Mijn elektra-perikelen lijken maar niet op te houden. Ik zal er niet over uitwijden, maar zojuist een lege accu aangetroffen
Ik heb vorige week mijn defecte dynamo van 50 Ah vervangen door een 45 Ah exemplaar. Spanningsregelaar en accu heb ik laten zitten.
Vraag
Kan het zijn dat de 45 Ah dynamo de accu onvoldoende oplaadt? In dat geval ga ik mijn oude (50 Ah) reviseren.
Groet Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee dat kan gewoon. Wel krijgt hij het zwaar als je alle verbruikers aanzet… Laden duurt langer dan bij een 50 maar niet merkbaar…
Het is overigens 45A. niet Ah.
[/muggenziftmode]
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bogaard bedankt maar weer. Accu staat nu aan lader. Nog geen idee wat oorzaak kan zijn.
Volgens mij heb ik hem begin van de week met een redelijk volle accu weggezet na twee probleemloze ritten van in totaal anderhalf een uur met de lampen aan.
Ik hoop niet dat er ergens stroom weglekt maar dat het de accu is. Die zat er 7 jaar geleden al in toen ik de DSuper5 kocht. Het kan dat die de geest heeft gegeven nadat ik hem de afgelopen weken vanwege allerlei storingen flink heb aangesproken door het vele starten.
P.S. Ik dacht toch echt dat ik 45 Ah achterop de dynamo heb zien staan. Maar, ja Bogaard, jij bent de elektraspecialist en ik verre van dat!
Groet Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
tsja.. een accu gaat gemiddeld 10 jaar mee. lekstroom kan je meten met een goede strommmeter die 10 A kan meten.
Haal de plusterminal eraf en meet tussen de pool en terminal.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Wacht even….plusterminal? Is dat hetzelfde als de plusklem op de accu?
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Marcel Gosselink schreef:Wacht even….plusterminal? Is dat hetzelfde als de plusklem op de accu?
ja.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Marcel Gosselink schreef:Wacht even….plusterminal? Is dat hetzelfde als de plusklem op de accu?
ja.
Zie je het ook niet als je de klem los haalt en erop zet met de hand dat hij gaat vonken? Of doet hij dit altijd?
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
45A moet voldoende zijn, maar de moderne DS-dynamo’s met geïntegreerde regelaar zijn 70A of 90A (zware versie).
Als je veel in de stad rijdt met alle electrische verbruikers aan, lijkt me 45A aan de krappe kant.
Lekstroom meten is altijd een goed idee!
Citroen!








Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
bogaard77 schreef:tsja.. een accu gaat gemiddeld 10 jaar mee. lekstroom kan je meten met een goede strommmeter die 10 A kan meten.
Haal de plusterminal eraf en meet tussen de pool en terminal.
Hier moet ik de geachte deskundige toch even corrigeren.
Het is, uitsluitend om reden van de veiligheid, sterk aan te raden de NEGATIEVE pool als eerste ( en in dit geval als enige ) los te maken.
Mocht je nu, tijdens het demonteren van de accuklem, per ongeluk met je gereedschap tegelijk tegen de accuhouder o.i.d. aantikken, dan wordt je steeksleutel tenminste niet zo warm…
Dat weet boogaard natuurlijk ook.
De meting gebeurt dan dus tussen de min-pool van de accu en de massa-kabel (of een willekeurige massa).
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé





























Totaal aantal Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik vind 7 jaar al erg oud voor een accu! Heb je de vloeistof op peil gehouden?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
jantje1948 schreef:Ik vind 7 jaar al erg oud voor een accu!
Nieuwe auto’s worden met accu’s geleverd met meer lood, en hebben dus een langere levensduur. Vervangingsaccu’s leven dus korter…
Een nieuwe auto rijdt meestal een jaar of 10 met zijn eerste accu, een vervangingsaccu gaat soms maar 2 of 3 jaar mee, afhankelijk van gebruik (winterstarts, volledig ontladen, stilstand ed).
Heren, ik heb er vanmorgen op voorhand een nieuwe accu ingezet. Zelfs na ruim 16 uur aan de oplader zat er maar heeeel weinig stroom in. En nu gooit’ie de Valeo pas echt hard rond!
Vonkjes zie ik overigens niet wanneer ik er een pool af haal. Ik vermoed (lees: hoop) dat de acuu op was.
Groet Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ja die was wel op.
NLtecoco heeft gelijk. MIN pool erafhalen is veiliger.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Vonkjes zie je echt wel als je de deur open hebt (en de binnenverlichting dus gaat branden) als je de laatste accupool aansluit! Anders gaat alleen het klokje lopen, en da’s maar weinig vonk (vooropgezt dat je klokje het doet)
Ik heb zojuist de dame na een dag of drie uit haar slaap gewekt. De nieuwe accu leverde nog volop stroom; de Valeo vloog rond. Dus het was toch echt de accu die op was en gelukkig geen lastig te traceren lekstroompje
Groet Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-: