3 van de 21
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
SM-velgen: Roues Résine of andere?
Thijs
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4957
Geregistreerd: 18-09-2004

- CX 2000 Super
Gepost: 09 oktober 2009 10:45 AM
  [ # 31 ]

Hier: http://www.miata.net/garage/tirecalc.html kan je zelf berekenen wat de nieuwe maat zou moeten zijn.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 09 oktober 2009 11:48 AM
  [ # 32 ]
bxsport schreef:

Feit is dat het wel nodig is dat het octrooi verlopen is zomaar iets namaken mag natuurlijk niet.

Nog even over het intellectuele eigendom. In Frankrijk vond ik wel een mooie omschrijving op zoek naar de eventuele bescherming van de RR:

“Le brevet protège une invention qui se définit comme une solution technique apportée à un problème technique.”

Het octrooi beschermt een uitvinding die een oplossing voor een technisch probleem. En de oplossing nieuw zijn, anders is het natuurlijk geen oplossing meer.

En voordat het tot boring wordt bestempeld: Een wiel is niet nieuw en kunsthars is geen oplossing voor een probleem. ergo, wat betreft octrooi niet te beschermen. Bovendien verlopen octrooien na 20 jaar in Frankrijk. Wat dat betreft kunnen we denk ik ons gang gaan, ook als Citroën en Michelin het niet leuk vinden.

En wat betreft het model een extract uit Wikipedia Frankrijk:

Dessins et modèles
Le dessin ou modèle peut prendre un aspect bidimensionnel ou tridimensionnel. Sa protection, qui nécessite un dépôt et une publication comme modèle déposé auprès de l’INPI, est un droit exclusif, temporaire (25ans), permettant d’éviter la contrefaçon.

Ik neem aan, dat iedereen wel kan volgen, dat de maximale bescherming 25 jaar is. Voor Michelin en Citroën is ook dit geen issue dus.

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
waterman
> 30000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 38668
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 09 oktober 2009 12:29 PM
  [ # 33 ]

Dus wel boeiend. Goed dat je dat even hebt uitgezocht!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2392
Geregistreerd: 29-11-2005

- CX 22 TRS
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
Gepost: 09 oktober 2009 12:56 PM
  [ # 34 ]
Robin Visser schreef:
bxsport schreef:

Feit is dat het wel nodig is dat het octrooi verlopen is zomaar iets namaken mag natuurlijk niet.

Nog even over het intellectuele eigendom. In Frankrijk vond ik wel een mooie omschrijving op zoek naar de eventuele bescherming van de RR:

“Le brevet protège une invention qui se définit comme une solution technique apportée à un problème technique.”

Het octrooi beschermt een uitvinding die een oplossing voor een technisch probleem. En de oplossing nieuw zijn, anders is het natuurlijk geen oplossing meer.

En voordat het tot boring wordt bestempeld: Een wiel is niet nieuw en kunsthars is geen oplossing voor een probleem. ergo, wat betreft octrooi niet te beschermen. Bovendien verlopen octrooien na 20 jaar in Frankrijk. Wat dat betreft kunnen we denk ik ons gang gaan, ook als Citroën en Michelin het niet leuk vinden.

En wat betreft het model een extract uit Wikipedia Frankrijk:

Dessins et modèles
Le dessin ou modèle peut prendre un aspect bidimensionnel ou tridimensionnel. Sa protection, qui nécessite un dépôt et une publication comme modèle déposé auprès de l’INPI, est un droit exclusif, temporaire (25ans), permettant d’éviter la contrefaçon.

Ik neem aan, dat iedereen wel kan volgen, dat de maximale bescherming 25 jaar is. Voor Michelin en Citroën is ook dit geen issue dus.


Ja dan zal het wel in orde zijn!

De geloof dat michelin dit patent van de NASA had gekocht.

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 09 oktober 2009 02:24 PM
  [ # 35 ]

Zojuist heb ik een fijn telefonisch gesprek gehad met iemand van de technische helpdesk van de RDW.  Zit ik dat verhaal over de SM te vertellen, zegt ie: “Goh, dat wist ik niet, dat de SM ook met kunststof velgen werd geleverd”. Er ging nog een flist door m’n hoofd van ‘wijsneus, tuurlijk weet je dat niet’. Hahaha, toevallig een heuse Citrofiel !!!  ballon En hij keek ook wel ‘ns op dit forum.  halelujah Nou meneer van de RDW, als u dit leest, nog bedankt voor de toelichting ! love9

Het zit volgens mij en meneertje RDW ongeveer zo. De SM heeft al een type-goedkeuring. Dat was met 15 inch originele velgen. Strikt genomen wijk je met nieuwe RR-velgen in 16 af van de oorspronkelijke typegoedkeuring. Maar de afwijking is minimaal en daarom voor de RDW geen issue. Er is overigens wel een wettelijke regeling in de maak voor goedkeuring van delen van voertuigen. Het is geen issue omdat een auto doorlopend aan de APK-keuringseisen moet voldoen. Voldoet een auto niet, dan kan die van de weg af worden geplukt, wordt deel I ingetrokken en een komt er een wok-melding. Dan moet de auto eerst in de wokpan en goed worden gewokt voordat je verder mag. Neeee, geintje ! WOK = Wachten Op Keuring (APK). Een ander controlemiddel is natuurlijk de periodieke APK zelf. En de grap is, dat 15 of 16 inch daarbij natuurlijk helemaal niets uitmaakt. De velgen moeten rond zijn en deugdelijk zonder scheuren.

Zijn er dan helemaal geen veiligheidseisen en hoe is dat geregeld ? Nou, niet via een typegoedkeuring. Die schijnt sowieso niet zo spannend te zijn voor wielen. En dat hoeft ook niet. Fabrikanten kijken wel link uit om ondeugdelijk spul de markt op te zetten en testen strenger dan de RDW bij typegoedkeuringen. Dat laatste schijnt namelijk met een rondje Lelystad niet zo veel om het lijf te hebben. De gedachte is, dat het aspect veiligheid voldoende is afgedekt door het fenomeen productaansprakelijkheid, zoals die overigens voor alle producten geldt op grond van het burgerlijk wetboek. Maar ik zou het wel aandurven om proefkonijn te zijn.

Al met al lijken er geen beletselen te zijn om fijne Roues Résines te laten namaken in een maat die ons uitkomt. Ik ben altijd voorzichtig om hier al te stellig in te zijn. Voor het geval ik iets kwa intellectuieel eigendom over het hoofd zie, denk ik dat het voor Citroën en Michelin niet haalbaar is op individueel niveau iets te doen tegen het gebruik van RR-replica’s. Alle SM-eigenaren traceren, kijken of ze dit soort velgen hebben. Hetzelfde geldt voor de RDW: 15/16 inch is niet handhaafbaar. Rest dat we vertrouwen moeten hebben in de kundigheid van een fabrikant.

Ik houd jullie op de hoogte van mijn zoektocht. Ik heb trouwens nog steeds geen aanbod gehad om een velgje ter beschikking te stellen…

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 09 oktober 2009 02:37 PM
  [ # 36 ]
Blooper1963 schreef:

Tja, ik had een mail gestuurd naar GOTTI,(zie draad bij de Franse club)

Misschien mag ik Blooper met toegang tot het Franse forum, suggereren om de stemming aldaar te peilen. Da’s best handig om een inschatting te kunnen maken van eventuele aantallen. Ik zou ook wel wat willen schrijven aldaar, maar de knop ‘enregistrer’ wil niet. Misschien dat Blooper daar ook een mailtje aan kan wagen, want zonder inschrijving mailen….

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 09 oktober 2009 02:44 PM
  [ # 37 ]
Arjan Verkade schreef:

Lijkt me dus ook weinig kans dat ze CX Turbo replica velgen gaan maken in 16”? Wink

Cool ! Als het voor de SM lukt, dan is het voor een CX economisch nog meer haalbaar. Maar tja, met de intellectuele eigendomsrechten en het verlopen ervan, zit het dan wel anders. Een setje serie I alu velgen in plastic voor een fijne bandenmaat dan ? De 25 jaar voor het modelrecht daarvan (indien gedeponeerd) zijn verlopen denk ik. Ze zouden slechts een klein beetje afwijken van die voor serie II.

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
bogaard77
> 23000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23247
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 09 oktober 2009 02:56 PM
  [ # 38 ]

Alles staat en valt met de prijs van die velgen. Ik vind RR gaaf omdat ze licht zijn. Ik vind ze niet bijzonder mooi. heb er dus zeker geen 1000 per velg voor over.
Maar als je ze op de markt zet voor 250 per wiel, worden de originele opeens ook geen drol meer waard.

De RR origineel had nog een probleempje met het oudste type naaf. Daaar pasten ze niet op door een randje daarop…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Voor een DS Techniek cursus ga je naar DS-TT!! of naar http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
bogaard77
> 23000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23247
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 09 oktober 2009 03:18 PM
  [ # 39 ]

Twee nieuwe en twee gebruikte delta mics:

http://cgi.ebay.ca/Citroen-SM-Delta-Mics-Mag-Wheels-New_W0QQitemZ270459539765QQcmdZViewItemQQptZMotors_Car_Truck_Parts_Accessories?hash=item3ef8a51135&_trksid=p3286.c0.m14


2500 $

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Voor een DS Techniek cursus ga je naar DS-TT!! of naar http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 09 oktober 2009 03:33 PM
  [ # 40 ]
bogaard77 schreef:

Alles staat en valt met de prijs van die velgen. Ik vind RR gaaf omdat ze licht zijn. Ik vind ze niet bijzonder mooi. heb er dus zeker geen 1000 per velg voor over.
Maar als je ze op de markt zet voor 250 per wiel, worden de originele opeens ook geen drol meer waard.

De RR origineel had nog een probleempje met het oudste type naaf. Daaar pasten ze niet op door een randje daarop…

Vooralsnog ben ik niet van plan dit voor eigen rekening op de markt te brengen. Ik zou het meer willen doen met de collectiviteit van bijvoorbeeld alle forummers in Nederland, Duitsland en wellicht ook Frankrijk. Mijn eerste gevoel zegt, dat het niet zinvol is de Franse club te betrekken. Mijn beeld van de club is, dat de dynamiek er niet bepaald vanaf straalt. En Fransen (meer dan goed) kennende, kan het natuurlijk niet zo zijn, dat iets uit Nederland deugt. Beter is ermee aan de slag te gaan en als we eruit komen, het resultaat kant en klaar voorleggen zonder eventuele discussie en belemmeringen. Dat laatste zijn Fransen goed in namelijk: “Ah non, c’est pas possible, Michelin et Citroën ne seront jamais d’accord. Plus de droit de propriétée intellectuelle après 25 ans ? Ah non, peut être au Pays Bas, mais certainement pas en France. Vous avez étudié ça ? Bon, on va voir”. En dan verdwijnt het initiatief de Franse stroop in op de diverse burelen van deze en gene ‘présidents’.

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
bogaard77
> 23000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23247
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 09 oktober 2009 03:47 PM
  [ # 41 ]

Je kent ze idd goed. De SMCdF verkoopt NIKS wat niet uit FR komt… Jaja. behalve remschijven van chyparse, rubbers uit duitsland. enz enz..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Voor een DS Techniek cursus ga je naar DS-TT!! of naar http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 09 oktober 2009 04:08 PM
  [ # 42 ]
Robin Visser schreef:

De spanning stijgt. Net even gebeld met het bedrijf van de link.

Welk bedrijf en in welke link bedoel je Robin?
Ik ga even polsen op het Franse Forum,maar dan had ik
wel graag een en ander geweten,want ze zullen ook vragen stellen.
Dus,als ik het goed begrijp,is het doel om een replica te maken van
de RR wielen?
Maar dan in de maat 16”?
Kostprijs per set van 4? Wink

Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 09 oktober 2009 04:17 PM
  [ # 43 ]

http://www.npsp.nl/nabasco.html

Het zou inderdaad het doel zijn Roues Résines te laten namaken en dat inderdaad voor een gangbare bandenmaat te laten doen. Maar het origineel laten namaken, kan wat mij betreft ook. Je zou beide vraagstellingen kunnen peilen.

Over de kostprijs valt op dit moment geen zinnig woord te zeggen.

Ben benieuwd.

En oh ja, vraag je ook even hoe het zit met ‘enregistrer’?

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
walther259
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 216
Geregistreerd: 05-11-2005

Gepost: 09 oktober 2009 04:26 PM
  [ # 44 ]

deze?
ebay nr. 270459539765

ds21M 1966
sm 2.7 carb M 1971

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 09 oktober 2009 04:31 PM
  [ # 45 ]

Voila,ik heb de vraag gesteld of ze willen peilen naar de nood van velgen in RR en ook voorgesteld dat de Duitse bezoekers en de Engelstaligen het verder vertellen in hun club en bij SM bezitters.
Ik vertelde ook dat de prijs pas kan gekend worden als er een aantal bekend is.
“Enregistrer” is een probleem! Er kunnen voorlopig geen nieuwe leden bij.
De webmaster was Clemens Maas geloof ik,maar die blijkt geen aandacht meer te schenken aan het forum. nono

Profiel  
 
 
3 van de 21
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2018 | adverteren
Facebook