


Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 11-08-2007
- Xantia 2.0 HDI break 90+
Weer wat maanden verder rijdt de BX nog steeds. En er is 100 euro voor geboden De enige klachten die er bij gekomen zijn, zijn een zwakke accu en zwakke bollen. Oh, en de walm van de koude motor wordt steeds blauwer.
De winter heeft ze overleefd met geen enkel startprobleem. Ondanks dat er gewoon water in de radiator zit (wat er telkens uitloopt) heb ik geen last van oververhitting gehad. Toen het een keer een dagje mooi weer was en niet vroor, had ze ineens een accuprobleem. Voor een stoplicht hield de motor er zomaar mee op. Binnen enkele slagen was de accu leeg. Na een jumpstart met kabels, kon ik gewoon doorrijden en sindsdien is er geen enkel probleem meer geweest.
De veerbollen zijn nu wel op sterven na dood. Na starten tikt het système hydraulique ongeveer 7 miljoen keer voor de wagen op hoogte is. Tijdens het rijden vreemd genoeg echter helemaal niet. Veren doet ze nog wel, schokbreken eigenlijk niet meer. (of is het andersom? In ieder geval voel ik korte oneffenheden in het wegdek alsof ik een Volkswagen Golf zit.)
Het dakje is trouwens ook een verhaal apart. Soms dan staat de auto zomaar een week stil. Als het dan een keer flink geregend heeft, dan wil er zich wel eens water verzamelen in het plastic omhulsel van de zwengel waarmee je het dakje opent en sluit. In een bocht loopt er dan een straal water zó over mijn arm, of in de schoot van mijn vrouw als die toevallig naast me zit. Maar als het gewoon keihard regent terwijl we rijden, is hat dakje waterdicht. Rara politiepet…
Elders in dit topic vroeg iemand zich af of ik expres een slecht auto gekocht had, om er maar een goed verhaal over te kunnen schrijven. Dat is écht niet zo. Ik heb gewoon niet genoeg verstand van auto’s om voor een redelijk budget een fatsoenlijke auto te kopen. Daarom ben ik elders op dit forum (onder ‘gezocht’) een draadje begonnen op zoek naar verstandige mensen die mij willen helpen met de aanschaf van de oplvolger van mijn huidige BX.






















Totaal aantal Berichten: 3222
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
dat lekkende dak heb ik meer gehoord, kwestie van afwateringskanaaltjes verstopt, die komen ergens achter je achterlichtunits naar buiten ....
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist






















Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Maurice van Mourik schreef:dat lekkende dak heb ik meer gehoord, kwestie van afwateringskanaaltjes verstopt, die komen ergens achter je achterlichtunits naar buiten ....
Nee, dat geldt alleen voor een fabrieksschuifdak. Dit is gewoon een aftermarket handzwengel-klapdakje als ik ‘t goed begrijp.






















Totaal aantal Berichten: 3222
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Verderrie, dan kun je idd beter in de regen zitten, dus de zaag erin
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist


























Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
nee, met de kitspuit (siliconenlkit) langs de rand!
Waarschijnlijk dicht de orginele rubberen rand niet meer goed af.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!






















Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Het wil trouwens nog wel ‘s helpen om de rubbers van zo’n dakje schoon te maken en in te vetten met vaseline ofzo.


























Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Inderdaad dat kan ook nog.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!



Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 11-08-2007
- Xantia 2.0 HDI break 90+
Dit dakje zat toen ik de auto kocht, helemaal dichtgekit. Omdat ik vind dat als er een schuifdakje in zit, dat het dan ook open moet kunnen, heb ik de zaak met een stanleymes losgesneden. Dwars door de rubber heen. Weet ik veel Toen heb ik voor 50 euro een nieuw frame met rubber op de kop getikt. Dat heb ik vervolgens zelf ingezet, waarbij ik zorgvuldig met de kitspuit in de weer ben geweest. Het lek zit dus niet tussen het dak en het frame, maar tussen het frame en het glas van het schuifdakje. Er zal wel een stukje oude kit tussen zitten.
Dat van die afvoerkanaaltjes geloof ik best. Ik hoor zelfs water lopen als ik rij, dus volgens mij zijn die kanaaltjes gewoon open






















Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gooi schreef:Het lek zit dus [...] tussen het frame en het glas van het schuifdakje. Er zal wel een stukje oude kit tussen zitten.
Precies dat is ook waarvan ik zeg dat ‘t nog wel ‘s helpt om het rubber daar schoon te maken (zeker als er nog kitresten zitten) en in te vetten met vaseline.
Gooi schreef:Dat van die afvoerkanaaltjes geloof ik best. Ik hoor zelfs water lopen als ik rij, dus volgens mij zijn die kanaaltjes gewoon open
Dat zou hoogst opmerkelijk zijn, want als ‘t goed is heeft jouw bx die kanaaltjes niet, tenzij er ooit een electrisch bedienbaar fabrieksdak in heeft gezeten, of ‘t moet een zeer luxe handbediend aftermarketdakje zijn.



Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 11-08-2007
- Xantia 2.0 HDI break 90+
beerpeet schreef:
Gooi schreef:... Ik hoor zelfs water lopen als ik rij, dus volgens mij zijn die kanaaltjes gewoon open
Dat zou hoogst opmerkelijk zijn, want als ‘t goed is heeft jouw bx die kanaaltjes niet, tenzij er ooit een electrisch bedienbaar fabrieksdak in heeft gezeten, of ‘t moet een zeer luxe handbediend aftermarketdakje zijn.
Oeps! En toch hoor ik water lopen. Dat zal dan wel tussen het dak en de hemel lopen, of ergens anders in een holte op dakhoogte. In ieder geval zal het roest veroorzaken… Gelukkig kom ik amper nog op de snelweg, want ik heb al visioenen van een doorgeroest dak dat er onderweg vanaf waait… Instant Decapotable!





Totaal aantal Berichten: 432
Geregistreerd: 11-12-2008
- BX 16 TZI Custom
- Berlingo 1.6i 16V Multispace
- BX 19 TRI
Het is jammer dat ik nu eigenlijk net weg moet.
maar ik heb net het hele topic gelezen dus ik reageer toch nog ff snel.
BXen hoeven volges mij helemaal niet altijd rampen te zijn. Overigens besteed ik straks liever een paar honderd meer aan een goede (break) dan weinig te betalen en toch te twijfelen over de betrouwbaarheid.
Het hoort bij een BX. Maar ik zou je BX droom nog niet opgeven.
Laat je ff helpen door iemand met goed verstand van BXen en koop een mooie rijdende BX binnen jou budget.
Dat moet kunnen!
———————————————————————————————————-
Citroën Fotocollectie Digitaal & Analoog
———————————————————————————————————-



Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 11-08-2007
- Xantia 2.0 HDI break 90+
Roadmaster 7 schreef:Laat je ff helpen door iemand met goed verstand van BXen en koop een mooie rijdende BX binnen jou budget.
Nouja. Dat eerste heb ik dan virtueel gedaan in mijn draadje over expertise gezocht. En dat laatste heb ik vanmiddag ook gedaan. Zie mijn nieuwe draadje: Gooi’s nieuwe 19 TRS Automaat.
Gooi schreef:Tjongejonge. Gisteren heb ik maar weer eens een BX gekocht. In het kader van wel willen rijden, maar weinig willen/kunnen betalen, is de C1 5-deurs Ambiance Sensodrive uit 2006 er uit gegaan en hebben we nu een donkerblauwe BX 1.4 Cannes uit 1991 gekocht voor 350 euro. 235.000 kilometer op de teller.
Dit barrel heeft de volgende mankementen:
- Draagarmlagers zijn verrot
- Veersysteem komt niet goed op druk (tikken) waardoor voorkant heel laat omhoog komt
- Veer overigens niet al te soepel, maar dat ligt denk ik aan de draagarmlagers
- LHM tank zit vol met LHM, maar dan aan de buitenkant
- loopt niet al te soepel, en hoog stationair afgesteld
- benzine / uitlaatgaslucht bij koude motor
- lichtbruine emulsie in koelwater (koppakking lek?)
- Roestgaten onder LHM-tank en onder tankje van achterruitsproeier
- Achterruitenwisser/wasser werkt niet
- dagteller reset werkt niet
- klokje kan niet goedgezet worden
- aanlopend geluid, weet niet of dit de remmen zijn, of iets anders
- klassieke scheur in voorstoelbekleding
- plastic geluid bij draaien van stuur doordat stuur tegen dashbord aanloopt
- stuurt overigens best zwaar, vergeleken met stuurbekrachtigde C1…
- middenconsole door onhandige vorige eigenaar niet in het midden teruggemonteerd
- hoofdsteunen zakken in
- zonnedak kan niet meer open omdat het mechaniek kapot is en het glas van buitenaf zit dichtgekit
- parkeerkreukels in rechtervoorscherm
- voorbumper hangt scheef
- sierstrips en rubberstrips buitenkant zitten allemaal los en gekruld
- lak op dak, achterklap en c-stijl is verschoten naar wit/grijs
- steenslagputje in voorruit
- er zit een of ander japans uitziend, chromen antennetje op het dak
- de nieuwe apk is frauduleus, want de ruitenwisser was gescheurd en de voorrruit was extreem vuil, dus dat hebben ze al niet gekeurd.En toch is het een BX… Als ik terugkijk op mijn persoonlijke autohistorie, dan vraag ik me oprecht af waarom ik toch zo graag een BX wil rijden?
Ik ben begonnen met een BX 16 TRS uit 1982 of 1984. Gekocht in 1990 voor 4700 gulden. Deze BX reed lekker, als ie reed. De LPG ‘klok’, een verdamper geloof ik, bevroor telkens, waardoor de motor midden op de snelweg ofzo, gewoon ophield met lopen. En dan deed ie niets tot de zaak ontdooit was. Na 1500 gulden reparaties en 4 maanden, heb ik de auto voor 1000 gulden ingeruild bij de aanschaf van een spiksplinternieuwe Mazda 121 in 1991. (model wat nu de KIA Pride is)
Deze Mazda heb ik anderhalf jaar later weer verkocht, omdat ik ging studeren en een OV-kaart kreeg. Tijdens mijn studiestage in 1993 heb ik 3 maanden een Datsun Cherry uit 1979 gehad. Na mijn studie, in 1995, heb ik voor 7000 gulden een Mazda 323 uit 1988 gekocht.
In tegenstelling tot deze Mazda, roest oude liefde niet. Toen de Mazda rijp was voor de sloop, heb ik weer een BX gekocht. Dat moet in 1998 geweest zijn. Het betrof een witte Cannes 1.4 uit 1991, hoewel ik er later zelf een 1.6 motor uit een Peugeot 304 ingebouwd heb. Deze BX heb gehad tot mei 2005. Na al die jaren was er, ondanks bijzonder beperkt budget, flink aan versleuteld en hij was eindelijk prima in orde. Tijdens een ritje naar het oude dorp van mijn vriendin (nu echtgenote) botste we echter vol achterop een Volkswagen Passat Stationwagon, die niet uit de weg ging toen ik per ongeluk in plaats van de rem, het gaspedaal intrapte…
Deze botsing, mijn eerste, deed in meerdere opzichten pijn. De BX had een te lage dagwaarde voor de hoeveelheid reparaties die er aan gedaan moesten worden. Bovendien leek hij over de gehele lengte getordeerd te zijn geraakt door de botsing. Repareren leek mij niet verstandig, dus ging ie naar de sloop.
Daarna kwam er een grijze BX 1.4 Deauville uit 1991 met ongeveer zo’n zelfde klachtenlijst als hierboven. Mijn vriendin wilde graag wat betrouwbaarder rijden en dus kwam er in 2006 een Xantia. Een zwarte 1.8 i SX uit 1994 om precies te zijn. De Limburger die deze voor 1000 euro aan ons verkocht, had er tussen de prima proefrit en de levering een paar dagen later, alle goede onderdelen uitgehaald. Met name de veerbollen, maar ook de remmen, de uitlaat en de banden. De vuile oplichter!
Deze Xantia werd een maand of 5 later (december 2006) voor 500 euro ingenomen bij de aanschaf van een groene Xantia 1.8 i S uit 1995 voor 2120 euro. Dit rijdend wrak (van een niet nader te noemen zogenaamde Citroënspecialist uit de buurt) had in april 2007 al voor 700 euro reparaties nodig en in mei nog eens 200, waarna ik het in juni 2007 voor 500 euro inruilde op de aanschaf van een bijna nieuwe C1 bij een Citroëndealer.
Deze geelgroene, 5-deurs C1 1.0 Ambiance Sensodrive kostte ons 10.500 euro. Mijn vrouw doopte het wagentje liefkozend ‘Citronella’. Helaas moesten we gebruik maken van een financiering. We moesten en zouden eindelijk een fatsoenlijke auto hebben, die niet zomaar ieder moment kapot zou gaan.
Ondertussen gaan we echter een huis kopen. De C1, of eigenlijk de afbetaling van de financiering, drukte onze mogelijkheden op voldoende hypotheek. Dus hebben we ‘haar’ voor 7500 euro verkocht. 3000 euro afschrijving tussen juni 2007 en april 2009….
Van wat er over was na het afbetalen van de financiering, hebben we nu de BX gekocht waarmee dit verhaal begonnen is… Ik zie de bui alweer hangen: Een barrel van 350 euro dat voor 1000 euro reparaties nodig heeft, wil het volgend jaar door een serieuze APK komen. En dan heb ik het nog niet eens over de kosmetische opknapbeurt die nodig is.
Waarom doe ik het? Omdat het een BX is…
Ja? wat wil je zeggen?
Hier een bericht van die vuile limburger ,
Auto is naar eer en geweten verkocht , u hebt mijn telefoonnummer , email en het nummer van de garage waar ik hem in onderhoud heb gehad , deze auto heb ik naar eer en geweten bijgehouden in onderhoud. Echter nu is het stadium bereikt dat ik zodadelijk een afspraak heb met mijn advokaat inzake uw berichtgeving en stugestieve houding. Ik heb geen verstand van techniek en zal dat nooit krijgen. vol vertrouwen heb ik de auto aan u verkocht voor een bottomprijs. bij de verkoop met getuige hebt u de kans gekregen en genomen om met uw partner alleen een uur lang met de auto te rijden en bekijken zonder mijn bijzijn. Ik verzoek u dan ook vriendelijk om uw krachttermen jegens mij vandaag nog te corrigeren , want dat er juridische stappen gaan volgen jegens u staat al vast.
met vriendelijke groet “die vuile limburger” P. van Boekhold