Zoals de titel zegt wil ik toch om advies vragen aangaande, grof gezegd, een wapperende motorkap bij een kilometertje van 110 a 120 km/h.
Waar precies, hoor ik men al vragen? Precies boven de linker koplamp, op het hoekje waar de motorkap stopt om verder te gaan richting het raam.
Ik vind het een beetje eng om dat ding te zien trillen. Ik heb de motorkap al opnieuw gecentreerd maar dat helpt niets. Zo’n enorme wind, en straks breekt mijn motorkapvanger en dan? Dan heb ik een probleempje denk ik.. maar ook auto’s achter mij.
Wat kan ik er nog meer aan doen?

Totaal aantal Berichten: 3455
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Ik had dat bij mijn TRI en mijn TGI ook, mijn remedie was er niet meer op letten. Je kunt proberen een stalen kap in de goede kleur te krijgen, dan is het zeker weg.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Had eerder wel een stalen kap, maar die was wat roestig. En heb m vervangne voor n kunststoffen exemplaar.
Ik zou de kap van odner kunnen verzwaren mss, maar ja..hoe en waarmee?

Totaal aantal Berichten: 479
- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Zitten er geen stel-rubbers op de hoeken van de kap, dan wel op de slot-plaat?
Als dit niet het geval is, verzwaren zou je kunnen doen door middel van lood-bitumen-matjes. Bij Car HiFi-handelaren wel te krijgen, en misschien ook wel bij automaterialen-zaken. Normaal word dit gebruikt voor het ontdreunen van het interieur waneer men een knappe audio-installatie in de auto bouwt. Maar het kan natuurlijk ook wel gebruikt worden voor een motorkap te verzwaren. Er is wel 1 maar bij. Dat spul is knap stevig/stug. Je moet het verwarmen om het goed om bochtjes e.d. te vouwen.
Daar komt dan natuurlijk bij, dat een motorkap ook warm word, en dat spul dus zacht. Kan op zich geen kwaad, hoor.
Die matjes zijn op maat te snijden met een stanley-mes, en ze zijn voorzien van een zelf-klevende laag. Dus wel de kap goed ontvetten voordat je het aanbrengt.
Gr. Ed
Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110
Volgens mij hoort dat gewoon een beetje bij de plastic kappen. Mijn GTi doet dat ook, al wordt ‘t pas grappig bij 180 km/u ofzo. Het kan geen kwaad lijkt me. Ook al zou ie niet klapperen, als de vergrendeling breekt ben je sowieso de sjaak, klapperen of niet.

Totaal aantal Berichten: 11867
- Xantia TD SX
Nergens om, maar mijn stalen kap ligt ook niet stil.
En ik ben ook van plan om wegens voortschrijdende roest nog eens een plastic kap erop te leggen. Dan maar wat langer bezig met stellen, maar zo (on)rustig als nu mijn stalen kap moet goed te doen zijn…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
die kap is af te stellen aan de voorkant door de grendel los te draaien en naar beneden of naar boven te verschuiven, en de rubbers boven de koplampen kun je in of uitdraaien. kijk ook even of het scharnier vast zit, die is dacht ik niet af te stellen.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.

Totaal aantal Berichten: 3025
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Ik had mijn kunststof kap (wapperde) even gewisseld voor een stalen kap (wapperde niet) en daarvoor de afstelling van de scharnieren en slot nogal aan moeten passen. Vandaag heb ik de kunststof kap weer gemonteerd en wat blijkt: hij wappert niet meer
De kennelijke remedie is het slot in hoogte (omlaag of omhoog) en/of naar links of rechts aanpassen en misschien ook de slotvanger, zoals b.rozema ook schrijft.
Scharnieren zijn dus ook wel aan te passen, hoewel alleen schuin opzij, maar daarvoor moet de paravan eraf.

Totaal aantal Berichten: 11867
- Xantia TD SX
Tuurlijk kunnen plastic kappen stilliggen. Hoeveel garantieclaims had dat anders wel niet opgeleverd?
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Totaal aantal Berichten: 479
- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Ik bedenk me ineens, dat mijn Deauville ook een kunstof kap had, en die klapperde ook niet. Ook niet op top-snelheid, helemaal niks.
Dus het moet idd gewoon mogelijk zijn.
Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110
Hmm dan moet ik dat ook maar eens gaan doen, want mijn plastic kap begint flink te lijden bij de binnenste hoekjes van de koplampen, de lak is helemaal gekraakt.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Hmm dan moet ik dat ook maar eens gaan doen, want mijn plastic kap begint flink te lijden bij de binnenste hoekjes van de koplampen, de lak is helemaal gekraakt.
hieruit maak ik op dat het eenvoudig omhoog draaien van de rubberstootdoppen boven de koplampen voldoende is, er zit een soort schroefdraad in die stootdop zelf die kun je zo omhoog draaien je word er zelfs niet vies van.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.