vervangwagen, of is het er wel een?
Gunther
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
Gepost: 03 oktober 2009 10:15 AM

kort uitgelegd: Onze auto staat in de garage met een probleem dat we reeds bij aankoop hadden, nl. een geluid bij de aandrijving, in begin was het niet luid en veronderstelden dat het een normaal geluid was, bij eerste onderhoud (15k km ongeveer) was het iets luider, kort na dat onderhoud met garagist gereden, en die zei: windgeluid of rubbertje dat niet goed zit, we zien wel bij het volgende onderhoud. Nu 2e onderhoud gedaan, garagist zegt: we hebben het opgelost denk ik. Vanaf de auto uit de garage was, was het geluid er dus nog, terug naar garage, en gereden met garagist, nu herkent deze een probleem en blijken er inderdaad problemen in de aandrijflijn (2 van de 5 lagers versnellingsbak). De stukken zijn in backorder bij Citroen, in beste geval zijn ze er maandag, en dan nog 2 dagen inbouwwerk, dinsdag staat de auto er 2 weken. De garantie verloopt op 5 november. De garagist kan er niks aan doen, het is Citroen die te weinig stock neemt, maar…
vraagje 1 : Hebben we in dit geval recht op een vervangwagen(situatie is in Belgie)? ik denk van niet, ik kan er niks over vinden in voorwaarden of internet.
vraag 2 : We hebben weliswaar een vervangwagen gekregen van garagist, waarschijnlijk goede wil van hem, maar die vervangwagen hadden we liever niet kregen dan wel, onze nummerplaten werden er op gevezen (wat niet mag, ik dacht eerst dat een garagist dat misschien wel mocht omdat we onze papieren ook meekregen, maar bevriend koppel (politieagent) zei dat het absoluut niet mag) en er was geen verzekeringsbewijs en een verlopen keuring. Nadat we te weten kwamen dat dit niet enkel de garagist maar vooral ook ons in serieuze problemen kon brengen bij een controle of ongeval (we doen wel wat trajecten waar controles zijn-antwerpen Turnhout en terug), hebben we de auto teruggebracht, en gevraagd voor een auto die wel in orde is.  2 dagen later konden we een andere krijgen, gisteren, deze heeft wel eigen nummerplaten, maar de keuring is ook verlopen en de verzekeringspapieren ook. Dus weeral zo’n auto waar we liever hadden dat hij gezegd had: we hebben echt geen vervangwagen, dan ons een vervangwagen te geven die de staat aardig wat centjes kan opleveren. Ondertussen weten we al dat bij een controle de auto in beslag zou genomen worden, en er alleen al voor de niet-verzekering voor de bestuurder een boete aan hangt van 550 tot 5500 euro plus gerechtskosten, en eventueel rijverbod van 8 dagen tot 5 jaar. Komt nog bij dat beide autos niet door de keuring zouden geraken waarschijnlijk, niet zonder werken aan, de eerste auto was 1 band blijkbaar zo ver aangeknaagd door muizen of wat dan ook, dat er in de zijflank van de band putten van een halve cm diep zitten/zaten, en nu werkt de gas bijna niet, mijn vrouw krijgt hem alvast niet ingedrukt, ik wel, maar zo moeilijk dat optrekken naar 50 zeker een volle halve minuut duurt, de gaspedaal komt ook niet direct terug bij loslaten, maar vertraagd. Zijn dit normale praktijken bij kleinere garages?
Voorlopig kunnen we niet veel doen, onze auto staat daar helemaal uit elkaar, dus durven we niet nogmaals terug te gaan en vervoer vragen dat wettelijk in orde is of de auto vervroegd terugbrengen (de vervangwagen gaan we dinsdag terug brengen). Gebruiken gaan we hem zeker niet, hoewel mijn vrouw hem dinsdag nodig had voor een sollicitatie, die heeft ze afgezegd uit noodzaak, het is niet te overzien als er iets gebeurt of we een controle passeren.
Ik weet wel dat het waarschijnlijk goede wil is van de garagist om toch vervangend vervoer te regelen, maar op deze manier? ‘t is niet dat we hoge eisen hebben, van mij mag het gerust een 40 jaar oude 2CV zijn, absoluut geen probleem, zolang het maar verzekerd, ingeschreven en liefst ook gekeurd is (dat laatste is mogelijk enkel nadelig voor garagist bij een controle), we hebben altijd naar hem geweest met uitzondering van de 1e controle (2000km), zowel met de problemen als met de onderhouden, en we hebben steeds onmiddelijk betaald wanneer we de factuur aankregen, al was het niet altijd makkelijk, alleen de auto is niet bij hem gekocht.

24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.

Profiel  
 
Citroënmonteurtje (verbannen)
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008

Gepost: 03 oktober 2009 10:39 AM
  [ # 1 ]

Zijn dit normale praktijken bij kleinere garages?

Nee, dit is niet normaal

Voorlopig kunnen we niet veel doen, onze auto staat daar helemaal uit elkaar, dus durven we niet nogmaals terug te gaan en vervoer vragen dat wettelijk in orde is of de auto vervroegd terugbrengen (de vervangwagen gaan we dinsdag terug brengen). Gebruiken gaan we hem zeker niet, hoewel mijn vrouw hem dinsdag nodig had voor een sollicitatie, die heeft ze afgezegd uit noodzaak, het is niet te overzien als er iets gebeurt of we een controle passeren.


Gewoon terug gaan, HET IS JE RECHT(!), als er wat gebeurt zegt e houder, maar agent. Deze mensen hebben zelf de auto aangenomen. Ik ben voor hun doen en laten niet aansprakelijk.

De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 03 oktober 2009 06:01 PM
  [ # 2 ]

als mijn auto bij de dealer moet blijven, krijg ik een vervangwagen.. welliswaar gekeurd maar de nummerplaten van mijn auto worden op de vervangwagen gezet..
op het moment dat dit gebeurd geldt jouw verzekering van je eigen auto voor de vervangwagen..
(heb dit namelijk al eens gevraagd bij de verzekering) enige voorwaarde is wel dat jouw wagen idd ter reparatie bij de dealer staat..

alleen moet je erop letten dat de auto die je meekrijgt niet een hogere verzekeringspremie heeft als je eigenwagen..

bijv je hebt een C1 en je krijgt een C6 mee, dat kan niet.. maar andersom wel…

en een auto moet sowieso gekeurd zijn…

Profiel  
 
Gunther
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
Gepost: 03 oktober 2009 07:45 PM
  [ # 3 ]

Wat Ronama zegt geldt niet in Belgie volgens die bevriende politieagent, nu ja, in elk geval hebben we de auto teruggebracht, en gezegd dat we er geen meer wilden omdat de verzekering dus niet in orde was. Bij de laatste vervangwagen waren de nummerplaten niet verandert. De dealer beweerde dat de auto wel zeker verzekert is, maar kon niet onmiddelijk de papieren tonen, na wat langer zoeken misschien wel, maar mijn vrouw vertrouwde het niet, ook bleef nog steeds het probleem dat de vervangwagen zijn keuring al meer dan een jaar verlopen was.
Nu ja, ondetussen hebben we de al zeker tot en met donderdag geen vervangwagen nodig, en met wat geluk is de auto dan klaar. Verder zijn we wel tevreden over de garagist en zijn werk, al is het vertrouwen toch niet meer zo’n 100% bij mijn vrouw.

24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.

Profiel  
 
mech
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 10-07-2009

Gepost: 03 oktober 2009 08:37 PM
  [ # 4 ]

in nederland is het niet toegestaan om kentekenplaten te wisselen zodat andere auto dan via jou kenteken verzekerd is, wie je dit ook verteld het is onzin. je kenteken hoort bij je voertuig vandaar dat er ook een chassisnummer op je kentekenbewijs staat je betaald voor een bepaald voertuig met een bepaalde waarde een bepaalde premie, het is zelfs strafbaar.

maar nog een vraagje je hebt nog garantie van citroen en als ik het goed begrijp staat hij nu niet bij een dealer maar bij een garage ???

Profiel  
 
Gunther
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
Gepost: 03 oktober 2009 08:54 PM
  [ # 5 ]
mech schreef:

maar nog een vraagje je hebt nog garantie van citroen en als ik het goed begrijp staat hij nu niet bij een dealer maar bij een garage ???

Hij staat in de garage (waarschijnlijk vlaams/nederlands spraakverwarring Wink ), maar dat is een officiele citroenhersteller (staat op de site van citroen.be), dus geen probleem voor de garantie hoor. De auto is niet in deze garage aangeschaft, bij een andere, op het moment van aanschaf wisten we niet dat hij autos verkocht, hij staat immers niet als verkooppunt op citroen.be, maar enkel als hersteller, anders hadden we hem daar hoogstwaarschijnlijk wel gekocht.

Wat je zegt over de nummerplaatwissel is precies wat de politieagent ons ook zei, en ik denk wel dat hij het goed weet, vermits hij al tientallen jaren dienst heeft.

24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.

Profiel  
 
Tita
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 84
Geregistreerd: 24-05-2005

- CX GTI
- XM 2.1 TD Prestige
Gepost: 03 oktober 2009 09:04 PM
  [ # 6 ]
mech schreef:

in nederland is het niet toegestaan om kentekenplaten te wisselen zodat andere auto dan via jou kenteken verzekerd is, wie je dit ook verteld het is onzin. je kenteken hoort bij je voertuig vandaar dat er ook een chassisnummer op je kentekenbewijs staat je betaald voor een bepaald voertuig met een bepaalde waarde een bepaalde premie, het is zelfs strafbaar.

maar nog een vraagje je hebt nog garantie van citroen en als ik het goed begrijp staat hij nu niet bij een dealer maar bij een garage ???

In België horen platen niet bij de auto maar bij de eigenaar.

Toen ik mijn XM ophaalde zater er ook geen platen bij. We zijnmaar met platen van mijn vader (ook BE kenteken ) gereden om naar de douane te gaan.

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 04 oktober 2009 09:01 AM
  [ # 7 ]

idd gunther je politievriend heeft gelijk..
in belgie is eea veranderd…

Je hebt het al wel eens meegemaakt. Je hebt de nummerplaat van jouw wagen op een andere wagen geplaatst en een paar dagen met die andere wagen gereden. Daar is toch niks verkeerd aan? Fout. Sinds kort is dat dus wel een probleem.

Waarover gaat het eigenlijk? Het is ons allemaal al wel eens overkomen. Onze wagen werd voor herstelling van een panne of een herstelling na een ongeval bij de garagist binnengebracht. De garagist bezorgt ons dan, goede ziel dat ie is, een vervangwagen. De nummerplaat van onze eigen wagen wordt voorlopig op de vervangwagen geschroefd en klaar is kees.

Soms telefoneert de persoon in kwestie nog even naar zijn verzekeringsmakelaar. De verzekeringsmakelaar wordt op de hoogte gesteld van de tijdelijke vervanging. De verzekeringsmakelaar stelt de eigenaar van het voertuig (dat in de garage is voor herstelling dus) gerust: volgens artikel 4 van de modelovereenkomst moet deze tijdelijke vervanging zelfs niet gemeld worden aan de verzekeringsmaatschappij. Je bent in orde met de verzekering. Punt uit. Tenminste, als die tijdelijke vervanging niet langer duurt dan één maand.


Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 04 oktober 2009 09:03 AM
  [ # 8 ]

Waar schuilt het probleem dan? Voor de verzekering ben je dus voor één maand in orde. Daar zit dus echt geen probleem. Het probleem schuilt bij de verplichte inschrijving van het voertuig. Het gebeurt heel vaak dat jouw garagist een vervangwagen meegeeft, die hij zelf heeft overgenomen van een klant. Die klant heeft natuurlijk een andere wagen gekocht en die laten inschrijven. De vervangwagen waarmee jij de baan op gaat is dus niet meer ingeschreven. En dat mag niet.

De niet-ingeschreven wagen had moeten ingeschreven zijn. Er werd dus ook geen belasting op inverkeersstelling voor de vervangwagen betaald. Nog een overtreding dus.

En wanneer een wagen de baan op gaat, moet hij natuurlijk gekeurd en goed bevonden zijn. Hoelang staat die vervangwagen al bij de garagist? Ai! Dus met de keuring ook niet in orde! De cirkel is rond. Want als de wagen niet in orde is met de keuring, dan kan je ook problemen krijgen met de verzekering…


Ja maar, tot nu toe was er toch nooit een probleem? Inderdaad. Tot nu toe was er blijkbaar nooit een probleem. Tot je een ongeval kreeg met je vervangwagen. Als dan de Politie of Rijkswacht een proces-verbaal opstelde, dan kon je op zijn minst rekenen op een boete voor het rijden met een niet-ingeschreven wagen. Maar vermits geen kat daarbij stil stond en vermits de kans dat een ongeval gebeurde met zo een vervangwagen relatief klein was en bovendien de Politie of Rijkswacht vaak pas proces-verbaal zou opstellen als er gekwetsten zouden zijn, wuifde men het probleem weg. Er bleek dus geen vuiltje aan de lucht te zijn.

Het probleem is het volgende: sinds 1 mei 2003 maakt de politie jacht op voertuigen die rijden met de nummerplaat van een voertuig dat hersteld wordt. De politie kreeg dus opdracht om dit soort mistoestanden op te sporen en te verbaliseren. De wagens in kwestie worden zondermeer aan de ketting gelegd. Met alle gevolgen van dien natuurlijk: niet-ingeschreven voertuig; geen BIV betaald; niet in orde met de keuring; niet in orde met de verzekering…


De garagist had me die vervangwagen maar niet moeten meegeven? Louter moreel gesproken is dat misschien wel waar. De garagist is een professioneel iemand en die zou moeten weten (en weet dat vaak ook) dat hij in overtreding is met de wet, als hij je een wagen meegeeft die niet ingeschreven is.

En toch zal jij vaak ook boeten. Immers, vooraleer jij met zo’n wagen de baan opgaat, zou jij moeten controleren of de wagen wel ingeschreven is, de keuring in orde is, de verzekering in orde is enzovoort. Eigenlijk liegen we nu een heel klein beetje. Eigenlijk mag je er wel van uitgaan dat het voertuig in orde is. Toch geven we je een goeie raad: maak het jezelf niet moeilijk. Neem geen risico’s. Ga niet de baan op met een wagen die niet in orde is. Dat geldt dus ook voor de boorddocumenten. Doe je dat niet, dan kan je voor minder prettige verrassingen komen te staan! Stel je maar ‘s voor dat er met zulk een vervangwagen een zwaar ongeval met gewonden gebeurt. De onzekerheid waarmee je dan geconfronteerd wordt, is geen pretje. En geloof ons maar vrij. Er waren in het verleden al veroordelingen.


Hoe moet het dan wel? De nummerplaat van jouw wagen zomaar op een andere wagen schroeven is dus uit den boze. Er zijn slechts een paar alternatieven, die wettelijk gesproken correct zijn.

Een eerste proper alternatief is: de garagist die jouw wagen herstelt, geeft je een vervangvoertuig:

Dat vervangvoertuig is wel ingeschreven.

De nummerplaten die op de vervangwagen hangen, komen dan overeen met de nummerplaat op het inschrijvingsbewijs, dat je in de wagen vindt.

Op het verzekeringsbewijs dat je in de vervangwagen vindt en waarvan de vervaldag uiteraard niet verstreken is, staat ook weer dezelfde nummerplaat beschreven.

Een tweede proper alternatief is: de garagist die jouw wagen herstelt, geeft je een vervangwagen dat voorzien is van een handelaarsplaat:

Je herkent de handelaarsplaat aan de kleur en de eerste letter: een witte achtergrond met groene letters. De eerste letter is altijd een “Z”.

De vervangwagen is eigendom van de hersteller. Het inschrijvingsbewijs “handelaar” is in de vervangwagen aanwezig.

De vervangwagen is in orde voor de keuring. Je vindt in de wagen een geldig keuringsattest.

Jouw wagen moet daadwerkelijk voor herstelling bij die garagist zijn.

Het inschrijvingsbewijs van jouw wagen, die voor herstelling bij de garagist in kwestie is, moet aanwezig zijn in de vervangwagen.

De vervangwagen mag maximaal 7 dagen gebruikt worden.

Deze verplichtingen staan beschreven in artikel 15.3 van het Koninklijk besluit van 8 JANUARI 1996 tot regeling van de inschrijving van de commerciële platen voor motorvoertuigen en aanhangwagens:

15.3.
Het is verboden voertuigen, voorzien van een “handelaarsplaat”, uit te lenen of te verhuren.
Nochtans is dit verbod, bij afwijking van punt 15.1., niet van toepassing bij het uitlenen of verhuren van een voertuig aan een persoon waarvan het op zijn naam ingeschreven voertuig zich in de werkplaats van de uitlener of van de verhuurder ter herstelling bevindt.
Dit uitlenen of verhuren zal evenwel niet langer dan zeven dagen mogen duren; bovendien zal de persoon die het voertuig huurt of ontleent eveneens in het bezit moeten zijn van het inschrijvingsbewijs van het ter herstelling toevertrouwde voertuig.


Besluit Jouw nummerplaat schroeven op een wagen die je te leen krijgt van je garagist, een vriend, kennis of van wie dan ook, dat is al lang verboden. Nu maakt de politie er werk van. Je gaat onherroepelijk de bon op.

Profiel  
 
Gunther
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
Gepost: 04 oktober 2009 11:57 PM
  [ # 9 ]

Bedankt voor de uitleg, maar goed dat we de 2e vervangwagen ook hebben terug gedaan, en zeker de 1e, want dat was nog het ergste geval.
Die 1e vervangwagen stond gisteren nog altijd voor de deur bij de garagist, met nog steeds onze nummerplaten er op, die zijn nog niet terug op onze auto gemonteerd, hopelijk kunnen wij daar geen problemen mee krijgen. Officieel weet niemand dat we er mee gereden hebben, we hebben niks moeten ondertekenen, voor geen van beide vervangwagens. Misschien nogal cru tov de garagist, maar als die de auto gebruikt en er iets gebeurt of de politie dit toevallig merkt, dan doe ik of mijn neus bloedt hoor, hij had er al 5 dagen geleden de nummerplaten kunnen afhalen.

24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.

Profiel  
 
mech
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 10-07-2009

Gepost: 05 oktober 2009 07:50 PM
  [ # 10 ]
Tita schreef:
mech schreef:

in nederland is het niet toegestaan om kentekenplaten te wisselen zodat andere auto dan via jou kenteken verzekerd is, wie je dit ook verteld het is onzin. je kenteken hoort bij je voertuig vandaar dat er ook een chassisnummer op je kentekenbewijs staat je betaald voor een bepaald voertuig met een bepaalde waarde een bepaalde premie, het is zelfs strafbaar.

maar nog een vraagje je hebt nog garantie van citroen en als ik het goed begrijp staat hij nu niet bij een dealer maar bij een garage ???

In België horen platen niet bij de auto maar bij de eigenaar.

Toen ik mijn XM ophaalde zater er ook geen platen bij. We zijnmaar met platen van mijn vader (ook BE kenteken ) gereden om naar de douane te gaan.

vandaar dat ik ook schreef IN NEDERLAND !!!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook