1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
1996’er V6.12 met automaat. Doen?
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6512
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 28 april 2009 06:40 PM

Ik heb een XM V6 Break met automaat gezien uit 1996 (zie het XM te koop topic). Ik meende me te herinneren dat over de verschillende V6-en en bijbehorende configuraties al het nodige gezegd was in en apart topic maar ik kan dit nergens meer vinden. Wel vond ik in een ander topic een zijdelingse opmerking over de beperkte levensduur van de 4HP18 bak, waarmee de betreffende XM (erste toelating april 1996) zou zijn uitgerust. Maar veel verder kom ik dus niet mee.

Daarom even deze concrete vraag (opnieuw) in een eigen topic:

Wat valt er te zeggen over de V6 met 4HP18 automaat? Aanrader, afrader?

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
Tjerk
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008

- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Gepost: 28 april 2009 06:56 PM
  [ # 1 ]

Die V6 schijnt een erg betrouwbare motor te zijn die veel km’s aankan. Dezelfde automaat ligt ook in onze XM, nog nooit problemen mee gehad, maar aan een V6 gekoppeld kan dat wel eens anders zijn. Verder weet ik er niet veel van. Wink

C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV

Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6512
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 28 april 2009 07:33 PM
  [ # 2 ]

Of is dit dan een betere keus?
V6.24 automaat uit 1999
Wel wat minder spectaculair door de wat degelijker combinatie van groen metallic en zwart leer. Zo op het eerste gehoor dezelfde opties, alleen de elektrische stoelverstelling mis ik in het overzicht, of was dat standaard op de V6 Break?

edit: herstel, elektrische stoelverstelling zit er ook op.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
Tjerk
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008

- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Gepost: 28 april 2009 07:59 PM
  [ # 3 ]

Dat is een ES9J4, dus de nieuwe V6. Qua betrouwbaarheid schijnt die wat minder te zijn. Heeft ook een distributieriem ipv een ketting. Electrische stoelverstelling was volgens mij alleen maar standaard op de Exclusive. Een Break is nooit als Exclusive leverbaar geweest.

C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV

Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6512
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 28 april 2009 08:15 PM
  [ # 4 ]

Ah. Dus dan is het de keus tussen een degelijk blok met een bak met reputatie, of een blok met reputatie met een degelijker bak…? Fijn toch…  Razz

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
Tjerk
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008

- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Gepost: 28 april 2009 08:18 PM
  [ # 5 ]

Precies. Als je van veel power houdt is de ES9J4 het leukst, die heeft namelijk bijna 30 PK meer Wink

C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV

Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6512
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 28 april 2009 09:31 PM
  [ # 6 ]

Ja, daar hou ik wel van. Twisted Evil
Aan de andere kant staat dan weer de Diravi (voor een beetje CX-gevoel)... Lastig. Maar er zijn vast nog meer plussen en minnen die het kiezen wat makkelijker (of moeilijker maken).

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 29 april 2009 01:07 AM
  [ # 7 ]
Jeroen78 schreef:

Dat is een ES9J4, dus de nieuwe V6. Qua betrouwbaarheid schijnt die wat minder te zijn. Heeft ook een distributieriem ipv een ketting. Electrische stoelverstelling was volgens mij alleen maar standaard op de Exclusive. Een Break is nooit als Exclusive leverbaar geweest.

Electrische stoelverstelling is vanaf de Ambiance uitvoering standaard. De Ambiance uitvoering is het laagste uitrustingsniveau op een V6. Dit betreft dan een serie 1.
De VSX-uitrusting is volgens mij wel de gelijkwaardige uitvoering van een ambiance.

De automatenbak 4HP18 heeft inderdaad een reputatie. Maar een hoop ellende kan voorkomen worden als men op tijd de olie ververst van de bak. De ZPJ-motoren zijn idd bijna onverwoestbaar.

Groetjes Jeroen

Een VSX heeft niet standaard electrische stoelverstelling, althans de mijne niet. Misschien dat het standaard was in een V6.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6512
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 29 april 2009 01:56 AM
  [ # 8 ]

OK. De uitrusting van beide auto’s is exact gelijk, zag ik inmiddels. Verschillen so far:
- Diravi vs. standaard stuurbekrachtiging
- 4HP18 vs. 4HP20 bak
- ZPJ 12v 170pk vs. ES9J4 24v 200pk: qua topsnelheid maakt het niet zoveel verschil, qua koppel des te meer, zag ik.
- frutsels als derde remlicht en zijairbags (OK, belangrijke zaken maar geen reden om een XM wel of niet te nemen i.m.o.)

Heeft een 96’er ook al Hydractive (en ga ik dat missen?)

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 29 april 2009 02:05 AM
  [ # 9 ]
Mulder schreef:

Heeft een 96’er ook al Hydractive (en ga ik dat missen?)

Ja. Ga je dat missen? Op een V6 hoort het er wel bij.

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
easternnl
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004

- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Gepost: 29 april 2009 02:24 AM
  [ # 10 ]
Ree schreef:
Mulder schreef:

Heeft een 96’er ook al Hydractive (en ga ik dat missen?)

Ja. Ga je dat missen? Op een V6 hoort het er wel bij.

Ree

Alle dikke XM’s hebben hydractief. Alleen op serie 2 was het een optie op de 2.0i en 2.1 td

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6512
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 29 april 2009 02:26 AM
  [ # 11 ]

Mooi. Als het erop zit ga ik het dus ook niet missen…  Zeg maar. Cool
Het is ook wel handig voor een beeld van de verschillen met mijn huidige XM.

Een 96’er V6 heeft nog niet het anti-zink gebeuren geloof ik?

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
easternnl
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004

- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Gepost: 29 april 2009 02:31 AM
  [ # 12 ]
Mulder schreef:

Een 96’er V6 heeft nog niet het anti-zink gebeuren geloof ik?

Volgens Le Evolution op de xm club niet, als je diravi hebt—dan geen antizink spul

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6512
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 29 april 2009 02:39 AM
  [ # 13 ]

Ziet er ook veel gaver uit, zo’n plat op haar buik liggende XM…
Praktisch is het allemaal niet natuurlijk, maar ach…

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 29 april 2009 03:04 AM
  [ # 14 ]

Mwah, je kunt er zo mee wegrijden als je niet meteen over grote hobbels moet. Als de vering in goede staat is, is ie snel op hoogte, en hoe meer toeren de motor, des te sneller op druk. De reden van het anti-inzink gebeuren is de pomp, die heeft een gescheiden opbrengst voor stuurbekrachtiging en de vering waarvan de meeste opbrengst naar de stuurbekrachtiging gaat. Als je daarmee je auto zou moeten laten opstijgen zou je geloof ik een minuut verder zijn eer ie op hoogte is.

Groetjes Erik!

Profiel  
 
easternnl
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004

- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Gepost: 29 april 2009 10:37 AM
  [ # 15 ]

Idd, als mijn xm van uit helemaal laag naar de rij-stand moet kan je wel een minuut wachten. Door het anti-sink duurt het allemaal een stuk korter.

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook