even voorstellen, van plan een DS of ID te kopen
superbart
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 13-05-2009

Gepost: 12 augustus 2009 03:16 AM

Hi allemaal,

ik zal me even comme il faut voorstellen, als nieuw gebruiker.

Ik ben Bart, 28 en woonachtig in Roosendaal.
Ben altijd al behept geweest met een voorliefde voor techniek en sleutelen, en tot voor kort heb ik die voorliefde gecombineerd met mn andere hobby, mountainbiken. Maar nu ik een fiets heb gebouwd die me van voor tot achter helemaal bevalt (nooit gedacht dat dit zou lukken, ben normaal een “hebben is het einde van het verlangen” type) ben ik op zoek gegaan naar iets anders om mee bezig te gaan.

En aangezien ik nog geen oldtimer auto heb, leek me dat de logische vervolgstap. Ik las hier ergens een voorstelverhaaltje van een gebruiker die vertelde over de meedraaiende gele! koplampen,  en de opstijgende carros, en ik kreeg een grappig deja-vu gevoel, of liever een deja-senti. Want ook ik heb dat bij een DS. Al zolang ik me kan herinneren rijdt ieder familielid in een citroen, en bij mijn opa was dat een DS.

Daarom: nu tijd voor mijn eigen Citroen. En dan geen nieuwe, en geen gerestaureerde, maar een te restaureren exemplaar. Een DS of ID.
Het idee is om een rijdbare, integere auto te kopen, om die vervolgens langzaam te gaan opknappen, maar er in de tussentijd wel gewoon gebruik van te maken.

Ik ben al wat op zoek geweest, en heb al wat zien staan.
Maar waar moet ik nou op letten bij aanschaf? De bodem en kokerbalken moeten goed zijn, evenals de motor en het hydraulisch systeem. Uiterlijk maakt in eerste instantie niet echt uit, dat valt goed achteraf te restaureren.

Wat zijn de meest gehoorde euvels bij een DS? waar ik dus echt op moet letten? Kan een LPG installatie bv nog in net zo’n goede staat zijn als benzine, of loop je met benzine minder kans op gebreken?
Is er veel verschil tussen DS en ID modellen in slijtage? Ik bedoel, heb je aan een id per definitie minder onderhoud?
Zijn er standaard adressen waar je wel/niet moet kopen in deze ‘scene’?

Misschien merken jullie het wel, maar op het gebied van oldtimer auto’s ben ik nog een redelijke leek, en kan dus wel wat aanwijzingen gebruiken.

Groeten Bart

Profiel  
 
BEsuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007

- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Gepost: 12 augustus 2009 10:55 AM
  [ # 1 ]

Welkom! Goed plan!

Meest gehoorde euvel is roest. Roest bestaat in verschillende trappen van ernst: erg, erger, ergst. Roest aan de koetswerkdelen (deuren en slijkschermen) is op te lossen door goede occasie delen te kopen of stukken in de uwe te (laten) lassen. Roest aan de bodem, vooral tussen de achterwielophanging en de benzinetank, is heel wat moeilijker.

Let op want ze hebben niet allemaal meesturende koplichten. Overbouwen kan in extremis nog wel.

Mechanisch zijn de DS’en doorgaans solide wagens, hydraulisch valt ook best mee, zowat alles is overigens gereviseerd verkrijgbaar.

Onderdelen zijn doorgaans geen probleem. Citrotech, Chyparse, Huub in ‘t Zand, Sassen en Franzose in Duitsland, en zo zijn er nog velen maar deze zijn goed gesorteerd.

Sijtage hangt ook af van de onderhoudsgeschiedenis. Een goed en consequent onderhouden D is een pré. Een ID is wel wat simpeler dan bijvoorbeeld een halfautomaat injectie. Hoe leger onder de klep, hoe beter je overal bij kunt, da’s evident.
DS modellen zijn luxer, zijn met zwaardere motoren, half- en volautomaten geleverd, met injectie, en ook in de geliefde luxe Pallasvariant met evt. origineel lederen zetels.
ID, DSuper en DSpecial zijn de meer eenvoudige modellen maar naar uitstraling toe blijft dat allemaal gelijk.

Dan hebben we ook nog de Break, misschien handig om die andere hobby in te vervoeren?


Succes met de zoektocht, de aankoop en de restauratie!

Gauthier

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 12 augustus 2009 12:22 PM
  [ # 2 ]

Welkom!

Lees eens de aankooptips van de ID/DS Club.

Neem een kenner mee. In ieder geval iemand die al enige ervaring met DS-en heeft en weet waar die op moet letten.

Ga je oriënteren op de markt, en ga vooral ook kijken nbij te koop staande DS-en. Zo krijg je gevoel voor wat er is en wat het allemaal mag kosten.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 12 augustus 2009 12:26 PM
  [ # 3 ]

Als je lid wordt van de ID/DS club Nederland zijn er vele deuren die “extra” voor je open gaan, naast dit forum. Goedkopere onderdelen, advies van kenners en wat al dies meer zij. Check op de website van deze club de aankoopbrochure van het D-model. Hierin staan belangrijke do’s en don’ts. Als je nog niet erg bekend bent met de autotechniek zou ik sowieso beginnen met een ID. Deze zijn een stuk eenvoudiger in techniek en meer voorhanden ook in de goedkopere budgetklassen. Zorg dat je een kenner meeneemt als je tot aankoop over wilt gaan. Een godin in de zak is snel gekocht! Probeer eerst voor jezelf een budget en tijdsplan op te stellen en bepaal wat je zelf wilt en kunt doen aan zo’n auto en wat je zou moeten uitbesteden. Denk eraan dat uitbesteden van werk veelal betekent dat je bij specialisten terecht komt met een bepaald prijskaartje. Orienteer je goed en je zult lang plezier hebben van deze geweldige voiture!
Succes en welkom hier!

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
Kees-Jan Smit
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005

- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Gepost: 12 augustus 2009 12:48 PM
  [ # 4 ]

Welkom en wat een geweldige motivatie om snoek te gaan rijden! 5 jaar geleden had ik ook zo’n verlangen en toen heb ik mijn DSuper5 gekocht.

Als leek kan het goed zijn om je wat te verdiepen in de verschillende uitvoeringen van de ID / DS. Een ID19 is een hele andere auto dan een DS23, al rijden ze natuurlijk wel allemaal even heerlijk.

Toen ik destijds mijn D kocht was ik ook slechts gewapend met een uit het hoofd geleerde aanschafbrochure van de DS Club. Ik heb me niet laten sturen door een glimmend uiterlijk ofzo, een goede basis en precies de uitvoering die ik wilde.

Succes, veel plezier met de zoektocht en deel die ook hier, er is veel kennis op het forum om je te helpen!

Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 12 augustus 2009 01:27 PM
  [ # 5 ]

Om gevoel voor de prijzen te krijgen, kun je kjiken op Leboncoin en Autoscout. Er staan DS-en in soorten en maten op te koop, variërend van een paar 100 euro voor een restauratieproject of donorauto tot 25 k voor een puntgave pallas en zelfs veel meer voor een cabrio.

Ik denk, dat het belangrijkste is, dat je eerst bepaalt welke uitvoering je wil hebben. Dan bepaal je in welke staat de auto mag zijn en dus hoeveel die mag kosten, of andersom.

Ooit hoop ik net als jij nog ‘ns aan de slag te gaan met een DS-project in de gewenste uitvoering.

Heel veel succes !

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7618
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 12 augustus 2009 02:33 PM
  [ # 6 ]

Je bereid je beter voor dan ik 12 jaar geleden Wink . Tja, een break kan nog net weer wat meer (en vooral ook kostbaarder) roesten dan een berline (er is gewoon meer ijzer aanwezig en bij dat extra ijzer is nooit nagedacht over het risico van vocht dat uiteindelijk toch in de constructie komt). Een versie met carburateur en handbak is onder de kap net iets overzichtelijker, dat kan een pre zijn. Bij een Pallas zit er meer tapijt en bekleding in het interieur en ben je langer bezig voordat je bij het ijzer bent. Dat kan een nadeel zijn: je kunt de toestand van de bodem wat minder makkelijk in de gaten houden.
Met jouw klus-ambities lijkt een regelmatig gebruikte ID (inclusief varianten als DSuper en DSpecial) met een goede structuur en plaatwerk dat binnenkort aandacht nodig heeft de beste optie. Gewoon de advertenties bijhouden, jouw auto komt vanzelf voorbij. Succes en hou ons op de hoogte.

Profiel  
 
superbart
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 13-05-2009

Gepost: 12 augustus 2009 02:47 PM
  [ # 7 ]

Dank voor de welkome woorden, dat is op andere fora nog wel eens anders Razz

Die aankooptips heb ik idd al uitgeprint naast me liggen, precies naar zoiets was ik op zoek. Aan de hand daarvan kan ik zelf ook een redelijke inschatting maken, hoewel niet zaligmakend natuurlijk.

Ik heb nog wel een vraagje of er ergens een volledig overzicht staat van de modellen, met de technische details? Ik kan niet echt de weg meer wijs uit Ds ID Dspecial etc en welke dan weer injectie heeft, en welke halfautomatisch schakelt etc..

dank!

grt Bart

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 12 augustus 2009 02:56 PM
  [ # 8 ]
superbart schreef:

Dank voor de welkome woorden, dat is op andere fora nog wel eens anders Razz

Die aankooptips heb ik idd al uitgeprint naast me liggen, precies naar zoiets was ik op zoek. Aan de hand daarvan kan ik zelf ook een redelijke inschatting maken, hoewel niet zaligmakend natuurlijk.

Ik heb nog wel een vraagje of er ergens een volledig overzicht staat van de modellen, met de technische details? Ik kan niet echt de weg meer wijs uit Ds ID Dspecial etc en welke dan weer injectie heeft, en welke halfautomatisch schakelt etc..

dank!

grt Bart

Ook hiervoor verwijs ik je weer graag naar de site van De Club.
  link

Maar in hoofdlijnen:

DS is het uitgangspunt in ‘55 met ‘alles’ hydraulisch.

Iets later kwam een hydraulisch uitgeklede versie de ID. O.a. geen stuurbekrachtiging, een handbak i.p.v. de halfautomatische versnellingsbak en een andere rem (met een pedaal i.p.v. een rubberen knop op de grond (paddestoel). De handbak kwam op een gegeven moment ook in de DS beschikbaar

Ergens in de jaren 60 verscheen de Pallas een extra luxe uitvoering van de DS, luxe in functionaliteit en in versiering

Rond 1970 verdween de naam ID en kwam daarvoor in de plaats DSpécial en DSuper, waarbij de laatste wat luxer was dan de de eerste. De DSuper kwam al behoorlijk dicht bij een DS.

De Break is een beetje een mengvorm, hydraulisch tussen de DS en de ID in.

Op een ID/DSpécial/DSuper vind je nooit: remknop, halfautomaat en injectie.

Ik heb een hoop details weggelaten, maar dit is denk ik een aardig begin.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
superbart
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 13-05-2009

Gepost: 12 augustus 2009 03:06 PM
  [ # 9 ]

Smile great, thanks!

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 12 augustus 2009 04:08 PM
  [ # 10 ]

Voor een schat aan informatie, mooie foto’s en weetjes bestel je dit boek via de club:

De originele Citroën DS
Auteur J. de Lange
Taal Nederlands
Afmetingen 238x21x304 mm
Gewicht 1004 gr
ISBN10 9038904274
ISBN13 9789038904276

Zeker voor die 1004 gram een must have! Wink

Edit: het boek is nu vandaag (12-aug) ook aangeboden op marktplaats.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook