1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
stuurhuis/bekrachtiging
pieter v6
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 18-12-2007

Gepost: 24 juni 2009 01:05 AM

beste mensen,
ik vrees dat ik een lekkage heb in het stuurhuis van mij v6 (diravi)
aan de rechterkant is het rubber en de stang groen van de LHM. heb al gekeken of het niet van boven via een leiding komt maar daar is alles droog.
Nu gaat mijn stuurbekrachtiging ook veel te zwaar, bollen en olie zijn allemaal okay.

Dussss, ben ik toe aan een nieuw stuurhuis?
zoja, is dit met een beetje sleutelervaring en brug zelf te doen?
of zijn de kosten te overzien als ik dit bij een specialist laat doen.

gr pieter

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 24 juni 2009 01:33 AM
  [ # 1 ]

Wat bij mij erg goed hielp: een flesje LeakLock in het veersysteem. Ik had ook een lekkend diravi stuurhuis, na LeakLock erin gedaan te hebben stopte het helemaal met lekken.

Vervangen is namelijk geen fijne klus, volgens mij moet zo’n beetje de motor eruit.

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 24 juni 2009 02:21 AM
  [ # 2 ]

Hmm zwaar sturen betekent ook interne lekkage, bij externe lekkage aan één kant gaat het sturen naar één bepaalde kant alleen zwaarder, dus dat zal inderdaad een nieuw stuurhuis worden.

De voorpijp moet eraf heb ik begrepen, en het subframe moet een stuk zakken dus alles van het subframe aan de kant van het stuurhuis moet los, stuurhuis moet losgekoppeld worden van stuurstang, de slangen en leidingen moeten eraf en dan moet het stuurhuis gedraaid worden en er via het ‘gat’ van de voorpijp uit. Zo te lezen heeft forumlid Brian ervaring met deze grap, al gaat het daar wel om een Dirass stuurhuis. Geen fijn klusje, en niet zonder brug te doen lijkt me.

Ik heb weleens gelezen over iemand die het stuurhuis heeft laten vervangen, was een paar jaar geleden zo’n 600 euro en moest ie zelf nog het nieuwe stuurhuis aanleveren…

Groetjes Erik!

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 24 juni 2009 02:23 AM
  [ # 3 ]

Op een diravi stuurhuis zit een enorme ketel, dus dat is nog wat moeilijker dan bij een dirass stuurhuis…

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 24 juni 2009 02:43 AM
  [ # 4 ]

Mocht je besluiten het zelf te gaan doen, ik kan nog wat uit het werkplaatshandboek scannen voor je…

Groetjes Erik!

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 24 juni 2009 11:31 AM
  [ # 5 ]

Bij een Dirass stuurhuis kan je deze nét door de rechter wielkast naar buiten halen. Aangezien bij DIRAVI het om een ‘iets’ groter gevaarte gaat is dat een onbegaanbare weg. Ik denk dat het er idd op neer komt dat je het subframe moet laten zakken.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
pieter v6
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 18-12-2007

Gepost: 26 juni 2009 03:23 PM
  [ # 6 ]
Lampie schreef:

Mocht je besluiten het zelf te gaan doen, ik kan nog wat uit het werkplaatshandboek scannen voor je…

ik heb de komende weken zeker geen tijd voor deze klus, maar zou graag je scan ontvangen, kan ik me alvast over deze materie buigen.

bedankt.

Profiel  
 
Strijkeizer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 23-01-2009

Gepost: 26 juni 2009 11:59 PM
  [ # 7 ]

de snelste manier om het stuurhuis te vervangen is om de motor uit te bouwen.het werkplaats handboek zegt om het sub-frame te laten zakken,maar je zit gigantich met de leidingen te tobben.
de motor ligt er in 3 uurtjes uit,en je kan dan overal heel makkelijk bij.

Profiel  
 
pieter v6
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 18-12-2007

Gepost: 27 juni 2009 12:36 PM
  [ # 8 ]

als ik dit zo lees denk ik dat het sowieso handig is dat ik de Haynes ga aanschaffen, hierin wordt toch ook de V6 12v beschreven? kan iemand dat bevestigen alvorens ik deze ga aanschaffen. thanks

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 29 juni 2009 11:06 AM
  [ # 9 ]
pieter v6 schreef:

als ik dit zo lees denk ik dat het sowieso handig is dat ik de Haynes ga aanschaffen, hierin wordt toch ook de V6 12v beschreven? kan iemand dat bevestigen alvorens ik deze ga aanschaffen. thanks

Nope, geen V6 in de Haynes

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 29 juni 2009 11:11 AM
  [ # 10 ]

Lekkage aan de rechterzijde betekend een lekkende cilinder, deze zit ingebouwd in het stuurhuis. Dit deel is wel te vervangen, ik heb het destijds door Civer in Den Haag laten doen

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
FerryV
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 14-09-2006

- ID/DS DSuper
Gepost: 30 juni 2009 12:33 AM
  [ # 11 ]

Er is een Engelstalige sleutelhandleiding, met de V6 erin. Van Russek of zoiets meen ik. Kun je bestellen bij een werkplaatshandboeken zaakje in Assendelft; valt wel ergens op het internet te vinden.

Een v6 in drie uurtjes eruit halen vind ik heel erg knap! Als je het nog nooit gedaan hebt; reken dan op anderhalve dag, rustig aan doorwerken. In een dag kan het ook wel, maar dan moet je al wel weten hoe het zit, anders red je dat niet.

En daarna moet ie natuurlijk weer terug Wink

Profiel  
 
XMTurboCT
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1691
Geregistreerd: 17-06-2006

Gepost: 30 juni 2009 12:59 AM
  [ # 12 ]

Er is ook een Duits sleutelboek voor de XM met een beschrijving van de XM. Moet je wel het Dutis machtig zijn…

Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2

Word lid van de XM Club!

Citroën XM turbo ct

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
pieter v6
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 18-12-2007

Gepost: 01 juli 2009 03:46 PM
  [ # 13 ]
Willem schreef:

Lekkage aan de rechterzijde betekend een lekkende cilinder, deze zit ingebouwd in het stuurhuis. Dit deel is wel te vervangen, ik heb het destijds door Civer in Den Haag laten doen

heb eerder gelezen dat slecht functioneren van stuurbekrachtiging wordt veroorzaakt door interne lekkage, is zeker niet te zeggen of deze ook is verholpen bij vervangen van de cilinder?

Profiel  
 
Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 01 juli 2009 03:58 PM
  [ # 14 ]
XMTurboCT schreef:

Moet je wel het Dutis machtig zijn…

Wat voor streektaal is da ?  Laughing

Profiel  
 
XMTurboCT
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1691
Geregistreerd: 17-06-2006

Gepost: 01 juli 2009 05:57 PM
  [ # 15 ]

Das de taal die ze bij jou in de buurt spreken… Surprisedops:

Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2

Word lid van de XM Club!

Citroën XM turbo ct

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook