1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Juiste curve instellen 123 onsteking…. hoe doe je dat?
Bassiechevron
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 589
Geregistreerd: 09-01-2006

- Visa Club
Gepost: 21 oktober 2009 02:51 PM

Hoe en waar stel ik de curve in bij de 123 onsteking. Het hele verhaal daarvan is me niet duidelijk en het boekje wat erbij zit, in het Engels vind ik persoonlijk waardeloos…

Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 21 oktober 2009 04:30 PM
  [ # 1 ]

Hallo Bassie,
Ik heb het WPH en de manual van de 123 voor m’n neus.
Van welk jaar is die DY3?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Bassiechevron
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 589
Geregistreerd: 09-01-2006

- Visa Club
Gepost: 21 oktober 2009 04:38 PM
  [ # 2 ]

Volgens de garage van 68-69

Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 21 oktober 2009 04:41 PM
  [ # 3 ]

Toen was er toch nog geen DY3?

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Bassiechevron
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 589
Geregistreerd: 09-01-2006

- Visa Club
Gepost: 21 oktober 2009 04:50 PM
  [ # 4 ]

Dan weet ik het niet helaas tis een DY3 iig

Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 21 oktober 2009 04:56 PM
  [ # 5 ]

Volgens WPH zijn DY3 pas vanaf 10/1972 gebruikt. Misschien dat je met het serienr verder komt?

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 21 oktober 2009 04:59 PM
  [ # 6 ]

In de onderkant van de 123 zit een 5mm inbusdopje. Ontsteking uit de wagen dus.Dopje eruitdraaien, dan moet daarachter het draaischakelaartje zichtbaar zijn. (Onder een goede TL-buis)
In het midden daarvan zit een kruis, met aan een van de poten een pijl. Zo draaien dat de pijl naar de juiste curve wijst. 0t/m9 en A t/m F
Als de motor van tussen 10/68 en 5/69 is hoort hier curve C10 bij. Dat komt in de 123 overeen met stand A. Als de motor van na 5/69 is moet je stand B nemen (curve C11)
Dit is te vinden op de installation manual (pdf) op de website van 123. Die is op dit gebied uitgebreider dan het boekje.
http://www.123ignition.nl/pdf/123DS.pdf
Succes!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Bassiechevron
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 589
Geregistreerd: 09-01-2006

- Visa Club
Gepost: 21 oktober 2009 05:09 PM
  [ # 7 ]

Jan,

Zojuist gekeken en idd ik zie het zitten (met een goede lamp erop idd) ik ga het proberen vanavond en laat het even weten hier…

Misschien is het handig als we dit allemaal in de tip lijst gaan zetten voor andere mensen…

Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!

Profiel  
 
Bassiechevron
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 589
Geregistreerd: 09-01-2006

- Visa Club
Gepost: 21 oktober 2009 05:36 PM
  [ # 8 ]

Dus het ‘pijltje’in de onsteking zelf moet op B staan dan voor na ‘69?

Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 21 oktober 2009 06:41 PM
  [ # 9 ]

Na mei ‘69 op B, dat klopt.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 21 oktober 2009 06:50 PM
  [ # 10 ]

Bassie, schiet me net te binnen dat de ontstekingscurve misschien op de originele verdeler staat!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
SalsaChris
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 910
Geregistreerd: 22-07-2011

- ID/DS Dsuper
Gepost: 26 december 2015 02:00 PM
  [ # 11 ]

Vandaag begonnen met het vervangen van mijn oude SEV naar een 123.
Handleiding stap voor stap gevolgd. Ontstekingscurve ingesteld op B, nulpunt bepaald.
Maar de motor slaat nog niet aan.
Is de ontstekingscurve van een SEV anders dan die van een ducelier?
Even voor de duidelijkheid betreft een DSuper van ‘72 met een DY3 motor.

CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand

http://www.SalsaChris.mijnalbums.nl

Profiel  
 
engbokho
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 973
Geregistreerd: 09-03-2005

- Traction Avant 11BL
Gepost: 26 december 2015 02:08 PM
  [ # 12 ]

Zelfs met de verkeerde curve zou de motor moeten aanslaan. Zit de rotor er wel op en zitten de bougiekabels in de juiste volgorde?
En als laatste zijn de draden van de 123 goed aangesloten?

Profiel  
 
Rogier23
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 233
Geregistreerd: 21-02-2015

Gepost: 26 december 2015 02:59 PM
  [ # 13 ]

Bij mij startte de motor ook niet als op BDP het lampje net zichtbaar was aan de linker kant van het oog (1 vd 4 sleuven in ronde plaat onder de rotor)
Dat leek me , de handleiding volgend, de juiste plaats. Maar op aanraden van Garage Jansen verschoven naar rechts in het gat/sleuf, en toen meteen starten en later bijgedraaid op de stroboscoop. Begrijp overigens nog niet waarom dat zo zou moeten

Profiel  
 
Rogier23
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 233
Geregistreerd: 21-02-2015

Gepost: 26 december 2015 03:03 PM
  [ # 14 ]

De 123 komt er het makkelijkste in als hij ca een kwart is gedraaid tov de originele onsteking (ivm de draden etc). Heb je eraan gedacht dat de bougiekabels ook een andere plaats krijgen daardoor ? Zie je aan waar de bougiekabel staat tov de rotorstand naar 1-ste cylinder.

Profiel  
 
SalsaChris
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 910
Geregistreerd: 22-07-2011

- ID/DS Dsuper
Gepost: 26 december 2015 10:13 PM
  [ # 15 ]

Ik heb het geprobeerd om hem 180° te draaien maar dan staat de rotor op 4 i.p.v op 1.
Plus de ontsteking zakt dan niet diep genoeg in het huis.
Volgorde bougiekabels had ik op de oude kap gemarkeerd en ze op de oude kap laten zitten totdat ik ze op de nieuwe kap over kon zetten.
Huis verdraaid tot LED uit viel dan terug gedraaid tot ze juist weer oplichtte en vast gezet. In de andere richting heb ik het ook al geprobeerd.
Zonder resultaat trouwens.
Ik denk in de richting van de bobijn, normaal warmt deze iets op wanneer je het contact even aanlaat, nu blijft ze gewoon koud.

CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand

http://www.SalsaChris.mijnalbums.nl

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook