49 van de 49
« Eerste  < Vorige 47 48 49
   
Sm en… lekkende carburateur(s)
bogaard77
> 23000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23936
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 mei 2019 11:35 AM
  [ # 721 ]

https://godelind.home.xs4all.nl/SM/AmericosWeberPictures.pdf

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Voor een DS Techniek cursus ga je naar DS-TT!! of naar http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
Praxidus
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 236
Geregistreerd: 16-08-2016

Gepost: 04 mei 2019 09:09 PM
  [ # 722 ]

Nee, het zijn er een stuk of wat.
Heb ergens een beschrijving gevonden, ik denk via de Yahoo groep, maar zal nog eens proberen dit terug te vinden

DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)

Profiel  
 
citroen23
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6818
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
- Xantia activa V6
Gepost: 05 mei 2019 08:20 AM
  [ # 723 ]

Bij voorbaat dank: alle info is welkom !!

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Praxidus
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 236
Geregistreerd: 16-08-2016

Gepost: 07 mei 2019 09:21 AM
  [ # 724 ]

Nog niet kunnen vinden. Mijn werkplaats wordt op dit moment verbouwd, dus het kopietje zit in een doos…..ergens….
Heb zelf alle loodpropjes uitgeboord, de kanaaltjes schoongemaakt, en er een stelschroefje met Loctite ingedraaid.

DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)

Profiel  
 
citroen23
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6818
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
- Xantia activa V6
Gepost: 07 mei 2019 05:09 PM
  [ # 725 ]

Bedankt, ik heb inmiddels 200 stelschroefjes en loctite voor me op de werkbank liggen dus ik kan weer even vooruit Mr. Green

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
citroen23
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6818
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
- Xantia activa V6
Gepost: 21 mei 2019 10:04 PM
  [ # 726 ]

Nu de carburateurs gereviseerd zijn het volgende: die 2 orginele koelventilatoren trekken blijkbaar nogal wat stroom. Wie weet het nummer van de spal ventilatoren die een goed (lees beter) alternatief zijn ?

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1987
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 21 mei 2019 10:43 PM
  [ # 727 ]

De originele koelventilatoren?  Je hebt de vroege met 70 watt motoren en de late met 105 watt motoren. Die latere trekken meer stroom en blazen meer lucht.
Wat wil je eigelijk? De originele ventilatoren zijn efficiënt, en de 105 watt versies zeker toereikend voor een Carburateur. Ze trekken niet meer stroom dan nodig, maar je zou de motorlagers eens kunnen smeren. Die 70 watt versies verbruiken ongeveer 6 amper, de 105 watt versie rond de 8 ampere.

Je vraagt naar SPAL referentie nummers: je moet dan zoeken naar 11 inch “suction” types, maar wat wil je:
Je kunt maximale luchtverplaatsing nemen, dan neem je de VA03-AP90/LL-68A.
Gegarandeerd genoeg lucht, maar houdt er rekening mee dan elke ventilator tussen de 25 en 30 amper trekt ! ( Afhankelijk van de “tegendruk”). Met 2 ventilatoren is de capaciteit van je dynamo al op. ( als je een 55 ampere dynamo hebt, bij een 70 ampere heb je nog net genoeg over voor de ontsteking, maar met de verlichting aan…. maar wel 2760 m3/uur.
Als je de VA03-AP70/LL-37A neemt is het stroomverbruik rond de 13-17 ampere,  Die doen 2300 m3/uur. ( Dat zijn 160-180 watt motoren)
Een VA09-AP50/C-54A verbruikt ongeveer 9 ampere. , dat is vrijwel gelijk aan de 105 watt versies. maximale luchtverplaatsing 1670 m3/uur.

Heb je koelingsproblemen? Wanneer dan: Als je boven de 100 km/uur koelingsproblemen hebt dat zit je koelsysteem vol rotzooi of je pomp werkt niet goed, want boven de 100km/uur is de rijsnelheid door de radiator al veel groter dan de ventilatoren kunnen leveren.
Als je bij langzaam rijden of in de file koelproblemen hebt dan kun je grotere ventilatoren monteren, maar ook een 3-rijen radiator.
Als je geen koelingsproblemen hebt zouden de VA09-AP50 goed genoeg zijn,  de VA03-AP70’s zijn een alternatief als je veel meer lucht wil.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
citroen23
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6818
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
- Xantia activa V6
Gepost: 22 mei 2019 12:19 AM
  [ # 728 ]

Het probleem zit ‘m d’r in dat wanneer ik de airco inschakel de beide ventilatoren inschakelen.
Dan gaat het toerental van 900 naar 600 waardoor de spanning inzakt van 14V gaat naar 11.5V. Natuurlijk gaat het om de laadSTROOM van de accu, welke ik nog niet heb gemeten. Ik kan natuurlijk ook voor een andere dynamo gaan daar iedere dynamo z’n eigen karakterestiek heeft maar ik was ik wel tevreden met de jaren geleden ingebouwde dynamo van een R25V6 welke tot 110A gaat dus dat mag geen probleem zijn.
Blijkbaar trekken die spal’s ook nogal wat stroom !! Koeling is geen enkel probleem: niet in de file en niet lang rijden met “hoge” snelheid.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1987
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 22 mei 2019 07:09 AM
  [ # 729 ]

Ik denk niet dat je iets wint met SPAL’s aangezien je geen koelingsproblemen hebt en echt efficiënter zijn ze ook niet. Kan wel zijn dat je ventilatoren niet lekker soepel lopen, dan moet je de lagers eens smeren.
Zo’n 110 ampere dynamo zou niet zo’n spanningsval mogen geven denk ik zo, maar zit er wel een originele poepie op de dynamo? Als die groter is maakt de dynamo te weinig toeren.
Dat bij het inslaan van de airco het stationair toerental zakt is “normaal”, maar 100 tpm is het wel. Staat je ontsteking goed bij 1000 tpm, moet op ongeveer 5-10 graden voor staan. Als je die bij 2000tpm instelt op 29 graden en je veertjes zijn te slap dan staat hij veel te vroeg bij 1000 tpm, als je veertjes te strak staan dan staat hij te laat.
Als je de carburateurs arm hebt staan krijg je dit ook, vroeger reed men niets voor niets rond met een stationair vet afgesteld motor, dat loopt beter. 3% is echt normaal, meer is niet echt nodig, maar 1.5-2% is vaak te weinig.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
bogaard77
> 23000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23936
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 22 mei 2019 09:25 AM
  [ # 730 ]

Ik heb eigenlijk direct de originele dynamo vervangen voor een Valeo uit de reno 19. De poelie kan je dan overzetten. Zie mijn topic. Verder een CX schakeling op de fans. Je hebt een temp sensor uit de CX nofig. Die past zonder aanpassingen en je moet 2 relais toevoegen. Ik heb een I.E. dus de 105 watt units. Als de airco aan gaat starten de motoren in serie en trekken ze een amp of 3! Wordt de motor heter, dan gaan ze parallel en wordt het 8 amp of zo. niets schokkends.
De snelle stand bereik je in NL nagenoeg nooit. Het zaakje koelt perfect!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Voor een DS Techniek cursus ga je naar DS-TT!! of naar http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
citroen23
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6818
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
- Xantia activa V6
Gepost: 22 mei 2019 11:43 AM
  [ # 731 ]

Heren: bedankt voor de suggesties. Dat van te arm staande carbs zou heelgoed kunnen. Ik kan me niet herinneren dat ik zo’n rpm val hadden voor de revisie van de carbs. Ik zal eens langs gaan bij garage en probeer eens in de uitlaat prikken. Ik hou jullie op de hoogte!

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
 
49 van de 49
« Eerste  < Vorige 47 48 49
 
© Citroën-Forum 2003 - 2020 | adverteren
Facebook