









Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
Met een lopende motor zou een correct functioneerende regelaar 14.4V DC moeten leveren.
Heb je die andere (extrerne) regelaar er nog tussen zitten ? Als je die er tussen uit haald, wat gebeurt er dan ?
Meschien heb je toch een defecte dynamo mee gekregen. (dan heb je wel heel veel pech ....)
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Neen. stationair levert een DS nooit 14 volt.
Bij 2000 rpm moet ie wel minstens 13.8 geven.
12.4 is een mooie stationaire spanning.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>










Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
O, apart… waarom geen 14V dan ? Te lage effectiviteit van de dynamo op stationair toerental ?
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl














































Totaal aantal Berichten: 43466
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Correctie! Een ds mét moderne dynamo en ingebouwde spanningsregelaar moet gewoon 14.4 volt geven bij 3000 tpm.
13.8 volt is de afgeregelde spanning van het model met losse regelaar.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Even een reactie van iemand die hier veel meer vanaf weet dan ik:
“Even over die dynamo van Bassiechevron: de tweede dynamo is ook een dynamo zonder ingebuowde spanningsregelaar, alleen van een ander type. Het draadje van het lampje (oogje 4 mm, moertje M4, sw7) moet bij deze op het draadeindje wat aan de zijkant van de dynamo uit het beige/lichtgele kapje komt. Op de foto is duidelijk te zien dat hier niets op zit.”
Citroen!
DriverD schreef:Even een reactie van iemand die hier veel meer vanaf weet dan ik:
“Even over die dynamo van Bassiechevron: de tweede dynamo is ook een dynamo zonder ingebuowde spanningsregelaar, alleen van een ander type. Het draadje van het lampje (oogje 4 mm, moertje M4, sw7) moet bij deze op het draadeindje wat aan de zijkant van de dynamo uit het beige/lichtgele kapje komt. Op de foto is duidelijk te zien dat hier niets op zit.”
EN! dit lampje is heel belangrijk, want dit is soort van de “kickstart” van de dynamo, deze genereerd het eerste veld waardoor de dynamo opstart en stroom gaat leveren (ik weet de precieze werking verder niet, maar weet wel zeker dat dit draadje nodig is )
De discussie focust zich op het aantal toeren en voltages. Mijn vraag waar ik nog mee zit blijft wat nu?
Ik heb deze dynamo uit een andere auto gehaald, waar ook een spanningsregelaar in zat. Ik heb die ook overgezet, aangezien ik weet dat er altijd een Paris-Rhone of een Duccelier spanningsregelaar niet met elke dynamo werkt.
De auto waar ik hem uit gehaald heb was een projectje wat ik onder handen heb overgenomen. Met die auto is nooit serieus gereden. Het kan dus best dat het hier ook niet goed zat…
Kortom, hoe kom ik er achter dat de interne spanningsregelaar echt is overleden? En mocht dat zo zijn wat kan je daar aan doen? Moet de hele dynamo worden vervangen of zit er een interne zekering in of kan je de ingebouwde spanningsregelaar vervangen?
Citroentechniek is magnifiek!





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Heb je een leesprobleem of zo?
Citroen!
Dat gaat lekker zo! Nee, ik heb geen problemen met lezen of anderzins taalproblemen.
Ik kan de spanning meten op de accu of op de dynamo neem ik aan om te kijken of het functioneert. Op de accu meet ik constant 12,45 volt. Waar op de dynamo moet ik meten en wat moet ik meten.
Als de spanningsrgelelaar stuk is zou hij op moeten lopen tot 16 volt verwacht ik. Of doet hij dan niets meer?
Is de ingebouwde spanningsregelaar te repareren? De dynamo ziet er verder nog erg goed uit…
Citroentechniek is magnifiek!





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Een paar post hierboven liet ik al weten dat de dynamo die je nu hebt ingebouwd GEEN ingebouwde regelaar heeft! En hoe je die “nieuwe” dynamo correct aan moet sluiten.
12,45V met stilstaande motor is ok. Met draaiende motor moet je ongeveer 14V meten.
Citroen!
Het wordt me nu duidelijk waar de verwarring vandaan komt…. Ik heb me later met een vergelijkbaar probleem ingevoegd. De foto’s zijn niet van mijn dynamo! Ik heb een redelijk nieuwe Iskra dynamo met twee aansluitingen. Die heeft toch wel een ingebouwde regelaar?
Citroentechniek is magnifiek!












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Waarschijnlijk wel. Maak een foto! Als je zo’n nieuwe iskra hebt ma je geen externe spanningsregelaar aansluiten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
CitroJaap schreef:Het wordt me nu duidelijk waar de verwarring vandaan komt…. Ik heb me later met een vergelijkbaar probleem ingevoegd. De foto’s zijn niet van mijn dynamo! Ik heb een redelijk nieuwe Iskra dynamo met twee aansluitingen. Die heeft toch wel een ingebouwde regelaar?
Start dan ook even een eigen topic, nu begrijp ik waar de verwarring vandaan komt!
Citroen!