







Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Gisteravond mijn Dsuper 5 weer van stal gehaald.
Ze kwam niet in de benen want geen vonk. Dus met een plankje hier en een blokje daar naar buitengeduwd en op de ambulance gezet.
Ze ziet er slecht uit. Eens kijken wat verstandig is; opknappen of slopen.
Een DX2 op gas is wel fijn… Dat wordt wikken en wegen.
Eerst maar eens in de benen zien te krijgen. Er zit een -voor mij- onbekende elektronische ontsteking op. Schema er bij en kijken wat de bobine doet.
Foto’s volgen.
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03








Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
We hebben haar bijna aan de praat.
Een 123 er in. Enorme vonken nu.
Gisteravond starten, starten en nog eens starten. Even leek ze aan te slaan, maar toch niet.
‘t Lijkt alsof de gas installatie afschakelt na een paar tellen. Bij op contact zetten hoor je pfff, maar dat stopt na een paar tellen, ook als de startmotor nog draait.
Wat kan ik checken?
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
Het pffft geluid van de gasinstallatie, na het op contactzetten, dat na een paar seconden stopt, hoort zo.
Na een hele tijd stil staan hebben heel veel motorblokken de grootste moeite om weer aan de praat te komen.
Probeer eens met een spuitbusje starthulp, dan zou die zo moeten starten. En na een flinke rit, moet ie daarna zonder hulp goed starten. Als dat niet zo is, dan even verder zoeken.
Soms start ie na lang stil staan ook beter op benzine dan op gas, kun je ook nog even proberen.
Dat ppfftt hoort ook te stoppen.
Ruikt ze erg naar gas tijdens het starten?
Probeer het eens met de benzine/gas schakelaar in de neutrale stand.
Misschien verzuipt ze. Dat gebeurd snel met gas.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Zeker dat jij op gas kan starten?
En mijn BX kan/kon ook niet op benzine starten als de LPG niet aangesloten is. Zijn maar 2 denkpistes












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het stuurdraadje van de gasinstallatie zou wel eens geen puls kunnen krijgen van de 123. Wikkel dat draadje eens een keer of 10 rond de hoogspanningskabel van de bobine.
Een simpele gasinstallatie kan altijdd op gas starten. Hijkan ook gewoon op benzine als het gas niet is aangesloten.
( het is geen bx!)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Het stuurdraadje van de gasinstallatie zou wel eens geen puls kunnen krijgen van de 123. Wikkel dat draadje eens een keer of 10 rond de hoogspanningskabel van de bobine.
Een simpele gasinstallatie kan altijdd op gas starten. Hijkan ook gewoon op benzine als het gas niet is aangesloten.
( het is geen bx!)
Maar die van mij is ook een simpele. En die wou (bij het vervangen van de tank) ook niet meer starten op benzine tot alles aangesloten was zoals het ‘hoorde’. En starten op gas wou hij toen ook even niet .
En zei het alleen maar omdat het misschien zoiets simpels is (want wij hebben er toen ook op aan het sakkeren geweest).








Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Een fotootje.
Inmiddels is alle plaatwerk er af aan de voorkant.
De ontsteking die er uit kwam. Weet iemand wat dit voor soort is? Hij is van Ducelier. Op het verdelerhuis staat DY010a.
Eén van de stekkertjes (links op de foto) zit los. Eens kijken of ie toch te gebruiken is straks.
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Is volgens mij een electronische CX ontsteking???





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Lijkt me een DS-ontsteking (vandaar het DY-nummer) met -als vervanging van de punten- het binnenwerk van een electronische GSA-ontsteking (in meen de vorm van de aluminium koelplaat te herkennen0.
Staaltje huisvlijt, wat mij betreft.
Citroen!