187 van de 187
« Eerste  < Vorige 185 186 187
   
SM’s te koop
Citroensmgz
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2139
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 21 juni 2020 08:24 PM
  [ # 2791 ]

Deze al gezien:

https://www.catawiki.eu/l/38324305-citroen-sm-1973

Op de USA factuur aan de dealer staat deze als AC-73-00SD0753.  D.w.z. bouwjaar 1973, chassis nr 00SD0753. Je kunt zien dat er 2 van deze documenten zijn, de tweede niet in detail.
Op het chassis nr plaatje op de auto staat: 00SD1061   SD0753 en SD1061 zijn beide gebouwd begin 1973.
Er is geen foto van het ingeslagen chassis nummer.
Het nummer van de “coque” is 0059.009336.  Dat is de coque van een SM uit begin 1972. Vanaf september 1972 beginnen de coque nummers met 0065.  Je zou bij een Sm uit begin 1973 een coque nummer van rond de 0065.003000 verwachten. ( Aantal gebouwde SM na sept 1972, alle modellen, de coque nummer lopen zeker niet exact gelijk met de chassis nummers)
Er zit al een Kilometer teller in, een USA SM had een miles-teller, de kilometer stand is dus niets zeggend.

Op z’n minst is men slordig geweest met de plaatjes bij de restauratie, kan ook zijn dat de “documentatie” samengeraapt is. In het slechtste geval is er een donor chassis onder gezet van een vroegere SM en dat vindt de RDW niet zo leuk als je hem in Nederland op kenteken wil zetten.  Een gewaarschuwd mens telt voor 2: Even goed onderzoeken voordat je biedt !

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Gepost: 22 juni 2020 01:23 PM
  [ # 2792 ]

Aan de plaats van het deurslot te zien is het toch echt een auto-(deur) uit 1973.
De km teller kan uit een Canadese versie zijn die had een km-teller en geen mijlen teller.

Waar kan je een lijst vinden van de coque nummers wanneer ze gemaakt zijn?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2139
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 22 juni 2020 01:56 PM
  [ # 2793 ]

Andre:  Canada veranderde van MPH naar km/h gedurende het Labor Day weekend van 1977. Daarvoor was alles MPH. Het eerste akkoord om metrification in te voeren is dan 1972, toen werd de datum in 1977 voor de omslag vastgelegd.
Een Canadese SM had dus wel degelijk een MPH counter, maar die kan na 1977 best omgebouwd zijn naar een KM/H . Op z’n minst in In Quebec werden SM uitgeleverd met euro headlights.

Er is geen sluitende lijst van coque nummers: Voor september 1972 hadden alle coque een 0059 nummer ( iedere coque van Citroen had een eigen range, kijk maar eens bij de DS). In 1972 werd de coque van de Sm gewijzigd voor de injectie in het 0065 model, die nieuwe coque werd gebruikt voor alle SM’s, Een USA SM na 1972 heeft extra bouten aan de achterkant van de voorspatborden om die vast te zetten. Wat we wel weten is dat het coque nummer en plaatje op het begin van de productieband werd aangebracht en dat nummer gebruikt is om de SM te volgen tijdens de productie ( specificatie/onderdelen/uitvoering etc), terwijl het chassis nummer pas aan het eind van de productie er in geslagen werd.
Citroen heeft hier een archief van, maar dat is niet gedigitaliseerd.

Er klopt heel veel aan deze SM, hij ziet er ook goed uit, maar niet alles klopt en dat zou de aanstaande koper tot voorzichtigheid moeten aanzetten en eventueel gaan bekijken of vragen stellen.

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
citroen23
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6871
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
- Xantia activa V6
Gepost: 22 juni 2020 04:51 PM
  [ # 2794 ]

Maar laten we wel wezen: voor die 47,5K (voor bovengenoemde SM) https://www.leboncoin.fr/voitures/1779260813.htm/ kan je ook wel wat beters krijgen.

Bijvoorbeeld https://www.speurders.nl/overzicht/autos/x-187167829.html

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2139
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 22 juni 2020 04:59 PM
  [ # 2795 ]

Staat Not Restored:  En dan lees je 23 jaar geleden buiten overgespoten en dat mag nog wel een keer gespoten worden. Zullen we maar onder de dichterlijke vrijheid scharen. Na 110.000 is een Maserati motor ook wel een een revisie toe, of op z’n minst een echt groot onderhoud ( inclusief demontage van de motor).

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2139
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 26 juni 2020 06:15 PM
  [ # 2796 ]
Citroensmgz schreef:

Het nummer van de “coque” is 0059.009336. 

Ter correctie: Het nummer van de coque kan zeker kloppen, ik heb me zeer waarschijnlijk vergist in de nummering van de coques voor de USA versies.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
187 van de 187
« Eerste  < Vorige 185 186 187
 
© Citroën-Forum 2003 - 2020 | adverteren
Facebook