hoe kan ik het product vrylaten van een airco om hem te demonteren.
zonder gevaar
break 2100 turbo diesel van 1994 volledige reviesie gehad motor versnellings bak volledige ophanging vernieuwd












Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Dit kun je NIET zelf doen, tenzij je lak hebt aan het milieu.
Laat dit doen door een gartage met airco service, zij kunnen je systeem op een verantwoorde manier aftappen.











Totaal aantal Berichten: 1185
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Je airco leeg laten lopen is net zo erg als je auto een paar jaar gebruiken. Of juist laten staan. Dan is die namelijk ook leeg. Maar idd, het beste is het bij de airco boer te regelen.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.














































Totaal aantal Berichten: 43393
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Koop een NIEUWE binnenband. Met ventiel Slang er aan maken, die op stand-by houden. Airco nippel open draaien, heel snel de binnenband er op aan sluiten en klaar. Gas opgevangen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste










Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
waterman771 schreef:Koop een NIEUWE binnenband. Met ventiel Slang er aan maken, die op stand-by houden. Airco nippel open draaien, heel snel de binnenband er op aan sluiten en klaar. Gas opgevangen.
en waar laat je dan dat gas?
je weet dat R134A CA 1000x!schadelijker voor het mileu is dan 10Km rijden op benzine !
en voor R12 2500X! schadelijker voorhet mileu
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl














































Totaal aantal Berichten: 43393
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Doe jij effe rustig ja?
Ja ik weet dat het schadelijk is. Ik heb een STEK diploma én erkenning namelijk….
Dat gas stop je gewoon weer terug. Dus.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
airco
oke bedankt zal het voor de veiligheid maar in en airco senter laten doen ook voor myn eigen gezondheid desondanks toch bedankt voor de geboden hulp
groeten jozef
break 2100 turbo diesel van 1994 volledige reviesie gehad motor versnellings bak volledige ophanging vernieuwd










Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
waterman771 schreef:Doe jij effe rustig ja?
![]()
Ja ik weet dat het schadelijk is. Ik heb een STEK diploma én erkenning namelijk….
Dat gas stop je gewoon weer terug. Dus.
ok, maar ik vindt het een beste beunhazen praktijk ...
en als je STEK hebt weet als als geen ander wat voor bende het is ops:, plus het feit dat de airco dan niet gevacumeerd wordt ... wat ook moet
(no offence btw)
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Vacumeren,is enkel van toepassing bij opnieuw vullen en doet er helemaal niks aan ,bij het aftappen van de installatie.














































Totaal aantal Berichten: 43393
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het mag dan beunhazerij zijn volgens jouw, monteurtje, maar mijn oplossing zorgt er in ieder geval wél voor dat dat spul niet zomaar het milieu in komt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Blooper1963 schreef:Vacumeren,is enkel van toepassing bij opnieuw vullen en doet er helemaal niks aan ,bij het aftappen van de installatie.
‘
Bij vacumeren wordt het gas er uit getrokken, en opgevangen om weer te hergebruiken bij het vullen. Dus dan is het systeem wel veilig leeg.























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Luister!Ik doe dit wekelijks,en met vacumeren haal je er geen gas uit tenzij het vervliegt langs de pomp.
Om gas op te vangen,bestaat een speciale procedure EN een speciaal toestel wat dient om gas op te vangen.
Dat gebeurd NIET met een vacuumpomp maar met een recupereer cilinder.
Waarom gaf het apparaat dan aan dat er 500 gram koudemiddel opgevangen was bij het vacumeren?












Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Vacumeren doen we na het afpersen en het verhelpen van eventuele lekken. Het doel van vacumeren is het verwijderen van de ‘niet condenseerbare’* gassen, zoals stikstof en lucht (met waterdamp).
Duidelijk ?
Mark Nijenhuis schreef:Vacumeren doen we na het afpersen en het verhelpen van eventuele lekken. Het doel van vacumeren is het verwijderen van de ‘niet condenseerbare’* gassen, zoals stikstof en lucht (met waterdamp).
Duidelijk ?
Ja, maar hoe word het systeem dan leeg gehaald?
Bij mij was eerst een apparaat een kwartier bezig om het leeg te halen, daarna het nieuwe filter/droger er op, daarna afgeperst met stikstof om te kijken of de druk er op bleef staan.
Daarna vacumeren en vullen.