We hebben drie weken geleden een Xsara break 2,0HDi uit 2003 gekocht.
Na 6 dagen er in gereden te hebben hield ie er mee op..
Een tuimelaar van een inlaatklep was afgebroken.. dat kan zomaar gebeuren zegt de verkoper. We hebben de auto bij een bovaggarage gekocht. De auto terug dus.. Gisteren (27-06) pas weer opgehaald.
Rijden we 15 km, gebeurd er weer precies hetzelfde; snelheid neemt af, verlies van vermogen, geratel en geknal, zwarte rook uit uitlaat. Enorm pissig dus! Garage heeft de auto weer opgehaald..
Ws weer een tuimelaar stuk..
Bij aflevering is de distributieriem vervangen, daar kan het dus mee te maken hebben, misschien is ie niet goed afgesteld. Maarja, maak dat maar eens hard!
Ik heb geen vertrouwen meer in die auto, over een week gaan we naar Frankrijk.. maar met die Xsara durf ik het niet aan.. Erg lekker allemaal. Koop je je eerste Xsara, waar ik veel goede berichten van heb gehoord, krijg je dit.
Ellende. ops:
Wie heeft dit probleem ook (gehad) met zijn/haar Xsara?
Ik denk hier eerder dat er een grote fout/blunder is begaan door een monteur en/of de garagehouder. Ik heb het vermoeden dat de tuimelaars los zijn geweest met de rest van de cilinderkop en dat ze het spul niet gemerkt hebben.
Of dat de distributie riem verkeerd afgesteld is geweest en dat de kleppen zijn doorgeslagen waardoor de tuimelaars afbreken, als dit het geval is moet de kop eraf want dan is er meer schade.
Was de motor schoon(gespoten) voor/bij aanschaf?
En ik zal zeker om opheldering vragen met name wat de werkzaamheden zijn geweest aan de auto. Als de verkoper je begint af te schepen zal ik contact opnemen met de bovag en/of de koop proberen te ontbinden.
Voor aflevering hebben ze distributieriemset vervangen en olie en oliefilter.
Afdekkap op motor was bij aflevering wel verdwenen. En, gister toen we de auto ophaalden merkten we onderweg dat de bodemplaat onder de motor loshing. Ze gaan dus wel erg precies te werk..
Het is geen merkdealer neem ik aan?
Ik denk toch dat degene de riem heeft vernieuwd zonder hem eerst te controleren maar door gelijk te starten dan slaan de kleppen door of ze breken en tuimelaars kunnen wel kracht opvangen maar niet zoveel.

















Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Een tandje is een hoop ellende…
Wat wel wil gebeuren ondanks vastzetten van poelies, dat die toch net een tandje verkeerd komt door de spannings verdeling, daarom draai je de krukas een paar keer rond. En controlleerd of alles nog op tijd staat en op juiste spanning staat.
Dan pas starten…
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard








Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Zo’n ervaring doet wel het vertrouwen in de auto compleet verdampen…
Ik heb het zelf gehad met de auto die ik hiervoor had. (geen Citroën overigens) Koppeling ging stuk. Ok, zoiets kon gebeuren, gezien de leeftijd en de kilometerstand. Het hele zaakje, dus lager, drukgroep en plaat, laten vervangen. 3 weken later was de koppeling opnieuw stuk. Tsja ... dan is je vertouwen dus echt verdwenen. Het vertrouwen in de auto, maar ook het vertrouwen in de monteur/garage.
En als het vertrouwen weg is, dan moet eigenlijk de auto gewoon weg. Je wil niet doorgaan met die constante twijfel van Wat-gaat-er-straks-mis.
In jou schoenen zou ik aandringen op grondige revisie/controle/check-up van de kop, door een PSA specialist, of inderdaad gewoon aansturen op het ontbinden van de koop.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…