7 van de 8
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 Volgende > 
   
Airco inbouw in de DS & bijbehorende vragen
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 02 december 2010 11:41 AM
  [ # 91 ]
Egbert schreef:

Mijn kleine koelkast in de caravan werkt ook met een Peltier element en gebruikt 150W om een piepkleine koelkast te koelen. Dus 250W zal echt niet veel doen hoor.

Mooi voorbeeld, goede beeldvorming!

knuffel

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10577
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 02 december 2010 01:03 PM
  [ # 92 ]

Dan kan je in je caravan beter zo’n kastje zetten dat op 12, 220 en gas werkt.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 02 december 2010 03:19 PM
  [ # 93 ]

En die maken op gas(!) zelfs ijsklontjes (voor in de pastis cool smile )

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10577
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 02 december 2010 08:04 PM
  [ # 94 ]
Han S schreef:

Ik heb op ‘gebruikers ervaringen’ geklikt, is grappig.

Wat viel je op dan? (te lui om het zelf te doen cheese )!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10577
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 02 december 2010 08:09 PM
  [ # 95 ]
Egbert schreef:

Wat ik nog onthouden heb is dat een wamtepomp als je hem als verwarming gebruikt inderdaad een veel hoger “rendement” heeft dan een gewone kachtel. Dit komt omdat de koude kant met radiator niet aan het absolute nul punt ( nul graden Kelvin) ligt maar bv bij 10 gr C. De warmte energie die daar zit, wordt zo ook gebruikt. Als een warmte pomp met bv aardwarmte gebruikt wordt is de koude kant nog warmer en daarmee het “rendement” nog hoger.

Dat die rendementen >100% zijn komt omdat we het energieverlies van het grondwater of de aarde niet meerekenen. Die energie is immers gratis!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10577
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 02 december 2010 08:10 PM
  [ # 96 ]
camemBert schreef:

En die maken op gas(!) zelfs ijsklontjes (voor in de pastis cool smile )

Jij kampeert zeker ook in zuid-frankrijk! (begin al weer zin te krijgen!)

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4965
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 02 december 2010 08:23 PM
  [ # 97 ]
jantje1948 schreef:
Han S schreef:

Ik heb op ‘gebruikers ervaringen’ geklikt, is grappig.

Wat viel je op dan? (te lui om het zelf te doen cheese )!

Er is één gebruiker met ervaring en die zegt het volgende:

“Na eerst zelf geëxperimenteerd te hebben met peltier elementen voor een auto-airco, kwam ik erachter dat de oplossing van Top-Cool dé nieuwe koeltechniek wordt van komende eeuw.” Inmiddels rijd ik er al een geruime tijd mee rond en gebruik de units bovendien ook om te verwarmen, super!

Dat vind ik dus grappig.

Profiel  
 
gerardeux
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 318
Geregistreerd: 23-11-2005

Gepost: 03 december 2010 01:18 AM
  [ # 98 ]

Ja die site is echt niet veel soeps, maar dat zegt niets over de techniek. Je kunt het niet zomwaar vergelijken met een caravankoelkastje of een beertender. Dat topcool bedrijfje heeft wel een wereldwijd patent op peltier elementen gecombineerd met vloeistofkoeling. Op zich kan zon elementje een temperatuurverschil creeren aan beide zijden van 70 graden dus als je de warmte af kunt voeren dan zou het iets kunnen zijn. Als je ook ziet wat voor extra radiator ze willen plaatsen om de warmte af te voeren dan zal dat elementje toch wel wat doen. Voor een DS is dat meteen een groot minpunt want waar wil je een extra radiator plaatsen? Voor de normale radiateur zou heel erg onverstandig zijn! Ik zou wel wat meer gebruikerservaringen in een aantal klassiekers willen zien.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10577
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 03 december 2010 01:33 AM
  [ # 99 ]

Die radiatoren kun je op dezelfde plaats zetten als bij de originele airco.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2984
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 03 december 2010 01:50 PM
  [ # 100 ]
gerardeux schreef:

Je kunt het niet zomwaar vergelijken met een caravankoelkastje of een beertender

Het leuke is dat je die vergelijking juist wel kan maken. Want patenten of niet, de thermodynamica blijft het zelfde. Ik laat met mijn voorbeeld alleen maar zien dat je met 250W maar heel weinig volume kan koelen.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
gerardeux
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 318
Geregistreerd: 23-11-2005

Gepost: 03 december 2010 03:06 PM
  [ # 101 ]
Egbert schreef:

Het leuke is dat je die vergelijking juist wel kan maken. Want patenten of niet, de thermodynamica blijft het zelfde. Ik laat met mijn voorbeeld alleen maar zien dat je met 250W maar heel weinig volume kan koelen.

Het verschil is dat je bij het inbouwen van zon set in de auto ervoor zorgt dat xowel de warmte als de koude zo goed mogelijk worden afgevoerd door gebruik van koperen radioatoren en rijwind/ventilatoren. Daar waar in een klein koelkastje het circuit al snel de warmte/kou niet meer kan afvoeren waardoor het Peltier element niet meer kan presteren. Althans dat zou mij niet verbazen. Zoals gezegd ik wil het in de praktijk zien voordat ik echt een oordeel geef.

Profiel  
 
citrods
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 13-05-2005

Gepost: 23 maart 2011 10:26 PM
  [ # 102 ]

Is er door Citroën ooit een gebruiksaanwijzing uitgegeven voor de fabrieksairco?
Of is dit in een of ander instructie boekje opgenomen geweest?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 23 maart 2011 10:29 PM
  [ # 103 ]

Je hebt toch een werkplaatshandboek?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
citrods
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 13-05-2005

Gepost: 23 maart 2011 10:34 PM
  [ # 104 ]

Dat is zo. Maar graag zou ik, als het bestaat, beschikken over het juiste instructie boekje of handleiding.
Er moet toch iets zijn wat aan de Citroën klanten meegegeven werd die een DS met airco kochten.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 23 maart 2011 10:58 PM
  [ # 105 ]

Ja: De rekening. Smile

Citroen!

Profiel  
 
 
7 van de 8
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook