1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
geluid, rara wat is het
Gunther
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
Gepost: 20 augustus 2009 06:37 PM

Ook wij hebben een geluidsprobleempje zoals sommige anderen, weliswaar enkel rijdend, maar omdat ik net las van een vliegwiel dat tussen motor en versnellingsbak zit, toch even het probleem uitleggen en vragen (omdat we er nog steeds niet gerust in zijn zolang we het geluid horen):
Wij hebben onze auto pas terug uit onderhoud, we moeten nog rijden om te weten of ons geluidsprobleem opgelost is, maar ook wij hebben of hadden dus een bijgeluid, weliswaar niet bij afzetten van de motor, behalve dan een korte piep alsof een wieltje van een riem met te weinig vet draait. We hebben of hadden dus een geluid dat starte bij optrekken rond de 30 a 40 km/u, minstens aanhoudend tot 70 km/u.
Er zijn 2 gevallen waar het geluid bij voorvalt (en vooral opvalt):
1.als je remt op de motor en van 70 naar 20 gaat, bij elke versnelling een licht schurend geluid in de trend van een messenslijper waar je een mes door haalt in de verte of met je schuurpapier voorzichtig over iets schuurt. Naarmate toerental lager komt vermindert het, om dan bij wissel van versnelling niks te krijgen van het geluid, en bij terug opkomen (robotbak zet koppeling terug aan) terug het geluid.
2.als je optrekt hoor je het geluid duidelijk, als je bijvoorbeeld 70 aanhoudt hoor je het ook , weliswaar minder luid, als je gas loslaat (motorrem) hoor je het ook, maar als je een heel klein beetje gas geeft, schijnbaar genoeg om net niet ‘remmen op de motor’ te krijgen maar wel te vertragen, krijg je het geluid niet (totdat je uiteraard wel gas lost of bijgeeft).

Hopelijk zijn we ervan verlost, maar moest het niet zo zijn zou het handig zijn eindelijk te weten wat het is of kan zijn vermits de auto dit al heeft sinds we er mee begonnen rijden, alleen is het geluid wat luider de laatste 15000km (nu +/-32000km op teller). De auto gaat ook uit garantie binnen 2 maanden.

Wat tot hiertoe in feite is nagekeken, is een windgeluid, rollementen van de wielen en alles is extra gesmeerd tijdens de beurt gisteren.
Aan gewoon turbogeluid heb ik al gedacht, maar ik twijfel of dat wel kan, vermits het luid genoeg is om duidelijk bij 70 te horen binnenin, en vorige auto was ook turbodiesel en heeft nooit dergelijk geluid gegeven, ook de testauto had dit niet, toen we gingen beslissen voor de aankoop.

Ik zal vanavond laten weten of het verholpen is, dan maken we een ritje.

edit : het gaat om het befaamde WRC-geluid dat ik al eens ergens vermeld had,  Als je op tv rally ziet, en ze nemen een stukje op binnen in de auto, hoor je ook zo vanalles draaien als ze remmen op de motor of het toerental stijgt, alsof je metaal tegen metaal hoort draaien,dat is eigenlijk precies het geproduceerde geluid (niet het fluitend geluid, het geluid bij het schakelen), uiteraard wel in lager volume.
Het geluid lijkt op het geluid dat de eerste auto in dit clipje maakt, maar dan niet stotterend, niet vibrerend:  

24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.

Profiel  
 
Gunther
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
Gepost: 21 augustus 2009 12:49 AM
  [ # 1 ]

ritje gehad, het is er nog, maar veel minder hoorbaar denk ik, tja, het geluid is er al minstens 15000 km, dus iets stuk rijden kan al bijna niet meer denk ik. Ik denk maar dat ik het niet meer zal melden maandag (dan moet auto weer even binnen om de crome bagette van de bestuurderskant te vervangen).

24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 21 augustus 2009 12:59 AM
  [ # 2 ]

Mja geluiden horen, het is iets. Altijd erg moeilijk terug te vinden, en moeilijk te zien van waar het komt. zo een grote kast als een picasso kan het geluid overal laten weerklinken. Dus als er geen echte andere symptomen zijn (storingen) zal het moeilijk zijn om zo iets terug te vinden Confused

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2997
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 21 augustus 2009 01:08 AM
  [ # 3 ]

Hey, niet eerlijk Picassoke.
Zelf een topic met al 18 pagina’s gebrom van jouw Picasso, en deze vraag dan zo afdoen ?
Gun iemand anders ook wat rare geluidjes en replies, OK ?.... Wink


 

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 21 augustus 2009 01:31 AM
  [ # 4 ]

Met veel plezier Laughing
Uit zijn uitleg te horen zou het mss iets met de versnellingsbak kunnen zijn?

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
Gunther
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
Gepost: 21 augustus 2009 02:25 PM
  [ # 5 ]
picassoke schreef:

Uit zijn uitleg te horen zou het mss iets met de versnellingsbak kunnen zijn?

Het is precies daarom dat ik me beetje zorgen over maak, als het een windgeluid is kan het mij absoluut niet schelen, het is geen zwaar storend geluid, maar als het afkomstig is van een of ander duur onderdeel dat bezig is het te begeven, heb ik dat toch liever binnen garantie.
Vermits het gaat om een schurend achtig geluid, en de bovenstaande situaties waar het voorkomt, lijkt het me sterk dat het een windgeluid is, daar is trouwens ook al wat naar gekeken maar niets gevonden. Mischien is het iets dat tegen de motor komt en trilt tegen de motor als je de motor laat werken door gas te lossen of gas te geven, als je maar een beetje gas geeft trilt de motor misschien minder hard en hoor je het niet(?).
Oftewel is het dus een onderdeel dat tussen de motor en de wielen zit, dat ergens ‘schuurt’, maar daar zit wel wat tussen, nokkenas, vliegwiel, koppeling, stang naar versnellingsbak, versnellingsbak zelf, uitgang versnellingsbak, differentieel, rollementen en wielen zelf. Dat laatste is nog niet getest zover ik weet.
Een aantal dingen kunnen volgens wat ik ervan weet al uitgeschakeld worden, zo is windgeluid niet uitgesloten maar nogal onwaarschijnlijk, vermits het geluid wegvalt bij een klein beetje gas, en het bij elke versnelling terug begint en in volume vermindert naarmate het toerental zakt. Dit blijft zo tot je 20 km/u rijdt, op die snelheid kan er toch nog weinig wind zijn. Koppeling of nokkenas lijkt me ook niet mogelijk, ik denk dat een slippende koppeling of nokkenas na 15000 km het te horen al lang stuk zou zijn. Uitgang versnellingsbak, differentiel zijn waarschijnlijk niet mogelijk door o.a. het afhankelijk zijn van toerental, en rollementen zijn reeds getest, die zijn het niet. Van het vliegwiel ken ik niet veel, zou eens moeten opzoeken waar dat precies voor dient. Dus er blijven (zover ik er iets van ken, ik ben geen gargist) maar 4 mogelijkheden over:
1. iets dat dus trilt tegen de motor wanneer deze moet werken.
2. een windgeluid dat wel heel eigenaardig plaatsvind (wegvallend bij beetje gas)
3. iets dat sleept in de versnellingsbak of de stang naar de versnellingsbak
4. iets met het vliegwiel (misschien kan dit ook wel uitgesloten worden?).

24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.

Profiel  
 
Grijzemuis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 542
Geregistreerd: 26-08-2008

Gepost: 21 augustus 2009 05:18 PM
  [ # 6 ]

Als je deze klacht bij je garage waar je de garantie hebt, hebt gemeld voor het verlopen van je garantie, dan telt dat ook na je garantie door en heb je recht op gratis verhelpen van de klacht.
Als de garage heeft toegezegd dat het geluid niet gewoon is tenminste.

"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 21 augustus 2009 05:35 PM
  [ # 7 ]

quote gewist. liever niet op het laatste bericht quoten

Vergeet dat maar.
Ik heb dat eens gevraagd bij citroen belux op de hoofdzetel, daar is niets van waar. Of het wordt opgelost binnen de 2 jaar garantie of het is voor eigen rekening was hun antwoord.
En ik denk dat ze het daar wel zullen weten zeker?

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
Gunther
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
Gepost: 21 augustus 2009 08:25 PM
  [ # 8 ]

Als het voordien gemeld is en niet op tijd gerepareerd binnen de garantieperiode door de garage, denk ik wel dat garantie mogelijk is, opvoorwaarde natuurlijk van het heikel punt, herkening door de garage. Het is voor hen hoogstwaarschijnlijk voordeliger het de klant door te rekenen dan het van Citroën belux te moeten krijgen.
De eerste keer dat ik het meldde hoorde de garagist duidelijk het geluid ook, maar was redelijk zeker van een windgeluid of rubbertje dat niet goed zit en met de wind dus geluid produceerde, maar dat is dus blijkbaar niet gevonen nu, de garagist heeft toen met mij een testritje gemaakt, deze keer niet. Ze hebben na het laatste onderhoud nu met de auto gereden veronderstel ik toch, en nu dichter bij de garantie-verval is het antwoord wel voorzichtiger lijkt me: ‘we denken dat het geluid verholpen is, indien niet, breng maar terug binnen’. Probleem is dat mijn vrouw een auto nodig heeft voor op werk te komen, en als de auto 14 dagen in garage staat en je ondertussen een fortuin moet betalen aan een gehuurde auto, heb je het even goed veel betaald. Vandaar dat ik eerder aan denk het zo te laten, en als er toch iets stuk gaat, tja, dat is dan het risico dat we lopen.

24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.

Profiel  
 
Citroënmonteurtje (verbannen)
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008

Gepost: 21 augustus 2009 09:49 PM
  [ # 9 ]

Picassoke, in Nederland is het zo geregelt, als jij als klant een klacht hebt en deze SCHRIFTELIJK en ondertekent binnen de garantie periode meld, dan is de Garage/ importeur (in geval van Fabrieks garantie) VERPLICHT deze klacht kosteloos op te lossen, ook als deze buiten de garantioe periode pas wordt opgelost.

De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 21 augustus 2009 10:41 PM
  [ # 10 ]

in belgie niet anders, als je je klacht binnen de garantie periode kenbaar maakt bij je dealer dan komt het inorde..

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 22 augustus 2009 02:59 AM
  [ # 11 ]

Ik heb dat dus ook gezegd bij citroen belux op het ijzerplein, en daar zei men dat dit niet waar was.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
Citroënmonteurtje (verbannen)
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008

Gepost: 22 augustus 2009 11:04 AM
  [ # 12 ]

Niks van aantrekken Wink , probeer anders eens je rechtsbijstand

De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 22 augustus 2009 12:53 PM
  [ # 13 ]
picassoke schreef:

Ik heb dat dus ook gezegd bij citroen belux op het ijzerplein, en daar zei men dat dit niet waar was.

sorry, ik heb andere ervaringen… maar dat zal ook wel dankzij mijn dealer zijn.. Wink

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 22 augustus 2009 02:23 PM
  [ # 14 ]

Ik heb al alles mogen horen.
De dealer zegt dat het nog binnen garantie valt, citroen belux zegt dan weer van niet. Dus ik veronderstel dat de dealer idd een grote rol zal spelen door wat druk uit te oefenen of wat dan ook.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2997
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 22 augustus 2009 02:33 PM
  [ # 15 ]

Waarom deze garantie / geen garantie discussie ? TS maakt zich grote zorgen maar denkt eraan om maar geen melding meer te doen, omdat ze er al naar gekeken hebben. Dat is toch heel wat anders dan er hier gesuggereerd wordt ?

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook