Gisteren ontlucht en toen deed hij het weer. Pak hem beet 2 ritjes van 10 km gemaakt met een uur tussenpoos.
Vannacht stond hij stil en nu vanochtend zit er weer lucht in het systeem (zo lijkt het, ik heb nog niet ontlucht, eerst typen dan vieze handen maken). Lampje hydraulique blijft weer branden.
Ik ga zo weer ontluchten. Kan dit een restant zijn dat ik er nog niet uit heb en ben ik er met een paar dagen ontluchten van af, of zit er iets (een kapotte veerbol?) lucht in het systeem te lekken? Dank.


































Totaal aantal Berichten: 15759
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Je zult wel ergens een lek hebben (maar dat is je in je eerste topic ook al verteld volgens mij). Ik laat het aan de specialisten om daar over door te bomen
graddus schreef:Je zult wel ergens een lek hebben (maar dat is je in je eerste topic ook al verteld volgens mij). Ik laat het aan de specialisten om daar over door te bomen
Ja, dat kan, maar het is een lek dat functioneert als lek terwijl ik niet rijd. Dus dan is het niet de aanvoerslang bijvoorbeeld, lijkt me.








Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gctwnl,
Zoals Graddus al meldt: Je zult wel ergens een lek hebben.
Je probleem lijkt te zijn dat er lucht in de aanzuigkant van de pomp komt. Daardoor loopt tijdens stilstand de olie uit de pomp terug naar de tank. Omdat de pomp nauwelijks zelfaanzuigend is, krijgt hij daarna het systeem niet meer op gang.
Door de ontlast-schroef op de HD-regelaar te openen stel je de pomp in gelegenheid grote hoeveelheden olie makkelijk rond te pompen. Daarbij neemt hij een paar happen lucht voor lief. Na enige tijd heb je de lucht uit de aanzuigleiding er wel zo’n beetje uit (die is met de olie in het voorraadvat gekomen), en als je dan de ontlast-schroef sluit redt de pomp het verder wel.
Let wel, het is mogelijk, maar absoluut niet altijd het geval, dat tijdens normaal bedrijf géén lucht wordt aangezogen. De aanzuigleiding staat dan op onderdruk en kán zo het lek “dichtzuigen”, terwijl bij stilstaande pomp er voldoende lucht naar binnen komt om de zaak droog te laten vallen.
Een lekkende bol zal gasbelletjes in het systeem loslaten, waardoor je remmen vertragen, de BVH klappert etc. Dit zal echter nooit leiden tot lucht in de aanzuigleiding of een droogvallende pomp.
De handelingen die je eerder omschreef zijn dus eigenlijk niet “ontluchten” van het grote systeem, want daarvoor moet je met een slang op de diverse ontluchtingsnippel de olie uit het systeem terug naar het vat laten lopen terwijl de ontlast-schroef een beetje open staat.
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Ik zou toch maar eens een nieuwe aanvoerslang naar de HD-pomp monteren. Geheid dat deze ergens lekt.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991














































Totaal aantal Berichten: 43466
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Zullen we het voor de duidelijkheid en overzichtelijkheid gewoon bij
één topic houden aub? Dan hoeven de mensen ook niet alles 2x uit te leggen.
Hier verder dus:
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=201193
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste