EGR kapot
jcitteur
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 10-08-2009

Gepost: 10 augustus 2009 06:14 PM

Ik heb een c4 picasso (diesel) reeds 2 jaar in het bezit. Na mijn 80.000 km beurt kreeg ik in een keer allerlei meldingen (emissiesysteem, automatisch parkeren storingen etc). Terug bij de dealer vertelde ze mij dat de EGR klep vervangen diende te worden. Dit kost al gauw 650 euro!  Weet iemand of dit vaker voorkomt?

Profiel  
 
Citroënmonteurtje (verbannen)
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008

Gepost: 10 augustus 2009 06:15 PM
  [ # 1 ]

welke versie ?


1.6 HDI ? 2.0HDI ?

De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl

Profiel  
 
JLFME
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 583
Geregistreerd: 18-01-2007

- C4 (2004-heden) II -THP 155 EGS (Exclusive)
- C3 II - 1.2 Vti (exclusive)
Gepost: 10 augustus 2009 06:47 PM
  [ # 2 ]

Populair topic ineens, die EGR klep!  Wink 

JL

** Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding… **

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 10 augustus 2009 07:13 PM
  [ # 3 ]

Is dit werkelijk zo duur? Is er dan niet de mogelijkheid om ze gewoon uit te schakelen?

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
jcitteur
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 10-08-2009

Gepost: 10 augustus 2009 07:50 PM
  [ # 4 ]

Het betreft een 1.6 HDI!

Uitschakelen was volgens de monteur geen optie. Ik zou volgens hem na verloop van tijd meerdere problemen krijgen. Trouwens de citroen schakelt zelf andere zaken uit zoals het automatisch handremsysteem. etc.. Ik heb ondervonden dat het dan ook lastig wegrijden is.

Profiel  
 
Citroënmonteurtje (verbannen)
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008

Gepost: 10 augustus 2009 11:21 PM
  [ # 5 ]

Uitschakelen kan idd niet,


EGR klep kost Ex een kleine 500 euro…


iets meer dan een uur werk, een afdichtinkje dit, boutje zus, dan zit je er snel op Smile

De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl

Profiel  
 
Grijzemuis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 542
Geregistreerd: 26-08-2008

Gepost: 11 augustus 2009 12:40 AM
  [ # 6 ]

Heel jammer dat bij sommige motoren het dan niet kan dat uitschakelen.
De fabrikant weet vantevoren dat de klant er last mee gaat krijgen.

Er zou eigenlijk een coulance moeten zijn voor een niet deugdelijk product.
Of waarschuwen in de handleiding “na zoveel duizenden kilometers kan u een grote storing verwachten. Ga in die periode niet op vakantie; het is uw EGR klep”.

Het grootste onding wat er op de motor te vinden is. Maarja diesels stoten nu eenmaal wat meer uit. En ik heb vaak achter een opgevoerde diesel gereden en daar word je niet vrolijk van UgheUghe…
Bij benzinemotoren blijkt het bijna van geen invloed; bij een club hebben we een keer een peiling gehouden; alle auto’s met dichtgemaakte EGR kwamen met dezelfde schone gegevens door de APK.
Ligt eraan wat voor een EGR je hebt of je hem kan “uitschakelen”.

"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003

Profiel  
 
Citroënmonteurtje (verbannen)
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008

Gepost: 11 augustus 2009 01:48 AM
  [ # 7 ]

Nou, bij af en toe flink door trekken (Autobahn), heb je een stuk minder last van je EGR klep Wink.


Let wel elk merk heeft er last van/

De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 11 augustus 2009 03:07 AM
  [ # 8 ]

Schijnt idd vooral bij kortere, rustige stukken voor te komen.
Een collega van men vader heeft het ook gehad met identiek dezelfde wagen als die van men vader. Hij deed vooral korte stukjes met een erg bezadigde rijstijl, terwijl men vader veel snelweg doet met een stevige rijstijl. Men vader heeft nu na dik 250.000km nog altijd geen problemen met de EGR klep, terwijl zijn collega er na 100.000km last van had.
Schijnt dat de duurdere brandstoffen (total e.d.) wel beter zijn voor dit soort dingen (minder vervuiling). En eens doorrijden in DL kan idd wel goed zijn. Na een lange toch door duitsland met veel stukken van 160 (omdat ik dan geen haperingen en gebrom meer heb voorbij de 3250trm) was mijn wagen toch merkbaar vlotter en verbruikte hij ook duidelijk minder. Maar als je dit regelmatig doet is het wel dodelijk denk ik voor al de mechanische componenten (turbo, versnellingsbak, koppeling,...) of zie ik dat verkeerd?

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
Citroënmonteurtje (verbannen)
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008

Gepost: 11 augustus 2009 05:03 PM
  [ # 9 ]

Nee hoor Picasoke, als je de auto gewoon netjes warm rijdt (en dan bedoel ik niet de meter op 90°C, dan kan 1x per week niet veel kwaad Wink

De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 11 augustus 2009 06:33 PM
  [ # 10 ]

Ik heb het over dagelijks, of toch zeer frequent gebruik.
Warmrijden is 1 iets, maar als ik kijk naar het verbruik tegen 120 van men wagen en dat bij 160, dan scheelt het hem toch veel. 6=>8L/100km ongeveer. Dat zegt toch iets over de veel zwaardere belasting van de motor en de hele aandrijflijn. Iemand die dagelijks 150-160 rijdt, ik denk toch niet dat alles daar erg lang zal meegaan.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
jcitteur
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 10-08-2009

Gepost: 13 augustus 2009 02:23 AM
  [ # 11 ]

EGR kapot + MMS kapot

De auto staat nog steeds bij de garage. De EGR klep is vervangen maar nu kreeg ik te horen dat het motor management systeem ook vervangen moet worden.  Dat de EGR klep vervangen moest worden en dat dit niets met de kleine beurt te maken had kon ik moeilijk geloven. Maar dat nu ook de MMS vervangen moet worden en dat dit toeval is volgens de dealer vind ik niet meer geloofwaardig. Heeft iemand enig idee of de een een relatie met het ander kan hebben? OF hebben we inderdaad te maken met stomme pech?

Profiel  
 
Citroënmonteurtje (verbannen)
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008

Gepost: 13 augustus 2009 02:48 AM
  [ # 12 ]

bedoelen ze de software of de computer?


MMS = Motormanagment SOFTWARE
MMC= MotorManagment COMPUTER !

deze zijn heel heel heel erg duur !


Als de MMC storing lijft opslaang van de EGR klep en deze is vervangen, bedrading is goed, software is vernieuwt, en de storing blijft dan zit het probleem waarschijnlijk in de MMC, je kunt hem eventueel laten op sturen naar AC tronics meschien kunnen ze er wat mee, meschien ook niet.

De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43050
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 13 augustus 2009 02:53 AM
  [ # 13 ]
picassoke schreef:

Iemand die dagelijks 150-160 rijdt, ik denk toch niet dat alles daar erg lang zal meegaan.

Echt wel. Xantia 1.9 TD: amsterdam- frankrijk meerder malen per maand tegen 150-160. Km stand 412.000 eerste motor. Daarbij genoeg klanten gehad die met diverse wagens dagelijks 160-180 gedurende langere afstanden reden. Nooit één motor stuk voor 300.000 km. Dus, laat het denken eens over aan mensen mét ervaring aub.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 13 augustus 2009 05:20 PM
  [ # 14 ]

Even vriendelijk als altijd, daarom is het ook als een vraag dat ik dit bedoel. Ik zeg niet dat het zo is, ik vroeg het mij af.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
Grijzemuis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 542
Geregistreerd: 26-08-2008

Gepost: 14 augustus 2009 05:20 PM
  [ # 15 ]

Re: EGR kapot + MMS kapot

jcitteur schreef:

De auto staat nog steeds bij de garage. De EGR klep is vervangen maar nu kreeg ik te horen dat het motor management systeem ook vervangen moet worden.  Dat de EGR klep vervangen moest worden en dat dit niets met de kleine beurt te maken had kon ik moeilijk geloven. Maar dat nu ook de MMS vervangen moet worden en dat dit toeval is volgens de dealer vind ik niet meer geloofwaardig. Heeft iemand enig idee of de een een relatie met het ander kan hebben? OF hebben we inderdaad te maken met stomme pech?

Je zei zelf al dat er storingen verschenen. Als dit niet bij de bron ligt waar de storingen vandaan komen, kan het dat zij gelijk hebben.
Stomme pech kan altijd. En een verkeerde diagnose van een garage kan ook altijd, niet de eerste keer en niet de laatste keer helaas.
Ik bedoel, stel dat de EGR nog goed was maar ze kwamen er later achter dat het aan het mmc ligt, hebben ze toch maar je egr vervangen.
Soms om dingen uit te sluiten vervangen ze hetgeen wat ermee te maken heeft.
En misschien hebben ze gelijk, dat kan je niet ruiken want je bent er niet bij. Als die EGR er al tienduizenden kilometers inzit is het realistisch.
Als al die storingsmeldingen verschijnen is het misschien ook realistisch dat de computer aan de beurt is.
Dat kan je ook niet ruiken.
Met zulk soort dingen ook altijd naar een dealer gaan, die citroën gereedschap heeft.
Wat telt is dat na al die (realistische reparaties) geld-uitgave’s, jij een probleemloze auto hebt en jij weer tevreden bent.
Zal hij gelopen hebben met alleen de mmc vervangen en zonder de EGR vernieuwd?
Of met de EGR vervangen zonder computer maar met zoeken naar die andere storing en dat individueel oplossen?
Je zal het niet weten..dat bepaal jij niet als je er niks van weet, alweer kan je dat niet ruiken.
Soms hebben we ons erbij neer te leggen wat een garage vind en vindt.
Mooie is dat het opgelost word.
Jammere zijde is dat spullen die nooit nodig waren vaak wel in rekening gebracht worden, dmv een foute diagnose van hun kant. Maar ook dat kan je niet weten.
Zo is een keer bij een auto van mij de versnellingsbak-lagers gereviseerd.
Bleek niet nodig, na reparatie van de versnellingsbak bleek het een krukaslager. Terwijl 2 garages mij met blauwe ogen op wezen dat het de versnellingsbalk was.. Natuurlijk moest ik de bak-lagers betalen !! Zij zijn niet dom.. 600 euro weg naar niets! En het probleem was er nog, dat erkende ze ook..maar geld teruggeven?? ho maar..

Een EGR vervangen hoort niet in het pakket van de kleine beurt. Ook niet van de grote. Dat moet je apart betalen.

"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook