motor temperatuur te hoog:  STOP
wimZ
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 28-12-2006

Gepost: 02 mei 2009 01:33 AM

Eergisteren met een aanhanger achter mijn auto kreeg ik na ongeveer 65 rijksweg kilometers zonder file (ja het kan nog wel in NL) de melding motortermperatuur te hoog: STOP
Gelukkig was ik 200 meter van mijn bestemming, na ongeveer twee uur ben ik verder gereden en heb geen melding meer gehad.
Vanochtend weer met dezelfde aanhanger, koude start met belading (totaal ong. 1100 kg) gereden en na 6 kilometer wederom dezelfde melding, ik heb mijn verwarming aangezet op max 28gr en de melding verdween.
Tijdens de rit van ongeveer 100km geen meldingen meer gehad en zelfs in de file niet.
nadat de auto ongeveer een half uur had stilgestaan, rijdt ik nu met een lege aanhanger de rijksweg op en jawel: MOTORTEMPERATUUR TE HOOG: STOP !!
Er zit voldoende koelvloeistof in het reservoir en de fan slaat ook gewoon aan.
Ik krijg nu wel angsten als ik weet dat ik deze zomer met mijn boot achter de auto nog naar Kroatie moet.

GC4P ligne business, 1.6 HdI EB6V 2007, huidige km stand 160.000 km
Vanaf sept 09 een Skoda Superb.
Ervaring met Citroën was redelijk maar zeker nooit geen EB6V meer…....

Profiel  
 
Gunther
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
Gepost: 02 mei 2009 05:22 PM
  [ # 1 ]

Re: motor temperatuur te hoog:  STOP

Zou het kunnen dat de eolys vloeistof van de roetfilter moet bijgevuld worden? Normaal is dat met de beurt van 150k km, en vermits je 140k hebt gedaan, is dat zo direct het eerste waar ik aan denk als de koelvloeistof nog ok is. Een tweede gedachte, is de waterpomp die misschien stuk is. Verder ken ik te weinig om verder te helpen.

24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 02 mei 2009 05:55 PM
  [ # 2 ]

Vraag is natuurlijk of de temperatuur werkelijk te hoog is, en het bvb niet om een sensor gaat die tilt slaagt.
Als de motertemp te hoog is, en het niveau van de KVS is nog ok. Dan zou ik beginnen denken aan de waterpomp of radiator.
Waterpomp zou wel eens kunnen lekken, of de thermostaat die niet meer naar behoren werkt.
Dit is nog maar eens het bewijs dat er een meter voor de temperatuur van het water in een auto moet zitten.
Moest die er zitten zou al snel het een en ander duidelijk worden.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
JantjevH
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 25-05-2007

Gepost: 07 mei 2009 08:13 PM
  [ # 3 ]

Ik zou er mee naar de dealer gaan. Ik heb hetzelfde probleem. Conclusie dealer, de aansluiting van de sensor voor de koelvloeistof lekt een heel weinig, gevolg de kabelboom is aangetast waardoor er meldingen ontstaan, hier liep blijkbaar het vocht op en de motor is blijkbaar ook een keer te heet geweest, de koppakking is kapot.
Gelukkig nog net binnen de twee jaar en geldt de garantie nog.

groeten Jan

Profiel  
 
wimZ
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 28-12-2006

Gepost: 07 mei 2009 08:56 PM
  [ # 4 ]
JantjevH schreef:

Ik zou er mee naar de dealer gaan. Ik heb hetzelfde probleem. Conclusie dealer, de aansluiting van de sensor voor de koelvloeistof lekt een heel weinig, gevolg de kabelboom is aangetast waardoor er meldingen ontstaan, hier liep blijkbaar het vocht op en de motor is blijkbaar ook een keer te heet geweest, de koppakking is kapot.
Gelukkig nog net binnen de twee jaar en geldt de garantie nog.

groeten Jan

Oeps, ik zit net buiten de garantie, ik ga morgen gelijk langs bij de dealer.

GC4P ligne business, 1.6 HdI EB6V 2007, huidige km stand 160.000 km
Vanaf sept 09 een Skoda Superb.
Ervaring met Citroën was redelijk maar zeker nooit geen EB6V meer…....

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook