Beste forumleden, ik ben nieuw op het forum. Ik besloot mezelf maar eens aan te melden omdat ik sinds 2 dagen de trotse eigenaar ben van mijn eigen BX. Ik was al een tijdje op zoek naar een auto en gaandeweg kwam de voorkeur voor de BX steeds sterker naar de oppervlakte.
Het is een 1.4i Deauville uit 1993. Ik vond ‘m er zelf goed uitzien, al heeft hij wat schoonheidsfoutjes zoals de achterbumper, de velgen en de bestuurdersstoel. Ikzelf ben 25 en dit is ook gelijk mijn eerste auto. Ik ben geen kenner op het het gebied maar ik heb 2 broers die er al een stukje meer van af weten.
Ik vind de auto erg fijn rijden en hij lijkt in goed in orde voor zover wij dat konden bepalen. Hij start goed en komt ook mooi omhoog. Er zit ook een nieuwe distributieriem op.
Foto’s: http://picasaweb.google.nl/willem.diderich/BX?feat=directlink
Als jullie het niet erg vinden dan wel gelijk een vraag: het waarschuwingslampje voor de ‘katalysator temperatuur’ gaat soms branden. Dit gebeurt zonder schijnbare specifieke reden, dus soms als ik wegrij al en soms na een tijdje rijden (15 min. ofzo). Weet iemand hier hoe dat zou kunnen komen (kapotte sensor/kat. op)?
Groeten,
Willem
Welkom en gefeliciteerd met die leuke (blauw) Deauville.
Bedoel je dat lampje op de foto van je dash ? Dan kan het in het geheugen van de ECU zitten Hopelijk is dan een reset voldoende. Succes.
Wat is er leuker dan een BX ? . . . . . Vijf BX-en !
Gefeliciteerd met je eerste bx ik hoop voor je dat je er veel plezier aan zal beleven.
Ik vindt de velgen best goed passen op jou bx,
Aan die bumper is natuurlijk wel iets te doen ,deze soort bumpers zijn er volgens mij nog genoeg om te vervangen.
Als het idd dat motomanagmend is zoals WE187 zegt dan kun je hem resetten door de + pool van de accu 15 min los te gooien.

Totaal aantal Berichten: 2779
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Welkom op het forum!
Je aanwinst ziet er zo op het eerste gezicht niet verkeerd uit. Bumpertje even spuiten of vervangen door die van een slopertje en ze is weer als nieuw.
Bestuurdersstoelen zijn heel vaak gescheurd, die van mij ook. Daar merk je niks van bij het rijden.
Wat dat lampje betreft; als je problemen krijgt met stotteren of wegvallen van een reactie op het gaspedaal dan het de gasklep-potmeter. Dat was toen ik mijn bixje kocht ook het allereerste euvel. Ze had toen net 170.000 gedraaid.
Dat onderdeel wordt nieuw alleen met compleet gasklephuis verkocht en dat is overdreven én nogal duur. Ik wist toen nog niet beter maar als het zover is moet je maar een gil doen op dit forum, dan is er vast wel iemand die aan een losse potmeter kan komen…
Enneuh, draai de oliedop nog ff een klein stukje verder naar rechts, anders raak je ‘m kwijt.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Ik heb bijna 5 jaar een 14 Deauville gehad en daar trad het “euvel” van het motormanagement-lampje ook bij tijd en wijle op. Volgens de dealer (storing laten uitlezen) was het in mijn geval inderdaad de gaskleppotentiometer. Is inderdaad prijzig om te repareren. Maar buiten (heel af en toe) wat bokken had ik er eigenlijk nooit hinder van en ik heb het maar zo gelaten. Dealer heeft op enig moment ook de boel gereset en toen was het weer verdwenen. Overigens betekende een brandend lampje ook niet altijd dat-ie slechter liep.
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Bedankt voor de snelle en vriendelijke reacties! Ik heb me inderdaad al voorgenomen om een bumper op te zoeken op een sloop, evenals wat andere onderdelen. Gisteren naar een sloop hier in Groningen geweest maar die had geen bumper en vroeg voor de andere onderdelen nogal veel geld.
Die stoel zit inderdaad nog heerlijk hoor, dus het heeft geen grote prioriteit die te vervangen, maar uiteindelijk vind ik dat wel mooier.
Bedankt voor de tips over het ‘kat-lampje’, ik begrijp dat dit dus weinig met de katalysator te maken heeft maar dat het een soort sein is voor motormanagement? Die ECU zit onder de bijrijdersstoel toch? Ik zal de reset door accu los eens proberen. Ik merk verder niks aan de wagen, hij reageert nog prima op het gas.
groet,
Willem

Totaal aantal Berichten: 9071
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gefeliciteerd met je eerste BX!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Totaal aantal Berichten: 771
- BX 1600 tzi automaat
Wel apart dat je type 1 achterlichten erop hebt zitten en wat betreft de bumper die zijn meestal door en door gekleurd, ik hoop niet dat je BX schade heeft gehad (
Citroen Bx 1.6 TZI Automaat 1991 117.000km
Citroen Jumpy 2020 6700km
Citoen C5 exclusieve 2006 172.000
Peugeot 205 generation 1997 101.000km
Peugeot 205 xad bestel 295.000

Totaal aantal Berichten: 3762
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Gefeliciteerd, Deauville is een leuke uitvoering en een prima eerste auto!
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
hallo
tip voor de stoel
haal een rechter stoel uit een sloop-deauville en bouw de rugbekleding over
het zitvlak kun je zo wisselen door onder de stiek los te maken en de beugels los te maken voor onde
is je interieur weer top
de citroen-liefhebber

Totaal aantal Berichten: 3455
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Hey gefeliciteerd met je BX en welkom op het forum
Nog een bruikbare tip:
Wordt lid van de BX club , voor 25 euro per jaar zit je gebakken en mag je onderdelen kopen bij het clubmagazijn dat voor jou heel relaxed om de hoek in Noordwolde zit en tevens kun je dan een goedkopere verzekering afsluiten bij Emerpark assuradeuren en dat scheelt enorm.
Verder veel plezier met je BX en wees vooral niet te zuinig met het posten van je voortgang en foto’s
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Nog meer reacties, leuk. Ik hoop ook niet dat hij schade heeft gehad en vandaar andere bumpers, maar eronder/achter ziet het er allemaal goed uit dus ik ben er niet zo bang voor.
Inderdaad apart dat er ook type I achterlichten op zitten, ik wil die wisselen voor type III denk ik.
Wat betreft het gebruiken van een rechterstoel, daar had ik ook al aan gedacht, ik zie niet zo snel een verschil tussen rechts en links. Ik heb al wel een stoel in een sloop-deauville gezien, maar vond 50e wat veel - of is dat een goede prijs?
Ik ben ook al lid van de BX club! Heb mijn auto gelijk bij Emerpark laten verzekeren. Ik heb ook al gemaild met het magazijn.
Bedankt nogmaals voor de antwoorden - goed forum dit.
Groet,
Willem

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
Wat Assitch zegt inderdaad, de zittingen zijn er los uit te halen. En zo te zien is alleen de zitting beschadigd, dus wellicht als je alleen de zitting meeneemt dat je dan wat goedkoper uit bent?
BX 16 TZI 1991 wit

Totaal aantal Berichten: 3455
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Goeie zaak dan
De zittingen kun je trouwens zo overzetten, die zijn inderdaad hetzelfde. Als je de stoel naar voren schuift kun je bij twee klemmen die je los kunt halen, dan kun je de zitting omhoog klappen en zit hij nog met 2 elastieken vast die je zo van de haakjes lostrekt. Rugleuningen overzetten kan ook, maar dat is wat meer werk en daarvoor moet je de stoel loshalen.
50 euro vind ik trouwens wat aan de hoge kant voor een deauville stoel, om maar niet te zeggen veel te veel, daar kun je vaak een compleet en veel comfortabeler sportinterieur voor kopen.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
Overigens stond er laatst een compleet Cannes/Deauville interieur te koop op het forum voor 50 euro… Dus ja, 50 euro is inderdaad best aan de prijs, vindt ik.
BX 16 TZI 1991 wit
Juist Mechuccio dat dacht ik ook. Op de sloop ernaast was een compleet velours interieur te koop incl. deurpanelen voor 60e. Dat is een goeie deal lijkt me, maar ik denk dat die klus nog wat groot is! Mijn huidige interieur is ook prima, op die stoel na.
Nog iets wat ik merkte aan mijn BX trouwens: als ik na eventjes (5+ min) rijden stop en het gas loslaat, dan gaat het toerental vertraagd, in stappen omlaag tot stationair. Is dat normaal? Of heeft dit soms iets te maken met de ‘trappenmotor’ waar ik al iets over gelezen heb?