










Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Ik heb al even gezocht op het forum, maar kon niet specifiek een antwoord op het volgende probleem vinden;
Ik heb gisteren het klokkenspel van de DSuper even schoongemaakt, en glaasjes en lampjes vervangen. Het acculampje zat er niet in, dus die er ook maar eens ingezet.
Gisteravond ermee gereden, alles ok.
Nu start ik haar vanochtend; begint mijn acculamp te knipperen; het is net of ik een extra knipperlicht heb.
Even denken wat ik gisteravond anders deed; lampen aan, en het lampje stopt spontaan met knipperen. Even later de lampen weer uit en het knipperen begint weer…
Ik moest onderweg iets ophalen, laat de DSuper even staan met de radio aan, start haar, en rijd weg zonder de lampen aan; eerste minuut niets, vervolgens weer een knipperende acculamp totdat ik de lampen weer aandoe.
De accu geeft iets meer dan 12 V met de motor uit en dit wordt meer (13,7 V) met draaiende motor.
Ik heb het idee dat de accu dus te veel wordt bijgeladen?
En dat ik het bij de spanningsregelaar moet zoeken?
Waar vindt ik deze?






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Re: knipperende acculamp…
pascalvm schreef:I
De accu geeft iets meer dan 12 V met de motor uit en dit wordt meer (13,7 V) met draaiende motor.
Dit klopt. Die 13,7V komt van de dynamo en die moet meer zijn dan de 12V van de accu, anders laadt die nooit bij.
Wat het probleem wel is weet ik niet. Ik begrijp uit je verhaal dat het echt om knipperen gaat, dus echt aan en echt uit. Of is het meer langzaam oplichten en langzaam uitdoven?
Volg je hart, gebruik je hoofd.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Waarschijnlijk zat dit probleem er al lang in, kon een vorige eigenaar het niet oplossen en heeft toen maar het lampje er uitgehaald.
Volg je hart, gebruik je hoofd.

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
13,7 V is aardig goed, mag zelfs nog iets hoger zijn. Spanningsregelaar bevindt zich in een zwart kastje tegen de accubak aangeschroefd of deze zit in de dynamo geïntegreerd.
Ik ben geen elektrotechnicus, maar ik vermoed dat je ergens een brakke massa-aansluiting hebt die wordt opgelost op het moment dat je je verlichting inschakelt. Check je massa-aansluitingen van accu en dynamo en de dikke massakabel naar motor en carrosserie.
Suc6.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik ben wel elektrotechnicus. 13,7 is prima als je veel lange stukken rijdt.
Eerste vraag. Wat voor dynamo heb je?
Een lang zwarte buis? of een meer alu kelurig kleiner exemplaar?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>











Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Ik vermoed zelf ook dat de vorige eigenaar dit probleem ook al had en daarom het lampje maar heeft verwijderd.
Ik ben niet van plan het lampje te verwijderen maar het probleem op te lossen;
Ik heb een volgens mij een moderne wisselstroomdynamo (alu, kleiner exemplaar), niet de zwarte buis zoals ik hem van de traction ken.
Ik heb hem pas nog doorgemeten en toen leverde hij stationair iets van 13,7 en dit ging omhoog bij meer toeren, ik zal hem vanmiddag nog eens doormeten.
Het lampje knippert net zoals de indicatoren van de knipperlichten, en het lijkt zelfs alsof ik een relais hoor schakelen (dit was mij hiervoor niet opgevallen)...












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dan denk ik dat het relais dat het lampje schakelt in de regelaar niet goed is afgesteld. Bij licht aan gaat de dynamo meer stroom leveren en die net iets hogere stroom trekt dan dat relais wel los. (lampje uit)
Licht uit, stroom daalt weer. relais valt af en toe dicht (lampje aan.)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Grappig. Mijn dame heeft last van hetzelfde euvel.
Bij draaiende motor ( tussen 2000 en 3000 toeren ) dan heb ik drie verklikkerlichtjes voor de knipperlichten. 2 groene en 1 oranje die knippert als de groene niet knipperen. Als de verlichting aan staat of de blower dan knippert het oranje lampje niet.
Bij het meten van de spanning zie ik de spanning oplopen tot 15 volt en dan snel weer terugvallen. Ben al op zoek geweest naar slechte massa aansluitingen bij de knipperlichten en daarbij gelijk de heeeeeeele oude lampjes vervangen. Contacten gecontroleerd en schoongemaakt bij de spanningsregelaar, maar dat mocht nog niet helpen.
Moet nog eens verder op zoek en rijdt in de tussentijd ook overdag meestal met de lichten aan, dan knipper er niets en komen de piekspanningen ook niet op de accu te staan.












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat is een nieuwe regelaar! klaar.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>











Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Hoeft niet. Ook met een wisselstroomdynamo kun je een externe regelaar hebben. Dit is een zwart kastje dat aan je accusteun zit.