Uitvallen airco C4 Picasso
ErikJ
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 05-10-2007

Gepost: 17 augustus 2009 02:18 PM

Tijdens het terugrijden vanuit Italië, aanschuiven aan de Gotthardtunnel (drie uur ongeveer, bij 28°C), daarna naar Colmar, bij 33°C, en dan: geen airco meer… Een broeikas dus, zonder airco… De blazers werkten wel, kon je goed horen bijv. op de hoogste stand, maar geen luchtstroom uit de luchtmonden…
Iemand enig idee wat er aan de hand was?
De volgende ochtend werkte alles weer naar behoren…
Toch maak ik me enigszins ongerust, want binnen drie maanden is de auto uit garantie…

Profiel  
 
Gunther
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
Gepost: 17 augustus 2009 03:32 PM
  [ # 1 ]

Er is al ergens een draadje over, het komt er op neer dat bij hoge temperaturen naar het schijnt de airco kan bevriezen na lange tijd zwaar gebruik, gevolg is dat die tijdelijk niet meer werkt tot die ontvrozen is, door te wachten bijvoorbeeld.
Het is zowiezo geen goed idee om bij 33C buiten de airco op 21 C te zetten bijvoorbeeld, +/- 27C is dan een beter idee, ook al is dat relatief warm. Niet enkel gaat die bevriezing van de airco tegen, maar het is ook beter om gezondheidsredenen, daar is al wat studie naar gedaan. Men zegt dat het verschil tussen binnen en buiten best maximaal 8 C is, reken daarbij nog dat de airco altijd een klein beetje rechtstreeks blaast, en het dus kouder aanvoelt dan 25C als je 25 C instelt, en je kan zo aanvoelen dat een verschil van 5 à 6 C als werkelijk maximum kan genomen worden, maw, is het 30 C buiten, zet je beter niet onder de 24 C.

24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.

Profiel  
 
macfocus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 07-12-2008

- (Grand) C4 Picasso 1.6 hDif Eb6v Ligne Business
Gepost: 17 augustus 2009 03:43 PM
  [ # 2 ]

Re: Uitvallen airco C4 Picasso

ErikJ schreef:

Tijdens het terugrijden vanuit Italië, aanschuiven aan de Gotthardtunnel (drie uur ongeveer, bij 28°C), daarna naar Colmar, bij 33°C, en dan: geen airco meer… Een broeikas dus, zonder airco… De blazers werkten wel, kon je goed horen bijv. op de hoogste stand, maar geen luchtstroom uit de luchtmonden…
Iemand enig idee wat er aan de hand was?
De volgende ochtend werkte alles weer naar behoren…
Toch maak ik me enigszins ongerust, want binnen drie maanden is de auto uit garantie…

Zeer herkenbaar.

Airco werkte op zicht prima (had al wel gemerkt dat de waarden niet helemaal klopten), stopje gemaakt, auto half uurtje in de volle zon. Daarna airco die ± 35/40 graden lucht blies…
Af en toe varieerde de blaassnelheid van maximaal to minimaal en alles wat daar tussenin zit. En zelfs de temperatuur ging af en toe (heel kort) naar koud.

Gelukkig loste het probleem zichzelf dan op. en kwam het niet heel vaak voor, maar mijn vrouw wilde hem al inruilen (gaat niet is lease…)

Ik heb het bij de dealer aangegeven en die hebben nu de binnentemperatuur sensor vervangen. Hij lijkt het iets beter te doen bij normale temperaturen.
Van de week even kijken bij 30 graden. Very Happy

De Ford Capri gek van het citroën forum. cool smirk

Had: C4 Grande Picasso Ligne Business 1.6 HDIf Eb6v (met NaviDrive RT5), Nocciola en een trekhaak.
Heb: Nog 2 maanden: Renault Megane GT-line 1.5 dCI (14%)
Moet: Op zoek naar iets anders

Profiel  
 
MarcoC4HDi
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 27-02-2008

Gepost: 18 augustus 2009 12:00 AM
  [ # 3 ]

Bij mij ook dit jaar op heen en terugreis van de vakantie (Frankrijk) bij temperaturen van 28 tot 33 graden hetzelfde euvel. Vorig jaar ook al en daar had de dealer “wat aan gedaan” met resetten oid. Dat hielp dus niet. Ik wist ook dat de airco bevroor en heb dat ook zelf kunnen zien bij een stop. Motorkap geopend en dan zie je links bovenin tegen het schutbord twee leidingen lopen van de airco en daar zat behoorlijk wat ijsaanzetting op. Na 15 minuten wachten en een enorme plas onder de auto was het weer over, maar een uurtje later tijdens het rijden weer hetzelfde. Ik heb toen bij het wachten voor de peage de airco even (5 min) uitgezet en daarna werkte alles weer perfect, maar het blijft wel irritant. Ik vind het eigenlijk niet kunnen bij dit soort auto’s, maar heb er in het dagelijkse gebruik geen last van. Ga komende week het nogmaals melden bij de dealer, ben benieuwd.

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 18 augustus 2009 12:22 AM
  [ # 4 ]

Was er eens geen oplossing door een betere afvoer? Zodat het condens vlotter weg kon en de kans niet kreeg om te bevriezen.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
MarcoC4HDi
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 27-02-2008

Gepost: 18 augustus 2009 12:26 AM
  [ # 5 ]

Ja, ik heb, meen ik, ook wel eens gelezen dat bij iemand anders leidingen verlegd zijn oid. Zal het nog wel vragen bij de dealer, maar als iemand anders een antwoord heeft hierop of het heeft laten aanpassen dan hoor ik het graag.

Profiel  
 
macfocus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 07-12-2008

- (Grand) C4 Picasso 1.6 hDif Eb6v Ligne Business
Gepost: 18 augustus 2009 12:26 PM
  [ # 6 ]
picassoke schreef:

Was er eens geen oplossing door een betere afvoer? Zodat het condens vlotter weg kon en de kans niet kreeg om te bevriezen.

Klinkt interessant, als iemand meer weet, graag!

De Ford Capri gek van het citroën forum. cool smirk

Had: C4 Grande Picasso Ligne Business 1.6 HDIf Eb6v (met NaviDrive RT5), Nocciola en een trekhaak.
Heb: Nog 2 maanden: Renault Megane GT-line 1.5 dCI (14%)
Moet: Op zoek naar iets anders

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 18 augustus 2009 02:06 PM
  [ # 7 ]

ER is hier in elk geval ooit eens een topic over geweest. Ikzelf heb er nog geen last van gehad in ons belgische weer Laughing

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
donald
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 13-04-2008

Gepost: 18 augustus 2009 03:56 PM
  [ # 8 ]

Heeft het niet “gewoon” te maken dat de motortemperatuur te hoog oploopt en dat de elektronica uit veiligheids overweging de grootste stroom verbruiker (de airco) uitschakeld?

Ik weet dat dit bij andere merken ook gebeurd

Profiel  
 
MarcoC4HDi
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 27-02-2008

Gepost: 18 augustus 2009 04:52 PM
  [ # 9 ]

Ja dat is een mogelijkheid waaraan ik ook heb gedacht. Ik heb het bij een van mijn vorige auto’s gehad, maar dan alleen bergop met de caravan; dan schakelde de airco tijdelijk “uit” en vlot erna gewoon weer “aan”. Maar bij mijn Citroen is het op de Franse snelweg op de cruisecontrol op “gewoon” 140 na twee a drie uur rijden gewoon gebeurd met de airco en schakelt deze niet weer “aan” na verloop van tijd. Je moet echt stoppen of hem “uit” zetten om te ontdooien (denk ik)

Profiel  
 
macfocus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 07-12-2008

- (Grand) C4 Picasso 1.6 hDif Eb6v Ligne Business
Gepost: 18 augustus 2009 05:23 PM
  [ # 10 ]
donald schreef:

Heeft het niet “gewoon” te maken dat de motortemperatuur te hoog oploopt en dat de elektronica uit veiligheids overweging de grootste stroom verbruiker (de airco) uitschakeld?

Ik weet dat dit bij andere merken ook gebeurd

Bij al mijn andere auto’s (2 x climate control en 3 x handmatige airco) heb ik nog nooit een bevroren airco/uitgeschakelde airco oid gehad.

Lijkt me dus stug (maar niet onmogelijk)

De Ford Capri gek van het citroën forum. cool smirk

Had: C4 Grande Picasso Ligne Business 1.6 HDIf Eb6v (met NaviDrive RT5), Nocciola en een trekhaak.
Heb: Nog 2 maanden: Renault Megane GT-line 1.5 dCI (14%)
Moet: Op zoek naar iets anders

Profiel  
 
mech
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 10-07-2009

Gepost: 18 augustus 2009 11:45 PM
  [ # 11 ]

het is bekend bij citroen en er is een update beschikbaar waarmee het opgelost moet worden

Profiel  
 
macfocus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 07-12-2008

- (Grand) C4 Picasso 1.6 hDif Eb6v Ligne Business
Gepost: 19 augustus 2009 12:33 AM
  [ # 12 ]
mech schreef:

het is bekend bij citroen en er is een update beschikbaar waarmee het opgelost moet worden

Ok, spannend. Software of een hardware update?

De Ford Capri gek van het citroën forum. cool smirk

Had: C4 Grande Picasso Ligne Business 1.6 HDIf Eb6v (met NaviDrive RT5), Nocciola en een trekhaak.
Heb: Nog 2 maanden: Renault Megane GT-line 1.5 dCI (14%)
Moet: Op zoek naar iets anders

Profiel  
 
T. Rozema
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 32
Geregistreerd: 20-08-2008

Gepost: 19 augustus 2009 07:24 PM
  [ # 13 ]

Airco verplaats geen lucht

Hallo C4 rijders,

Vorig jaar was dit onderwerp ook al aan de orde.
Het probleem deed zich bij mijn C4 Picasso ook voor.
Na de vakantie naar de garage geweest. De monteur heeft de afvoerslang van de airco anders gelegd, zodat het condenswater beter weg kon.Daarna geen problemen weer gehad. ook dit jaar heeft de airco het uitstekend gedaan en is niet weer bevroren.
Dus een update van de software is niet nodig.

MVG

Ton Rozema

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook