1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Schoonmaken carburateur… iemand een handleiding?
Marty
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 92
Geregistreerd: 26-12-2006

Gepost: 04 augustus 2009 08:55 PM

Bij het stoppen voor een stoplicht slaat ineens de motor af. Bekend probleem, ben niet de eerste lees ik. Stotterend thuis gekomen (ook niet de eerste Wink ) Motor loopt stationair prima. Even wat gas geven bij willekeur gaat het goed maar begint veelal te pruttelen. Gecheckt of alle slangen vast zaten (ivm met eventuele valse lucht) alles lijkt okay. Bij het openmaken van de lucht afvoer blijkt de carburateur behoorlijk vies. Alsof er allemaal hele kleine aluminium deeltjes overal zitten. Sproeiers doorgeblazen met perslucht. probleem blijft. Heel voorzichtig Carburateur opengemaakt met de 6 schroefjes om de pakking heel te houden. Behoorlijk wat roestbruine aanslag/minuscule deeltjes. Met een spuitbus carburateur schoonmaakspul meeste aanslag wel weggekregen. probleem blijft nog steeds bestaan. Ik blijf er nog steeds van overtuigt dat het gaat om een vuile carburateur. Iemand een idee of ik hem nog verder uit elkaar kan halen. Wellicht een mooie handleiding?

Groet, Martijn

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 04 augustus 2009 10:15 PM
  [ # 1 ]

Ik had het een keer, dat de carb te los zat op het spruitstuk. Kijk eens of dat goed vast zit.

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 04 augustus 2009 11:05 PM
  [ # 2 ]

Re: Schoonmaken carburateur… iemand een handleiding?

Marty schreef:

Bij het openmaken van de lucht afvoer blijkt de carburateur behoorlijk vies. Alsof er allemaal hele kleine aluminium deeltjes overal zitten.

Hûh..?!?
Hoe ziet je carterontluchtingsslang eruit van binnen? (van kleppendeksel naar luchtslurf).
Normaal moet sproeiers uitblazen al verbetering geven eigenlijk…

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Marty
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 92
Geregistreerd: 26-12-2006

Gepost: 04 augustus 2009 11:23 PM
  [ # 3 ]

Zat ook een hoop aanslag / kleine roestbruine deeltjes in. Luchtfilter zelf zag er schoon uit overigens

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 05 augustus 2009 01:02 AM
  [ # 4 ]

Heeft de CX geen benzinefilter(s)? Als de carburateur zo smerig is geworden, zal dat filter helemaal dicht zitten, zou ik zeggen. En dan krijg je net genoeg benzine voor stationair - maar te weinig als er meer gevraagd wordt.

Profiel  
 
RikvdS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 26-09-2007

- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Gepost: 05 augustus 2009 03:17 AM
  [ # 5 ]

Ik ben ook errug benieuwd naar zo’n soort handleiding. Mijn carbje wil ook praktisch niet meer lopen op benzine maar gelukkig nog wel op gas. En mijn carburateur is waarschijnlijk ook gewoon verschrikkelijk vies en dat is dan dus ook het probleem gok ik. Wink

Profiel  
 
pp!
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 89
Geregistreerd: 28-05-2008

Gepost: 05 augustus 2009 03:33 AM
  [ # 6 ]

kunt ook je tank/leidingen flushen met spul wat je bij een volle tank moet gooien, werkte bij mij uitstekend, wel de filter vervangen en nieuwe naald/pakking erop gezet

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist

Land Rover Defender 110" ‘85
CX TRS ‘87
Talbot Samba Cabrio ´85
Volvo 245 Tic ´83
CX 2500 diesel ‘79
Volvo 245 GLT ‘84

Profiel  
 
Marty
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 92
Geregistreerd: 26-12-2006

Gepost: 05 augustus 2009 05:02 AM
  [ # 7 ]

quote gewist. liever niet op het laatste bericht quoten


Klinkt goed maar nu wat meer specifiek? welk spul en welke filter en welke pakking? Ik ben niet zo’n doorgewinterde sleuteraar helaas Surprisedops:

P.s ik heb me rot gezocht naar het benzinefilter voor mijn CX2400, waar de H.. zit ie!

Profiel  
 
Falk
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 299
Geregistreerd: 06-05-2007

- CX 22RS brk "Jacky Brown"
- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
Gepost: 05 augustus 2009 05:37 PM
  [ # 8 ]

Er van uitgaande dat het benzinefilter op dezelfde plek zit als een serie 2 midden onder de carb iets naar rechts.
Het schoonmaken van een carb is minder ingewikkeld dan het er uitziet, het is gewoon priegelwerk. Mr. Green
Sproeiers doorblazen als ze nog op hun plek zitten is geen of slchts een tijdelijke oplossing. Let wel op als je de sproeiers eruit draait, ze zijn verschillend van diameter en daarmee bedoel ik als de kleinere( bij een s2 de 2 buitenste) in het gaatje van de grotere vallen moet je 99% zeker de hele carb demonteren. Ik dacht het ooit ff te doen voor de kinderen naar school gingen joint ...........die kwamen dus mooi te laat. bravo
Wat de flotterNAALD betreft die heb ik nog nooit vervangen.
Ook de pakking is bij mij nog orgineel, deze moet je natuurlijk wel heel houden.
Wel heb ik er een nieuwe flotter in gezet.

Profiel  
 
Marty
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 92
Geregistreerd: 26-12-2006

Gepost: 05 augustus 2009 08:37 PM
  [ # 9 ]

Even een uurtje bezig en… Very Happy

- ben begonnen met een koude motor.
- men schroeve de luchtslurf van de carburateur.
- haal één voor één de sproeiers er uit en zorg er voor dat je ze niet door   elkaar haalt bij het terugplaatsen (even merken op een papiertje of zo)
- Reinig ze met wat carburateur cleaner (in een spuitbus te koop bij de brezan)
- blaas met wat perslucht (busjes zijn te koop bij fotospeciaalzaken om lenzen mee stofvrij te blazen) de sproeiers schoon.
- maak het hefboompje los van de chokeklep
- schroef de 6 schroeven boven op de carb los
- Haal met beleid en dus voorzichtig het bovenste deel van de carb los zodat je de pakking heel houdt!
- reinig met de cleaner en vezelvrij doekje de beide kamers.
- spuit wat reiniger door de openingen in de bodem van de kamers
- blaas ze met perslucht door.
- herhaal eventueel deze 2 laatste stappen totdat alles mooi schoon is.
- plaats alles weer in omgekeerde volgorde terug.
- carburateur is waarschijnlijk niet voor niets vuil dus plaats een universeel benzinefilterje voor de benzine inlaat van de carb.
- Loopt ze weer als een zonnetje Very Happy

Volgende stap is natuurlijk de veroorzaker aanpakken en dat is hoogstwaarschijnlijk aanslag en vuil in de tank.

Profiel  
 
RikvdS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 26-09-2007

- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Gepost: 05 augustus 2009 09:32 PM
  [ # 10 ]

Ik ben gewoon op de boerenlullenmanier te werk gegaan… Surprisedops:
Ik heb alles gedemonteerd. Vervolgens met wasbenzine alles schoongemaakt (sproeiers zaten echt helemaal vol met vuil, geen wonder dat hij niet meer liep op benzine) toen alles weer dr op en proberen te starten. Het wagentje loopt nu vrij netjes alleen staat nog veel te rijk volgens mij want er komen dikke rookwolken uit… Halve straat was meteen mistig. Laughing
Maar goed, ook hier is het dus geslaagd.  Cool

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 05 augustus 2009 10:25 PM
  [ # 11 ]

De veroorzaker is meestal niet het benzinefiltertje, maar een verhoogde carterdruk (slijtage) waardoor oliedampen via de ontluchting aangezogen worden en de boel gaan verstoppen…
En als er geen olieafscheider in de ontluchtingsslang naar de slurf zit gaat het nóg sneller…
Dit is gewoon een terugkomend verschijnsel..hoort erbij.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Falk
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 299
Geregistreerd: 06-05-2007

- CX 22RS brk "Jacky Brown"
- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
Gepost: 05 augustus 2009 10:53 PM
  [ # 12 ]

Pascal, dat is wel heel kort door de bocht!
Vaak heeft zo’n auto lang stil gestaan en wordt dan eens bijna helemaal leeg gereden, dat geeft echt bende onderin de carb.
Een goed brandstoffilter deed bij mij wonderen.

En Rick de boerenlullenmethode is de enige goeie methode. Maar kijk ook even goed naar jullie vacuumslangen

Profiel  
 
Ivo_86
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 28-04-2006

Gepost: 23 augustus 2009 12:40 AM
  [ # 13 ]

Nou ben ook ik hier al een hele tijd mee aan het sukkelen..

Eerst ontsteking beter afgestel.. alle bougies na gekeken.

vandaag begonnen met beschadigde vacuumslangen te vervangen..

en daarna maar de carburateur los gehaald.. echter bij het demonteren van de luchtinlaat buizen viel me op dat er aardig wat olieresten in zaten..

Is hier iets aan te doen??

Zijn er uberhaubt nog nieuwe pakkingen te krijgen? want die er nu opzit wil ik eigenlijk wel vervangen..

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 23 augustus 2009 11:59 AM
  [ # 14 ]

Zoals bij zoveel carb-motoren verstopt de oliedamp die door de carterventilatie wordt aangezogen in het inlaattraject, voor oliekoekresten die het spul aardig kunnen verstoppen.
Daar kun je wel wat aan doen, middels olieafscheiders oa.
Pakkingen kun je via http://www.bccp.nl krijgen, maar of ze ze nog hebben…?
Succes!

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Ivo_86
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 28-04-2006

Gepost: 23 augustus 2009 03:03 PM
  [ # 15 ]
Pascal schreef:

Zoals bij zoveel carb-motoren verstopt de oliedamp die door de carterventilatie wordt aangezogen in het inlaattraject, voor oliekoekresten die het spul aardig kunnen verstoppen.
Daar kun je wel wat aan doen, middels olieafscheiders oa.
Pakkingen kun je via http://www.bccp.nl krijgen, maar of ze ze nog hebben…?
Succes!

Dank u! Very Happy

Ik ga vandaag even op de Oldtimer Beurs in het Autotron kijken of ik misschien daar wat kan vinden en anders ga ik even informeren bij bccp.nl!

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook