Slecht starten 2, Begin van het Einde?
deckers
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 12-12-2005

Gepost: 05 september 2009 06:57 PM

allereerst compliment voor het hernieuwde forum! Hulde.

Een halfjaar geleden, nog in garantie periode, starte mijn c3 diesel slecht. Ook koplampperikelen etc dus naar garaga Dijkstra in Almere. Ja meneer, het is de EGR klep….alles zogenaamd in garantie gemaakt. Helaas, vrijdag jongstleden sloeg de motor helemaal niet aan. ANWB erbij en ...met een of ander wondermiddel startte de auto….even alles uitlezen en ...... Low Rail of zoiets. Of te wel volgens de beste man een probleem met de brandstofdruk…...waarschijnlijk een lekke injector.
Eigenlijk dezelfde symptomen als destijds…..dus eigenlijk heeft Dijkstra m.i. niet verder gekeken dan de commerciele neus lang is?...Nu staat de wagen bij D&O een citroenspecialist, voor oud, maar ook nieuw.
Zal wel een dure reparatie worden als een verstuiver lek is….en net natuurlijk buiten de garantieperiode (of zou ik met terugwerkende kracht alsnog wat kunnen regelen).

Al lezend op ons forum, kom ik verschrikkelijke verhalen tegen als de injectoren eenmaal gaan lekken, vandaar, na een lange omweg, de vraag is dit het begin van een duur einde van mijn overigens lekker rijdend c3’tje?

Profiel  
 
michel-16v
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005

- BX SPORT
- 2CV Special
Gepost: 02 oktober 2009 09:22 PM
  [ # 1 ]

Dit hoeft helemaal niet het einde te zijn.
Bij deze motoren komt idd wel eens een lekke verstuiver voor, maar daardoor starten ze niet slecht.

Het is misschien gewoon lucht in het systeem Dit heb ik al meegemaakt bij de 14hdi.
Dit waren de leidingen van de brandstof onder het luchtfilter.

Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge

Profiel  
 
deckers
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 12-12-2005

Gepost: 18 december 2009 04:35 PM
  [ # 2 ]

En inderdaad, het bleek, na een erg grondig onderzoek van een dieselspecialist in Bussum, een lek in de brandstofleidingen te zijn voor het brandstof-filter. Mijn garage had al naar een dealer gebeld in eerste instantie en de eerste reactie aldaar was, meteen de verstuivers vervangen, de luchtmassameter en niet te vergeten een nieuwe egr-klep…gelukkig dat mijn citroenspecialist eerst weten en dan pas vervangen aanhangt, zonder de klant op te hoge kosten te jagen.
Na een reparatie (inclusief het checken van de verstuivers en een 2 daags onderzoek) van 380 euro rijdt mijn c3 weer als vanouds!!! En start weer geweldig.

Profiel  
 
deckers
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 12-12-2005

Gepost: 17 februari 2010 06:44 PM
  [ # 3 ]

En ja hoor, als of de duivel ermee speelt. Vorige week maandag, ik was net op wegn naar mijn werk, stopt de auto tijdens het optrekken na een stoplicht er gewoon mee. Het hele ANWB verhaal, slepen naar je garage (een kleine citroen specialist). Ja, eens alle storingen meten. Er was iets met een sensor, maar ook weer lucht, oh, ik stuur de auto toch door naar de diesel speacialist. Ondertussen dik anderhalve week verder, ja de brandstofpomp is kaduuk, moet gereviseerd worden, en dan moet de distributieriem ook…...minstens 1750 eurootje (bij revisie) anders 1850….....ja, vervoer en diagnose zat er bij. Dinsdag is de auto klaar….en wat blijkt, alles vervangen maar de auto start niet. 5 jaar oud (nog niet) 100.000 km gelopen, net APK, en al een vorige slecht starten reparatie ...en nog de storing niet weten te vinden. Iemand een idee…..ik ga helaas langzaam ook einde Citroen tijdperk denken. Straks is de reparatie duurder dan een nieuwe (lees andere) auto. GRRRRRRRRR dit kan toch niet, of wel?
Een diesel specialist, die, na een dure vervanging (sorry voor mij is 1850 bijna een maandsalaris!) en het werkt nog niet?

Profiel  
 
Citroënmonteurtje (verbannen)
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008

Gepost: 17 februari 2010 09:28 PM
  [ # 4 ]

eerst voor de duidelijkheid:

Gaat hij niet rond, of slaat hij niet aan? als hij niet aanslaat, wordt de sleutel herkent door de motor ECU?

1   Ja? Dan controleren als er diesel bij het filter komt.
1.1 ja> ga verder met 3
1.2 Nee> ga verder met 4
2   Nee? Dan de reserve sleutel proberen.
3 komt er ook diesel uit het filter?
ja ga naar 5
nee ga naar 6
4, aanvoer + opvoerpomp naar filter controleren
5 aanvoer tot HD controleren, ok ga naar 7
6 ontlucht het filter met het blag slaat hij nu wel aan, dan het ontluchtingsblagje vervangen
7 Controleer retour verstuivers
8 controleer Druk van de HD pomp, moet minimaal 300(!) bar zijn, voor dat de motor aanslaat.

De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl

Profiel  
 
deckers
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 12-12-2005

Gepost: 18 februari 2010 10:03 AM
  [ # 5 ]

Hi,

bedantk al voor de input. De auto staat weer bij een dieselspecialist. Ik zal de stappen aan ze voorleggen. Ik vraag me alleen af of ze de sleutel hebben geprobeerd.
Toe ik de auto kocht werkte een sleutel niet (de moter draaide rond maar sloeg nooit aan). Die is toen opnieuw ingelezen en toen was het weer prima. Kan het gebeuren dat een sleutel (tijdens het rijden nog wel) ineens “de geest geeft”? Want dan zou er ook veel verklaard zijn.

Profiel  
 
Citroënmonteurtje (verbannen)
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008

Gepost: 18 februari 2010 06:46 PM
  [ # 6 ]

Ja de sleutel kan de geest geven ene zulke klachten geven, geef ze eens de reserve sleutel

De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl

Profiel  
 
deckers
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 12-12-2005

Gepost: 19 februari 2010 09:36 AM
  [ # 7 ]

Hi,

alle stppen van Citroenmonteurtje zijn keurig uitgevoerd. Er bleek toch nog lucht in de leidingen te zitten, Dat is allemaal leeggehaald, en de auto heeft zowaar gelopen. zelfs de volgende dag. Maar, er bleek een leuk in de branstofpomp te zitten. Deze moest (was beter) gereviseerd worden. Ja, en toen begon het. Pomp gereviseerd, meteen nieuwe distributieriem, en….na afloop wilde de auto niet aanslaan. Reserve sleutel werkte ook niet, er waren geen storingen te zien. Druk was zeker 400 bar, dus dat was het ook niet. Gewoon niet aanslaan. Iemand een idee (een computerstoring met de startonderbreking?) Het moet iets electronisch zijn volgens de specialist.

Profiel  
 
Citroënmonteurtje (verbannen)
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008

Gepost: 19 februari 2010 08:06 PM
  [ # 8 ]

pomp niet 180 graden verdraait? dan kun je hem ook blokkeren, maar zal hij ook niet aanslaan…

De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl

Profiel  
 
Citroënmonteurtje (verbannen)
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008

Gepost: 22 februari 2010 08:50 PM
  [ # 9 ]

?

De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl

Profiel  
 
deckers
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 12-12-2005

Gepost: 23 februari 2010 08:04 PM
  [ # 10 ]

Sorry voor de late reactie maar voor mij is het diepste dieptepunt bereikt. Afgelopen vrijdag was mijn wagen toch rijklaar. Er bleek ergens een kabelbreukje te zitten. In totaal kosten dik 1800 euro. Want de brandstofpomp lekte, dus distributieriem, waterpomp etc En, na het nog niet willen starten ook de nokkenascensor (?) vervangen….ja zo wordt een mens armer en armer en draagt zo weer bij aan het oplossen van de crisis in de sector (vergeef me mijn cynisme).
Auto moest ook klaar zijn want maandag, gisteren zou de vakantie beginnen, niet naar de sneeuwoorden maar flink musiceren op Texel….
Het lijkt het mopje van die 2 jongens die naar Parijs gingen….die gingen niet. Amper 500 meter van huis, lekker gezeteld in de auto…..exact maar dan ook exact hetzelfde probleem als 2 weken terug. NA optrekken bij het (2e ) stoplicht brandde ineens het brandstoflamplej, auto zo dood als een pier. Nada, noppes niks. U kunt zich de vloek wel voorstellen na een erg dure reparatie en dan .... weer langs de kant van de weg. Musiceren op Texel naar de kloten (uiteindelijk thuis gedaan). MAar het wachten op de vrienden van de ANWB etc allemaal niet leuk, zeker niet met een niet warme auto.
Ik heb zelf de reparaties niet gedaan, maar de dieselspecialist. Daar mag dus worden aangenomen dat de brandstofpomp e.d. goed worden ingebouwd. Mijn volgende auto (na het gezeik met een C5 en nu de c3) wordt een Leopard tank of zo. Gewoon starten en rijden! Voor een auto van nog geen 5 jaar en net 100.000 km ia dit toch niet normaal? En men weet nu nog niet wat het is! Een leuke vakantie is zo wel van de baan.
Dus mochten mensen nog suggesties hebben, het zal wel iets electronisch zijn,.....kom maar op. Het zet me alleen aan het denken of die brandstofpomp nu zonodig moest worden vervangen samen met de distributieriem….grrrrr

Profiel  
 
Citroënmonteurtje (verbannen)
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008

Gepost: 23 februari 2010 09:13 PM
  [ # 11 ]

Nokkenaspostie is er voor om te bepalen welke cilinder brandstof nodig heeft, de BDP sensor is voor je krukasversnelling (en belasting). Deze gaan wel eens kapot met identike problemen.


Nu je het hier overhebt, ik heb 1x meegemaakt (meschien uniek meschien niet), dat mn Lexia aangaf nokkenaspositie sensor, deze vervangen. nog niks, toen eens LOGISCH gaan na denken en het systeem dom weg opgesreven. de motor bepaalt de nokkenasstand ook aan de hand van de BPD(!) sensor deze maar eens los gemaakt en ja hoor, door dat er ROEST op de zitting zat is deze te hoog komen zitten, en door dat de ECU dan de nokkenaspositie sensor aangeeft ga je deze vervangen.

Moraal, Controleer zitten + BDP sensor controleren en eventueel vervangen.

de D-riem,


Om de HD pomp tedemonteren moet de D-riem er af, en het is verkeerde zuinigheid omd eze dan NIET te vervangen alsmede de WP en Span en geleide rol. Helaas die horen er gewoon bij(!).

De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl

Profiel  
 
Citroënmonteurtje (verbannen)
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008

Gepost: 23 februari 2010 11:12 PM
  [ # 12 ]

1. HERKOMST
Plotselinge kortsluiting bij de brandstofvoorverwarming in het brandstoffilter.
2. AFTER-SALES-INTERVENTIE
Neem de voedingsbedrading van de brandstofvoorverwarming los.
De brandstofvoorverwarming niet vervangen��.Maak los :

  * De accu
  * De stekker van de brandstofvoorverwarming

Controleer de bedrading van de voorverwarming, zie info´rapid C3 (9) nummer 3.
Isoleer de stekker van de bedrading van de voorverwarming m.b.v. :

  * Tape, of
  * Een dummy stekker, te bestellen bij het CBNL onder nummer 6995 CP

Bevestig de stekker van de bedrading van de brandstofvoorverwarming aan de motorbedrading.
Vervang de beschadigde zekering.
Zodra de brandstofvoorverwarmers goed zijn bevonden, verschijnt daarover een nieuwe info´rapid.
Handelingnummer 1551 9999.
Factureertijd 0.50, h.

1. HERKOMST
De voedingsdraad van de verwarming van het brandstoffilter is onderbroken door contact met de EGR-klep.
2. AFTER-SALES-INTERVENTIE
Repareer de beschadigde draad en vervang zekering F15.

De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl

Profiel  
 
deckers
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 12-12-2005

Gepost: 24 februari 2010 05:53 PM
  [ # 13 ]

vandaag kon ik mijn auto weer ophalen. Gisteren had hij al gelopen, vanochtend weer. @ keer hebben ze er een proefrit meegedaan, en dat was ook positief. Bleek het een slechte/kapotte stekker te zijn die aan de raildrukcensor(?) zou zitten. Alles gelukkig vervangen zonder kosten (mag ook wel denk ik). Door optrekken bij een stoplicht zou deze even kunnen losraken, vervolgens de storing geven en niet meer resetten…...
Wellicht was dit 2 weken geleden misschien ook gewoon de oorzaak…

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook