Totaal aantal Berichten: 527
- BX SPORT
- XM 2.0i Turbo CT Automaat
Heren,
Leuke discussie punt… om de volgende reden.
Bij mijn BX wordt voorgeschreven om 98 te tanken,, maar dit was in 1986. Tijden zijn veranderd maar ook qua milieu.
Ik ben er sterk van overtuigd dat 95 op dit moment ook goed is. Maar dit wil ik graag zeker weten.
Tevens ervaar ik geen verschil qua pingelen met 98 of 95. En als ik decelereer dan pruttelt mijn uitlaat maar dit is ook met 98 of 95 geen verschil.
Kan zijn dat dit misschien eerder is gesteld maar wil het graag even weten en kon het nergens meer vinden.
Groeten,
Pimp

Totaal aantal Berichten: 11867
- Xantia TD SX
Ja ik weet er geen klap van eigenlijk, alleen dat mijn ‘76er Fordje wel gewoon ook echt op 98 moet lopen om mooi te draaien (minimum = 97). Mijn ‘76er BMW had op 95 ook allemachtig last van pingelen (op gas niet, maar das meen ik 114 octaan, dus dat is dan logisch). Dus tja. Maar als je BX dat niet heeft…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik tank gewoon 95…

Totaal aantal Berichten: 3000
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
BunnY schreef:Ik tank gewoon 95…
jou auto is ook geschikt voor 95, modelletje later he
als het voorgeschreven is zou ik dit niet in question nemen maar gewoon doen anders ben je straks een motor achteruit ipv een paar cent de liter…

Totaal aantal Berichten: 2485
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
BX Sport, GT en Digit horen allemaal minimaal 96 te krijgen. Maar goed, dat was/is een franse mix. Beetje mixen is al gauw goed. Met 95 heb ik in zowel m’n GT als Digit wel eens gerinkel gehoord, en naar m’n gevoel waren ze ook onzuiniger. Gek, want qua verbruik mag dat helemaal niets uitmaken.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
ik heb een 1.4 uit ‘89. op papieren staat ook 98 maar ik heb het nagevraagd bij de citroen garage en daar zeiden ze dat ik gewoon 95 kon tanken. misschien eens in de zoveel tijd een keer een 98 tankje ertussendoor maar het kon geen kwaad zeiden ze daar. maar mijne is ook 3 jaar jonger weet niet wat dat scheelt.
Als je last van pingelen hebt kan je de ontsteking een paar graden later zetten, heb je wel wat minder vermogen tot je beschikking maar ik neem aan dat de gemiddelde BX rijder vrijwel nooit het maximale eruit probeert te halen.

Totaal aantal Berichten: 3385
- C5 Break 2.0-16V
Gais schreef:... maar ik neem aan dat de gemiddelde BX rijder vrijwel nooit het maximale eruit probeert te halen.
m’n BX 14 trok ik nog wel eens door tot 7000 toeren
En die BX (‘87 - carb) gaat prima op 95.
Maar in een 1900 carb. zou ik toch 98 gooien.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90

Totaal aantal Berichten: 11867
- Xantia TD SX
Gais schreef:Als je last van pingelen hebt kan je de ontsteking een paar graden later zetten, heb je wel wat minder vermogen tot je beschikking maar ik neem aan dat de gemiddelde BX rijder vrijwel nooit het maximale eruit probeert te halen.
Gezien het naborrelen in de uitlaat van TS zou ‘t me niet helemaal verbazen als die al ietsje later staat, trouwens.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Totaal aantal Berichten: 651
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
ik adviseer om het gewoon af te wisselen bv. 2x 95 1x 98.
Of het nou merkbaar is of niet de motor loopt er beter op en is ook wel iets zuiniger.
Ze kunnen (zeker vanaf de s6 motoren) op 95.
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN

Totaal aantal Berichten: 7072
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Even terug denken aan de GT…. Vaak gooide ik er 98 in. Maja ik reed ook niet veel met die Bx.
Als het een dagelijkse auto betrof. zou ik inderdaad wat afwisselen..
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!