2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
versleten bougiegat kaboem !
f.rockefeller
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 376
Geregistreerd: 14-12-2006

Gepost: 24 juni 2009 02:04 AM
  [ # 16 ]

bij de set van midlock(net als helicoil een merknaam) word een dikvet staafje meegeleverd dat je in de afvoerkanalen van het snijgedeelte van het tapje smeert, hierin verzamelen alle krullen mooi. ook zelfzoekend dus je moet echt je best doen hem er schuin in te draaien.

Profiel  
 
pete72ds
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 679
Geregistreerd: 25-06-2004

Gepost: 24 juni 2009 02:14 AM
  [ # 17 ]

dank rockefeller en ook voor het aanbod maar tussen jou en mij ligt 250km dus is het slimmer om maar eens bij brezan langs te gaan. Moet ik even kijken hoe het zit met de diameter en de lengte van de tap.

Profiel  
 
charlesdegaulle21
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006

- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Gepost: 24 juni 2009 02:15 AM
  [ # 18 ]

Kleine twee maanden geleden dit probleem zelf nog aan de hand gehad. Bij de eerste cilinder de draad uit de kop (de makkelijkste cilinder natuurlijk)

Opgelost met een setje van midlock. Draad opgesneden waardoor het midlock ‘busje’ erin kon. Deze samen met de bougie erin gedraaid en voorzien van beetje groene loctite. Nachtje wachten en de volgende dag de bougie eruit en het busje blijft zitten.

Met behulp van een stop voor de wasbak (zo’n zwarte rubberen) een zuigmondje gemaakt aan de stofzuiger. Stopje van de wasbak past op de mond van de stofzuiger (althans de onze) , daarin gaatje maken om benzine slangetje of iets dergelijks aan te monteren en zodoende kan je het meeste slijpsel al vanaf de zuiger opzuigen. Anders idd de starttruc, waarbij het wellicht handig is de motor zodoende te verdraaien dat de uitlaatklep openstaat. Dan blaast bij het starten het overgebleven slijpsel gelijk via de uitlaatklep naar buiten. Bij ons is het met het midlock setje goed gelukt, was natuurlijk wel de eerste cilinder.

Succes!

Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën

Profiel  
 
Gepost: 24 juni 2009 02:16 AM
  [ # 19 ]
pete72ds schreef:

dank rockefeller en ook voor het aanbod maar tussen jou en mij ligt 250km dus is het slimmer om maar eens bij brezan langs te gaan. Moet ik even kijken hoe het zit met de diameter en de lengte van de tap.

Dat tapje was vlgs mij een cm of acht lang, de diameter is die voor een bougiegat. Er zullen vast nog maten zijn, maar deze lijkt mij vrij standaard. Ik heb dus vorige week ook zo’n ding gekocht, maar dat heb ik in Amstelveen achter gelaten, da’s voor jou niet echt dichterbij, maar voor de kosten van die tap hoef je het nou ook niet echt te laten.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 24 juni 2009 02:18 AM
  [ # 20 ]

Tap is idd van Midlock. Let wel op de lengte van de bougie’s! De tap heeft maar één maat, de bougie-bussen komen in 3 maten. Totale kosten 35 euro.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Gepost: 24 juni 2009 02:18 AM
  [ # 21 ]

Bedankt Yuri, heb ik de procedure een beetje correct omschreven?

Profiel  
 
pete72ds
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 679
Geregistreerd: 25-06-2004

Gepost: 24 juni 2009 02:22 AM
  [ # 22 ]

by the way ..crisis wat zijn jullie vanavond allemaal snel ! ik kan het nauwelijks bijhouden ! ok wordt midlock en heb gezien dat Brezan en lausalec dealers zijn dus morgen maar eens even langs , ik hou jullie op de hoogte Very Happy

Profiel  
 
DS Am(b)rulance
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 243
Geregistreerd: 29-09-2006

Gepost: 24 juni 2009 03:10 AM
  [ # 24 ]

Ha Piet,
ik heb ook nog wel zo’n setje liggen (tap plus helicoil). Is wel ‘n eindje rijden (uhhhh 1300 km….) maar Jan komt vrijdag langs (en is zondag weer terug) en kan ‘m voor je meenemen. Is dat wat? Kweetniet of je haast hebt.
Anders wordt ut Brezan.
Succes

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 24 juni 2009 04:30 AM
  [ # 25 ]

Ik heb dit eind vorig jaar ook gehad bij mijn BX (bij mijn blok zitten de bougies ook zeer diep in de schachten) Ik heb het ook met de set van midlock goed op kunnen lossen. Ik weet niet waar je woont maar mocht het wat dicht in de buurt van Roermond zijn dan kun je mijn set lenen alhoewel het mij iets van 30 euro kostte incl. 4 busjes dus daar hoef je ook niet al te moeilijk om te doen natuurlijk.

Nog even een tip:
Wat ik deed was een dikke klodder vet op de ruimer/tapper smeren, vervolgens tijdens het ruimen van het bougiegat niet meer dan 3 slagen draaien, loshalen, schoonmaken, nieuw vet en weer 2 slagen draaien, enz.
Op een gegeven moment is het gat geruimd en begint het tappen van de nieuwe schroefdraad, hierbij kun je meer slagen maken (zou er zelf niet meer dan 5 doen) en uiteindelijk ben je klaar.

Ik heb eerst op een oude cilinderkop geoefend en het maken van 2 slagen tijdens het ruimen ging altijd goed, met meer slagen ging het bijna altijd goed maar viel er dus op een gegeven moment een dikke prop spaanders in de cilinder, dat wil je natuurlijk voorkomen. Hoe dan ook blijft het een spannend klusje maar als je het rustig doet komt het wel goed. Ik ben nu alweer 10.000 kilometer verder en mijn motortje snort/brult als vanouds.

succes!

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 24 juni 2009 05:23 PM
  [ # 26 ]

Piet, heb je ook gecheckt of er niet al een vergrootte bus in zit? Als je mazzel hebt zit er dan een extra rand schroefdraad om je bougie. Ik ben namelijk al meerdere keren -altijd in de 4de cilinder- een helicoil tegen gekomen en op de 1 of andere manier moet je bij het bougie in- en uitdraaien met zo’n bus extra+ voorzichtig zijn omdat je m zo naar de kloten draait waardoor ie niet of niet meer lekker pakt. Ik weet niet of er in zo’n geval nog een maat grotere helicoil bestaat om dit makkelijk op te lossen…

Animal triste post coitum

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 24 juni 2009 05:29 PM
  [ # 27 ]

Een helicoil en deze busjes zijn twee dingen. Een helicoil wordt blijvend in het nieuwe gat gedraaid en nu kan er weer een bougie in. De busjes gaan bijna altijd weer los als je de bougie eruit draait.

Bij bougie wissel dus ook die busjes vernieuwen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 24 juni 2009 05:32 PM
  [ # 28 ]

Als je de bougie met kopervet in de bus draait en de bus met sterke loctite in de kop schroeft gaat het nooit meer los!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 24 juni 2009 08:24 PM
  [ # 29 ]

geprobeerd. werkt niet.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 24 juni 2009 08:33 PM
  [ # 30 ]

Je hebt ook setjes van time-sert. Hierbij worden de busjes met een soort weerhaakjes en speciaal gereedschap echt vastgezet in de kop. Maar goed, zo’n set kost een paar 100 euro terwijl je met Midlock voor een paar tientjes klaar bent. De busjes van Midlock kosten geloof ik iets van 3 euro per 4 stuks. Dus dan maar het busje vervangen bij de bougies.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook