Heb een 22trs met airco. Deze heb ik onlangs laten vullen met R12.
Maar echt koelen doet ie niet, komt geen kou uit!
Vandaag is de lucht uit de blower wel 35 graden, maar het is buiten ook bloed heet.
De compressor doet het die slaat aan. De slang van de compressor naar de condensor wordt goed warm. De slang van de verdamper naar het kachel huis is lauw. Je zou zeggen dat de airco het zou moeten doen.
Wat me wel opvalt dat in het kachel huis iets ligt sist op een contante toon.
Heeft iemand nog wat tips een het een en ander uit te sluiten?
Kan hem wel wegbrengen, maar wil toch proberen om het zelf uit te vinden.
Want zelf twijfel ik aan de temeratuur regeling, mischien staat de kachel altijd wel iets aan.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Totaal aantal Berichten: 15738
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik heb geen idee hoe het precies werkt, maar in mijn CX zonder airco blijft de kachel gewoon altijd warm. Naar ik heb begrepen wordt bij een CX niet de warm water toevoer afgesloten, maar de lucht langs de kachelradiateur met hand of elektrisch bediende kleppen. Het foam dat deze kleppen moet afsluiten verdroogt en sluit dus niet meer af. Dat was de afgelopen weken in La Douce dan ook behoorlijk zweten. Eerstvolgende modificatie, een bypass en een bedienbare kraan, zodat het heet water niet meer naar de kachelradiateur kan…

Totaal aantal Berichten: 2532
- C35 Hilton XLS
graddus schreef:Ik heb geen idee hoe het precies werkt, maar in mijn CX zonder airco blijft de kachel gewoon altijd warm. Naar ik heb begrepen wordt bij een CX niet de warm water toevoer afgesloten, maar de lucht langs de kachelradiateur met hand of elektrisch bediende kleppen. Het foam dat deze kleppen moet afsluiten verdroogt en sluit dus niet meer af. Dat was de afgelopen weken in La Douce dan ook behoorlijk zweten. Eerstvolgende modificatie, een bypass en een bedienbare kraan, zodat het heet water niet meer naar de kachelradiateur kan…
en die bypass is simpel mits er goede slangeklemmen opzitten, anders sta je nog stil
Citroen c32 Hilton XLS

Totaal aantal Berichten: 15738
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ha, dus ik kan in jouw barrel kijken hoe dat zit, mooi.

Totaal aantal Berichten: 2532
- C35 Hilton XLS
graddus schreef:Ha, dus ik kan in jouw barrel kijken hoe dat zit, mooi.
zat het zijn de slangen linksvoor(kachelradiateur) pijpje er tussen en klaar.
wel even het reserve wiel eruit halen anders zie je niets.
Ik denk dat de ts een lek in het systeem heeft of het motortje van de klep werkt niet goed.
Citroen c32 Hilton XLS
Het lijkt erop dat de airco wel iets doet: het vloeibare koelmiddel dat de compressor verlaat is warmer dan het gas dat retour komt. Maar als de airco goed werkt is het gas dat retour komt ijskoud. Bij mij is er zelfs lichte ijsafzetting aan de koude kant. Ik ben geen airco expert, maar het verhaal lezende zou ik denken aan een defect expansieventiel. Dit zit bij het dashboard en de verdamper. Dat zou misschien het gesis verklaren. Natuurlijk kan ook de druk toch zijn teruggelopen door een lek maar dan is het al snel helemaal afgelopen en doet je compressor door een beveiliging niets meer.
CX GTI turbo2, campers: VW T4 2.5tdi 660.000km, VW T5 2.5tdi 510.000km
gehad: VW1302, VW Golf 1100, CX2000, BX16TRS, BX TurboDiesel
Denk ook aan het ventiel. Bij mij zie je nergens eis.
Ontkom er niet aan om de cx weg te brengen voor diagnose.
Is dat goed te vervangen, verdamper en of ventiel, heb ik geen ervaring mee.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
airco kan vanalles zijn natuurlijk.. afgaande op de historie met mijn xm om die z’n airco terug werkend te krijgen.
- laten vullen => daar bleek dat die zichzelf constant vacuum trok en het systeem dus ergens verstopt zat
- heel het airco-circuit laten kuisen want zat verstopt met granulaat
- vervangen van droogfles en expantieventiel
- dan was het nog altijd niet goed, bleek toch nog ergens een lek te zijn
- nieuwe leiding erin
Totaal heeft me dat 1500 euro gekost, maar moet wel zeggen dat het een stuk aangenamer rijdt
Toen het vorige week zo warm was ging m’n airco tot 17 graden. de volgende dag als het afgekoeld was ging die tot 4 graden