plotse daling verbruik van 15%
Gunther
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
Gepost: 16 april 2009 05:16 PM

[quote data=”” author=“GrandBateau” date=“1252147597”]ik heb de indruk dat mijn C4GP een stuk minder verbruikt met de cruisecontrol ingeschakeld dan als ik zelf een constante snelheid probeer aan te houden; (uiteraard enkel als de verkeersomstandigheden het toelaten)
mijn gemiddeld verbruik over de voorbije 17.000 km is 6,6L met >80% autostrade met een richtsnelheid van 130km/h (reële kms), vrij weinig stadsverkeer noch file

Ik gebruik altijd cruise control als de situatie het toelaat, het verbruikt inderdaad minder, ik veronderstel doordat die fijner de gas kan regelen dan je zelf kan, zeker bij veranderlijke windsituaties. Met 100% autostrade en 130, kan je wel een goed half litertje erbij tellen tov 120 hier, dus +/- 6.5 L, maar voordien (voor de 27k km) dacht ik er nog niet aan om 130 te rijden, wel een paar keer geprobeerd, maar dan steeg het verbruik naar iets rond 8 L, nu weet ik het niet, nog niet getest.
Het blijft mij toch een raadsel waarom onze auto tot voor kort zowat 1 liter meer verbruikte tov alle anderen met een vergelijkbaar traject, grofweg zelfde km-stand, en zelfde motorisatie en auto. Het kan niet liggen aan de rijstijl, mijn vrouw rijdt er niet veel mee, (zij doet trouwens enkel stadritten, en verbruikt wel daarbij 1 a 2 l meer als ik), en bij de focus lag mijn verbruik ook heel goed ivm anderen zelfs laag (norm was 5.4, en ik had +/- 5.6). Een andere gedachte is misschien olieverbruik, maar dat kan ook niet, voorlopig ziet het er naar uit dat die weer na 18k km op +/- 50% gaat staan van de peilstok, dus onveranderd (kijk het om de 2k km na).

24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.

Profiel  
 
Gerrit T
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 464
Geregistreerd: 18-02-2007

Gepost: 17 april 2009 01:47 AM
  [ # 1 ]

Dat heeft te maken met de buitentemperatuur. Hoe lager de temperatuur des te hoger het verbruik. De laatste weken is het echt lekker warm geweest, zeker 10 graden warmer dan de weken ervoor. Het kan haast niet anders dan dat dit de oorzaak is.

Tot u sprak Gerrit Paulusma!

Oant moan!

196.000 km rijplezier gehad! Nieuwe inmiddels afbesteld: GC4P 2.0 HDiF 150 LB EGS, Icare, Panoramisch glazen dak en een afneembare trekhaak.

Profiel  
 
hbeck
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 988
Geregistreerd: 30-06-2007

Gepost: 17 april 2009 04:05 AM
  [ # 2 ]

Ja hoor, jasje uit, en je kunt langer met een liter diesel

Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus

Profiel  
 
Gerrit T
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 464
Geregistreerd: 18-02-2007

Gepost: 17 april 2009 10:25 AM
  [ # 3 ]

Quote van de site van AMT (Auto, Motor en Techniek)


Vraag: Ik krijg regelmatig vragen van automobilisten die ‘klagen’ over een hoog brandstofverbruik in de winter. Kunt u eens uitleggen waar dit hogere verbruik bij lagere buitentemperaturen precies door veroorzaakt wordt? Proberen de autofabrikanten dit meerverbruik in de winter met technische ontwikkelingen te beperken?


Antwoord: Een verbrandingsmotor is pas op bedrijfstemperatuur wanneer de koelwatertemperatuur 90-105°C bedraagt. De smeerolietemperatuur ligt 10-40°C hoger bij bedrijfswarme motor. Om die bedrijfstemperatuur te bereiken moet er dus eerst een opwarming vanaf de omgevingstemperatuur plaatsvinden. Daaruit volgt logischerwijs dat er meer energie ofwel brandstof nodig is naarmate de buitentemperatuur lager is. Vergelijk het maar met de centrale verwarming thuis. Bij 20°C hoeft er niet eens gestookt te worden, bij -20°C vliegt het gas er doorheen.

Maar er speelt meer. Een motor is overwegend van metaal en dat krimpt bij lagere temperaturen. De lagerspelingen worden kleiner, daarom is het brandstofverbruik bij lage temperaturen hoger omdat de wrijvingsverliezen in de motor en de transmissie hoger zijn.
Als we uitgaan van een volledig opgewarmde motor zit het verschil in verbruik vooral in toename van de transmissieverliezen. Zowel de versnellingsbak als de eindoverbrenging komen ‘s winters niet op dezelfde temperatuur als ‘s zomers. Dat betekent: een stroperige olie. Vandaar de trend naar oliën met een lagere viscositeit.

Soms wordt er een extra beroep gedaan op het elektrisch vermogen van de dynamo. Er is immers verlichting en verwarming nodig. Het is de motor die extra brandstof nodig heeft om de nodige stroom te kunnen leveren.

Als de bandspanning niet wordt aangepast, daalt de druk met 0,1 bar per 10°C temperatuurverschil. Al gauw is er een 0,2 bar lagere druk in de banden dan ‘s zomers, dat verhoogt de rolweerstand.

Het is niet mogelijk nauwkeurig aan te geven met welk percentage het verbruik ‘s winters toeneemt, maar het gaat al gauw om 5% en meer bij 0°C en nog veel meer bij echte koude.


Gerrit

196.000 km rijplezier gehad! Nieuwe inmiddels afbesteld: GC4P 2.0 HDiF 150 LB EGS, Icare, Panoramisch glazen dak en een afneembare trekhaak.

Profiel  
 
Gunther
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
Gepost: 17 april 2009 03:53 PM
  [ # 4 ]

Bedankt voor de antwoorden, maar het heeft zeker niet enkel met de buitentemperatuur te maken, omdat het verbruik ook 7 liter was bij 120 op autostrade in de zomer vorige jaar, toen er tussen de 10k en 18k km op de teller stond. Logischerwijze zou er dan ook minder verbruik moeten zijn, en dat is niet zo.
Oftewel was de auto toen nog niet ingereden, al lijkt het me toch niet echt normaal dat dat meer dan 18k km of 1 jaar vergt, of zie ik dat fout?
We hebben de auto gekocht in nov 2007, in de periodes: winter 2007-2008, zomer 2008 en winter 2008/2009 bleef het verbruik +/- hetzelfde bij 120 op autostrade, op 0.2 l verschil na tussen zomer en winter, meer niet (met uitzondering van de extreme koude van -15 C, maar dat is duidelijk waarom, er is trouwens nog in zo’n geval een reden, je rijdt over sneeuw bijvoorbeeld veel trager Wink ).
Nu is het verschil meer dan 1 liter, en als je boven de 120 gaat is het verschil nog groter, bij 140 vorige zomer en nu is maar liefst een verschil van 1.8 liter. De metingen zijn ook enkel ‘warm’ na een half uur rijden minstens.

24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 17 april 2009 07:20 PM
  [ # 5 ]

Lijkt me toch sterk dat dit zuiver met het inrijden te maken heeft.
Factoren zoals temperatuur e.d. zullen ook wel meespelen, maar het verschil is wel erg groot en erg plots als ik het goed begrijp.
Moest het aan het inrijden liggen dan had het veel constanter afgelopen en niet plots 1L minder.

In elk geval is het beter zo dan omgekeerd Laughing

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
Gunther
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
Gepost: 17 april 2009 08:48 PM
  [ # 6 ]
picassoke schreef:

Lijkt me toch sterk dat dit zuiver met het inrijden te maken heeft.
Factoren zoals temperatuur e.d. zullen ook wel meespelen, maar het verschil is wel erg groot en erg plots als ik het goed begrijp.
Moest het aan het inrijden liggen dan had het veel constanter afgelopen en niet plots 1L minder.

In elk geval is het beter zo dan omgekeerd Laughing

Inderdaad beter zo dan omgekeerd, het is inderdaad plots, ben er wel blij mee natuurlijk dat ze eindelijk normaal verbruikt naar mijn gevoel Smile .
Zolang er niets van de auto afgevallen is, hoor je mij niet klagen Laughing .

24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.

Profiel  
 
wizardwilly
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 355
Geregistreerd: 29-03-2006

- C3 1.6 e-HDi 90 airdream Selection
Gepost: 19 april 2009 03:07 AM
  [ # 7 ]

Gunther,
En maakt u nog steeds gebruik van dezelfde brandstof en tankstation? Is er een andere wijziging in uw gebruikspatroon (werk, prive).
Is de daling gemeten alleen op het display of ook werkelijk aan de pomp? Er moet een verklaring zijn voor een zo plotselinge daling.

Verkocht, helaas schade gereden!

Profiel  
 
Gunther
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
Gepost: 19 april 2009 08:50 PM
  [ # 8 ]
wizardwilly schreef:

Gunther,
En maakt u nog steeds gebruik van dezelfde brandstof en tankstation? Is er een andere wijziging in uw gebruikspatroon (werk, prive).
Is de daling gemeten alleen op het display of ook werkelijk aan de pomp? Er moet een verklaring zijn voor een zo plotselinge daling.

Ik gebruik nog steeds hetzelfde station, zelfs brandstofpomp, Er is ook geen wijzinging in gebruikspatroon, en de daling is zowel op display als aan de pomp . Mijn vrouw is ook niet stiekem gaan tanken Laughing Wink .

24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook