Hallo.
Ik probeer mijn XM te verkopen maar Nu reed ik er laatst in en werd hij nogal warm. net boven 90 graden en het lampje ging branden.
Ik wil den auto zo niet verkopen. Weet iemand of dit een ernstig probleem is. De XM loopt heel mooi en trekt even goed als eest. aleen dus te warm.
groeten!
Met vriendelijke groeten!
koelvloestof niveau al gecontroleerd? slaan de ventilatoren wel aan?
VIn
Koelstofniveau goed. vins slaan aan maar lijken niet hard te draaien. op snelweg draait Xm ook warm is het niet zo dat de vin daar nooit aanslaat door rijwind?
Met vriendelijke groeten!
Ventilator slaat aan doordat er een te hoge temperatuur gemeten wordt. Maakt niet uit of de auto stil staat of rijdt. Maar de temperatuur wordt vaak gemeten in de radiator. Dus als de thermostaat overleden is en er geen koelvloeistof naar de radiator stroomt wordt deze ook niet warm en gaan de ventilatoren ook niet draaien. Ik zou het daarom bij de thermostaat zoeken. Dit kan je controleren door bij warme motor te voelen aan de slang tussen thermostaathuis en radiator. Niet in 1 keer je hand er vol op leggen, stel dat je thermostaat wel werkt en die slang loeiheet is. Dan sta je te gillen.
Schijt aan originaliteit.
neem aan dat het om je 24 klepper gaat die heeft geen thermostaat de fan’s horen wel 2 standen te hebben als je de airco aanzet springt stand 1 rustig draaiend aan zodra de temperatuur stijgt moet stand 2 komen en draaien ze op volle snelheid boven de koplamp aan de berstuurderszijde zitten volgens mij de relais die de fan’s aansturen ik dacht beide groene relais 1 voor stand 1 en 1 voor stand 2 die willen wel is slecht contact maken rommel er maar is aan als de moter goed warm is en kijk of de fan’s er op reageren
xmrijder schreef:Ik neem aan dat het om je 24 klepper gaat? Die heeft geen thermostaat. De fan’s horen wel 2 standen te hebben. Als je de airco aanzet springt stand 1 rustig draaiend aan, zodra de temperatuur stijgt moet stand 2 komen en draaien ze op volle snelheid. Boven de koplamp aan de berstuurderszijde zitten volgens mij de relais die de fan’s aansturen. Ik dacht beide groene relais, 1 voor stand 1 en 1 voor stand 2. Die willen wel is slecht contact maken. Rommel er maar is aan als de motor goed warm is en kijk of de fan’s er op reageren.
Wel uitkijken als je met je handen aan hete dingen gaat rommelen !
xmrijder schreef:neem aan dat het om je 24 klepper gaat die heeft geen thermostaat
Geen thermostaat ?
Dan komt je motor toch pas heel laat op bedrijfstemperatuur?
Hoe is dat dan geregeld?
Groet,Dirk
XM TCT Ambiance`94

Totaal aantal Berichten: 1260
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Lelijke Eend schreef:Maar de temperatuur wordt vaak gemeten in de radiator.
Volgens mij word de KVS temperatuur gemeten ofwel links van het blok ofwel rechts, in elk geval op één van die koelkanalen van de motor.
Ik moet eerlijk zeggen dat het een beetje een gok was en dat ik er even van uit ging dat de sensoren op een vergelijkbare plaats zitten als bij de BX ops:

Totaal aantal Berichten: 1260
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Lelijke Eend schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat het een beetje een gok was en dat ik er even van uit ging dat de sensoren op een vergelijkbare plaats zitten als bij de BX
ops:
Geeft niks hoor, we leren hier van elkaar

Totaal aantal Berichten: 1185
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Maar 90 graden lijkt mij helemaal niet gek. Alleen dat lampje, welke is dat?
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Ik zou toch maar uitkijken met dit gevalletje ; heeft mij destijds een lekke koppakking opgeleverd .
Best kans dat je systeem is vervuild , hoewel ik het nog steeds op een niet goed werkende thermostaat hou .
Controleer die maar eerst in een pannetje met heet water , of gewoon meteen vervangen , kost een drol.
Waterpomp pompt nog goed ?
En inderdaad ,90 graden is wel normaal
XM TCT Ambiance`94

Totaal aantal Berichten: 7072
- BX Sport MK2
- AX GT chic
gaat het lampje uit met een beetje gasgeven?
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Totaal aantal Berichten: 1649
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Een thermostaat vervangen bij een ZPJ(4), PRV V6 is niet zo eenvoudig als bij een 2.0 motor. De bovenste motorsteun aan de linkerkant moet hiervoor worden gedemonteerd. Er is een draadje waarbij iemand dat had beschreven.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!
Citrophile schreef:Een thermostaat vervangen bij een ZPJ(4), PRV V6 is niet zo eenvoudig als bij een 2.0 motor. De bovenste motorsteun aan de linkerkant moet hiervoor worden gedemonteerd. Er is een draadje waarbij iemand dat had beschreven.
Is inderdaad een rotklus, maar ook weer niet zo heel erg, het kan in 2 a 3 uurtjes.
De bouten aan de zijkant van de motorsteun kunnen heel erg vastzitten (loctite) en ze zijn vrij lang, een rechte ringsleutel 16 is aanbevolen (dus niet met een knik !!!). Het beste is een ring-ratel (ook rechte uitvoering), ik heb een 16/18 rechte ring-ratel van Facom, speciaal voor dit soort moeilijke plekken. Niet goedkoop met een prijskaartje van bijna 50 euro, maar wel erg handig en tijdbesparend
Ga in iedergeval niet rommelen met een steeksleutel, want dan beschadig je de boutkop, deze bouten zitten gewoon heel erg vast.
Idd, het is te doen, maar is even werk.. Pak meteen de multi-riem mee, want dat is dan een klein klusje!!
Hou alleen rekening er mee dat de vloeistof gedempte steun rot zou kunnen zijn. Heb er al diverse gezien die gescheurd of lek waren! Gaat je motor veel mooier lopen in de auto tav. trillingen..
Xsara Coupe