Euro 95 of 98
Pimperklaas
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 20-03-2008

- BX SPORT
- XM 2.0i Turbo CT Automaat
Gepost: 10 april 2009 01:55 AM

Heren,

Leuke discussie punt… om de volgende reden.

Bij mijn BX wordt voorgeschreven om 98 te tanken,, maar dit was in 1986. Tijden zijn veranderd maar ook qua milieu.

Ik ben er sterk van overtuigd dat 95 op dit moment ook goed is. Maar dit wil ik graag zeker weten.

Tevens ervaar ik geen verschil qua pingelen met 98 of 95. En als ik decelereer dan pruttelt mijn uitlaat maar dit is ook met 98 of 95 geen verschil.

Kan zijn dat dit misschien eerder is gesteld maar wil het graag even weten Smile en kon het nergens meer vinden.

Groeten,

Pimp

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11867
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 10 april 2009 02:22 AM
  [ # 1 ]

Ja ik weet er geen klap van eigenlijk, alleen dat mijn ‘76er Fordje wel gewoon ook echt op 98 moet lopen om mooi te draaien (minimum = 97). Mijn ‘76er BMW had op 95 ook allemachtig last van pingelen (op gas niet, maar das meen ik 114 octaan, dus dat is dan logisch). Dus tja. Maar als je BX dat niet heeft…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 10 april 2009 02:34 AM
  [ # 2 ]

Ik tank gewoon 95…

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 10 april 2009 02:55 AM
  [ # 3 ]

Zie ook:

 

Profiel  
 
Jdt
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 819
Geregistreerd: 20-04-2005

Gepost: 10 april 2009 10:41 AM
  [ # 4 ]
BunnY schreef:

Ik tank gewoon 95…

jou auto is ook geschikt voor 95, modelletje later he Wink

als het voorgeschreven is zou ik dit niet in question nemen maar gewoon doen anders ben je straks een motor achteruit ipv een paar cent de liter…  Confused

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 10 april 2009 10:48 AM
  [ # 5 ]

BX Sport, GT en Digit horen allemaal minimaal 96 te krijgen. Maar goed, dat was/is een franse mix. Beetje mixen is al gauw goed. Met 95 heb ik in zowel m’n GT als Digit wel eens gerinkel gehoord, en naar m’n gevoel waren ze ook onzuiniger. Gek, want qua verbruik mag dat helemaal niets uitmaken.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
Thiezz
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 497
Geregistreerd: 04-03-2008

Gepost: 10 april 2009 05:09 PM
  [ # 6 ]

ik heb een 1.4 uit ‘89. op papieren staat ook 98 maar ik heb het nagevraagd bij de citroen garage en daar zeiden ze dat ik gewoon 95 kon tanken. misschien eens in de zoveel tijd een keer een 98 tankje ertussendoor maar het kon geen kwaad zeiden ze daar. maar mijne is ook 3 jaar jonger weet niet wat dat scheelt.

Profiel  
 
Gais
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 450
Geregistreerd: 20-03-2008

Gepost: 10 april 2009 05:39 PM
  [ # 7 ]

Als je last van pingelen hebt kan je de ontsteking een paar graden later zetten, heb je wel wat minder vermogen tot je beschikking maar ik neem aan dat de gemiddelde BX rijder vrijwel nooit het maximale eruit probeert te halen.

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 10 april 2009 05:42 PM
  [ # 8 ]

Met mijn BX Sport en CX 22 TRS wisselde ik het altijd af. Dan een tijdje 98 en dan weer 95. Ik merkte geen verschil. Het moet dus wel kunnen.

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 10 april 2009 09:17 PM
  [ # 9 ]
Gais schreef:

... maar ik neem aan dat de gemiddelde BX rijder vrijwel nooit het maximale eruit probeert te halen.

m’n BX 14 trok ik nog wel eens door tot 7000 toeren Rolling Eyes

En die BX (‘87 - carb) gaat prima op 95.  Wink


Maar in een 1900 carb. zou ik toch 98 gooien.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11867
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 10 april 2009 10:44 PM
  [ # 10 ]
Gais schreef:

Als je last van pingelen hebt kan je de ontsteking een paar graden later zetten, heb je wel wat minder vermogen tot je beschikking maar ik neem aan dat de gemiddelde BX rijder vrijwel nooit het maximale eruit probeert te halen.

Gezien het naborrelen in de uitlaat van TS zou ‘t me niet helemaal verbazen als die al ietsje later staat, trouwens.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
dennis van der ven
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
Gepost: 12 april 2009 02:40 AM
  [ # 11 ]

ik adviseer om het gewoon af te wisselen bv. 2x 95 1x 98.
Of het nou merkbaar is of niet de motor loopt er beter op en is ook wel iets zuiniger.
Ze kunnen (zeker vanaf de s6 motoren) op 95.

alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 12 april 2009 01:42 PM
  [ # 12 ]

Even terug denken aan de GT…. Vaak gooide ik er 98 in. Maja ik reed ook niet veel met die Bx.

Als het een dagelijkse auto betrof. zou ik inderdaad wat afwisselen..

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook