kogeldruk C4GP
bambam
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 31-07-2009

Gepost: 26 augustus 2009 03:29 AM

ik heb onder mijn nieuwe C4GP een trekhaak bij de dealer laten monteren, in de technische gegevens en ook in het instructieboekje lees ik dat de max kogeldruk 60kg is, maar op het plaatje op de trekhaak staat 100kg Shocked

navraag bij de garage levert op:
verkoper zegt: ja iedereen heeft erover geklaagd, dus nu is het bijgesteld, mag nu 100kg zijn
monteur zegt: trekhaak kan 100kg hebben, maar 60kg is beter Confused

ik heb altijd gedacht dat het mede te maken heeft met het gewicht voorin de auto, daar is vlgs mij niets aan veranderd.

nou rij ik het liefst met zo´n 75kg op de kogel, maar ben benieuwd naar jullie opinie, adviezen en ervaringen, want voor mij wordt het erg warrig zo.

C4 Grand Picasso 1.6 THP EB6V - augustus 2009

Profiel  
 
Gerrit T
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 464
Geregistreerd: 18-02-2007

Gepost: 26 augustus 2009 10:22 AM
  [ # 1 ]

Goedemorgen BamBam,

Volgens mij heeft het mede te maken met de typegoedkeuring van de trekhaak welke kogeldruk op het stickertje komt. Bij mij staat er 75 kg op de sticker.
Ik rijd meestal met tussen de 60 en 70 kg op de afneembare kogel. Dan rijdt het ‘t prettigst.

Gerrit

196.000 km rijplezier gehad! Nieuwe inmiddels afbesteld: GC4P 2.0 HDiF 150 LB EGS, Icare, Panoramisch glazen dak en een afneembare trekhaak.

Profiel  
 
Citroënmonteurtje (verbannen)
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008

Gepost: 26 augustus 2009 09:25 PM
  [ # 2 ]

60KG afneembaar, en 75KG vast.

De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl

Profiel  
 
hbeck
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 988
Geregistreerd: 30-06-2007

Gepost: 29 augustus 2009 01:53 AM
  [ # 3 ]

Ik rijd al vele jaren met boottrailers, paardenkarren, caravans en andere aanhangers en heb altijd meer dan 100 kg op de haak, zowel de afmeenbare als de vaste haken hebben daar geen probleem mee en mijn indruk is dat de aanhanger dan het meest stabiel achter de auto hangt.

Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 29 augustus 2009 02:01 AM
  [ # 4 ]

Fabrieksopgave:

Alle 1.6 benzine uitvoeringen. Max. kogeldruk 60 kg.

Dieseluitvoeringen:

1.6: 50 kg.
2.0; handbak en EB6V; 70 kg.
2.0 automaat: 60 kg.

Profiel  
 
hbeck
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 988
Geregistreerd: 30-06-2007

Gepost: 29 augustus 2009 02:08 AM
  [ # 5 ]

Tuurlijk zal de fabrikant een minimale kogeldruk geven. Maar wat dacht je als ik met een caravan 120 rijd (in Frankrijk) hoeveel kogeldruk er over blijft ? Niet heel veel met alle winddruk die de caravan achterover drukt.

Neem van mij aan dat een beetje teveel helemaal goed is

Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 29 augustus 2009 02:10 AM
  [ # 6 ]

Daar heb je absoluut gelijk in. Ik geef alleen de fabrieksopgave even aan ter illustratie en completering.  Wink

Profiel  
 
hbeck
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 988
Geregistreerd: 30-06-2007

Gepost: 29 augustus 2009 02:16 AM
  [ # 7 ]

Ik bedoelde het niet vervelend Tilanus, ik wil alleen aangeven dat de fabrieksgewichten gewoon te licht zijn

Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus

Profiel  
 
kuuper
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 70
Geregistreerd: 13-01-2008

- Berlingo 2.0HDI 600
Gepost: 29 augustus 2009 02:28 AM
  [ # 8 ]

mijn mening is dat dit afhankelijk is van de aanhangwagen, zorg dat er atijd iets meer gewicht voor de as staat als er achter, dan zit je eigenlijk altijd goed.

Profiel  
 
hbeck
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 988
Geregistreerd: 30-06-2007

Gepost: 29 augustus 2009 02:44 AM
  [ # 9 ]

Tja, gewoon iets meer gewicht op de trekhaak dat bereik je daarmee. Dat zeg je eigenlijk.

Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus

Profiel  
 
Arpic
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 07-09-2008

Gepost: 31 augustus 2009 01:00 AM
  [ # 10 ]

Net terug van een rondje Kroatie met de hut erachter.
Door het weglaten van de fietsen (achterop) had ik wat meer druk voorop dan normaal (75-80), nu tussen de 90 en de 100 kg.
Heeft geen krimp gegeven. Sterker nog, hij lag volgens mij nog beter. Mijn achtervering zet zelf de combinatie recht, dus het hangt nog niet door ook.
Max. snelheid was 110 km/h, geen beweging in gevoeld! Ook met afdalingen niets gevoeld.
M.a.w. liever naar de 100 dan naar de 75…

GC4P 2.0 HDiF EB6V Exclusive Icare
(de eerste 71.000 km zitten erop)

Profiel  
 
hbeck
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 988
Geregistreerd: 30-06-2007

Gepost: 31 augustus 2009 01:46 AM
  [ # 11 ]

Tja, ik vraag mij wel ens af waarom er zo weinig kogeldruk wordt geadviseerd.

Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus

Profiel  
 
Arpic
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 07-09-2008

Gepost: 31 augustus 2009 10:59 PM
  [ # 12 ]
hbeck schreef:

Tja, ik vraag mij wel ens af waarom er zo weinig kogeldruk wordt geadviseerd.

Vaak om aansprakelijkheid te ontlopen.
Sterkste punt is een topkoffer op mijn motor, inhoud 50 liter, max laadvermogen 5 kilo… Dat voorkomt aansprakelijkheid als dat ding er door ouderdom met 20 kg bagage vanaf valt….
Daartegen heb ik nog nooit van een afgebroken trekhaak gehoord, die kunnen blijkbaar best wat hebben….

GC4P 2.0 HDiF EB6V Exclusive Icare
(de eerste 71.000 km zitten erop)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook