen.
Ontdek al een boel!
Groetjes Martijn.
Mijn Fotosessie’s
_____________________________________
Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91
Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94














































Totaal aantal Berichten: 43395
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
gompy58 schreef:Wil je hufterproof V6 XM rijden dan is die 12 klepper idd de beste keus.
Of gewoon een écht goede kopen en meteen voor een V6.24v van na 1997 gaan. Dat is pas hufterproof.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
eeuh…
Hufterproof?
Mijn Fotosessie’s
_____________________________________
Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91
Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94























Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
CitroMarty schreef:eeuh…
Hufterproof?
dat wil zeggen dat er motorisch gezien niet zo veel mee mis kan gaan
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
waterman771 schreef:gompy58 schreef:Wil je hufterproof V6 XM rijden dan is die 12 klepper idd de beste keus.
Of gewoon een écht goede kopen en meteen voor een V6.24v van na 1997 gaan. Dat is pas hufterproof.
Ik heb hem nu een week, maar het is elke keer weer feest als ik met de auto weg ‘mag’
tja,
Ben ondertussen 2jaar in het bezit van een XM 21 TD exclusive van 1998 met 147000 km op de teller maar heb het de laatste weken wel gehad.
Het begon met een lekkende kachelradiator en dus wat koelvloeistof op de vloerbekleding.Heb de bekleding eruit gehaald om alles grondig te reinigen want anders blijf je dit altijd ruiken.
Heb zo ontdekt dat de isolatiemat nat was,bleek de voorruit ooit vervangen geweest en die was beginnen lekken, maar weer naar de dealer en de ruit laten demonteren om dan terug te plaatsen en u raad het al,de voorruit overlijd…natuurlijk een slijptoestelletje gebruikt gebruikt in plaats van de ruit handmatig uit te snijden met een draad dus kan bijna niet anders dan stuk gaan…
Gaat ook nog eens het ruitenmechanisme in het rechtervoorportier stuk,wie verzint in hemelsnaam zo’n mechanisme en dan nog met een plastic wieltje in het motortje manmanman…
Heb er ondertussen al aardig wat uurjes werk inzitten en was toch al wat gewoon met een cx.
Als ik hier lees wat me mss nog allemaal te wachten staat ...haha…
Misschien toch maar op zoek gaan naar een Xantia diesel,zijn volgens mij nog het betrouwbaarst…
groeten Werner











Totaal aantal Berichten: 1185
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Bij een xm heb je de kachel radiateur er zo uit! Wel eens bij een xantia gedaan? Dag werk zeg maar. Heb er nu vier gedaan…. Dus zo gek is een xm niet. Werk hou je er altijd aan, maar dat is bij elke luxe auto.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.





















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Wernie schreef:.............Misschien toch maar op zoek gaan naar een Xantia diesel,zijn volgens mij nog het betrouwbaarst…
groeten Werner
Ik wel eens begrepen dat Toyota het betrouwbaarst is…....
Het opnoemen van allerlei leed in een draadje van iemand die enthiousiast is over een XM is m.i.z. een beetje ongepast, dan kan iedereen zijn lijstje van meegemaakte ellende hier wel openbaar gaan maken..
Ik ben ieder geval vanmorgen weer zonder narigheid van A naar B gekomen….....






















Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
gompy58 schreef:Maar die v6-12 met een handbak ( die is er als ik me niet vergis) die wil ik ook nog een keer aanschaffen.
Klopt, die waren er zowel als VSX en Exclusive.
@ de TS: Toen de XM uitkwam in 1989 kwam meteen de V6.12 ZPJ en in 1991 kwam daar de V6.24 ZPJ4 bij. Beiden werden ze in 1997 vervangen door de V6.24 ES9J4.
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3









Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Tjerk schreef:gompy58 schreef:Maar die v6-12 met een handbak ( die is er als ik me niet vergis) die wil ik ook nog een keer aanschaffen.
Klopt, die waren er zowel als VSX en Exclusive.
@ de TS: Toen de XM uitkwam in 1989 kwam meteen de V6.12 ZPJ en in 1991 kwam daar de V6.24 ZPJ4 bij. Beiden werden ze in 1997 vervangen door de V6.24 ES9J4.
Tsja, Ik heb dus die “hufterproof” 6 cylinder 24 klepper Exclusive uit 2000 met een handbak. En het rijdt HEERLIJK. Nooit meer wat anders. Nooit zo’n plezier met een auto gehad. Ik heb nog een BX staan ......ook leuk. Eend gereden, van een vriendinnetje, vroeger, lang voor lang geleden. CX; in meegereden, ook leuk. Maar een Xm, echt geweeeeeeeldig.
Laat jevader nou maar eens een proefrit maken. Moeder mee, dan komt het vanzelf goed.
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Tjerk schreef:gompy58 schreef:Maar die v6-12 met een handbak ( die is er als ik me niet vergis) die wil ik ook nog een keer aanschaffen.
Klopt, die waren er zowel als VSX en Exclusive.
@ de TS: Toen de XM uitkwam in 1989 kwam meteen de V6.12 ZPJ en in 1991 kwam daar de V6.24 ZPJ4 bij. Beiden werden ze in 1997 vervangen door de V6.24 ES9J4.
Dus als ik het hier goed begrijp,was na 1997 geen V6-12V meer leverbaar??