1 van de 27
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Ami Super, volgende fase
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 24 oktober 2009 02:01 PM

Kan een Super- of GS- genoot me aangeven hoeveel complete slagen ik de lucht- en mengselschroeven van de carburateur moet opendraaien om de motor goed te laten lopen? Het betreft volgens typeplaatje de 1015cc G10/613 met een Solex 28 CIC-2 / CIT 137.4 carburateur welke ik na opwarming met behulp van de juiste apparatuur wil laten fijn-afstellen. Met de gegevens uit het technisch handboek (4 slagen voor de luchtschroef, 6 voor de mengselschroef) kom ik niks verder. Alvast bedankt, groet, spijker5.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 24 oktober 2009 07:43 PM
  [ # 1 ]

Bij bijna elke carburateur begin ik met 1 á 2 slagen uit, om te beginnen.

Citroen!

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 24 februari 2010 06:00 PM
  [ # 2 ]

Inmiddels heb ik mijn Super zover gekregen dat-ie wilde starten. Dat ging wel gepaard met een nogal verstikkende rookontwikkeling sick en wat onregelmatigheid, ondertussen draait-ie met wat bijstelling netjes rond, alleen stationair met te veel toeren dunkt me Rolling Eyes  De stelschroef van de gashevel heb ik zover uitgedraaid dat deze bij stationaire loop de hevel nét raakt. Ik laat dit eerst maar zo totdat met goede apparatuur de mengsel- en luchtschroeven op de Solex kunnen worden afgeregeld zoals het hoort, samen met kleppen en ontsteking afstellen.

Ik heb zolang op dit moment moeten wachten dat ik het niet laten kon een lekkere maar illegale rit te maken in de omgeving, hoewel dat eigenlijk, ook met wat laatste pekelresten op de weg, niet erg verstandig is natuurlijk. Kwam er al rijdend achter dat de ruitensproeier niet goed werkt, dus binnenkort ook daar de zaak maar eens nalopen. Ik verheug me al op het voorjaar! Groet, spijker5.

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 11 augustus 2010 12:19 AM
  [ # 3 ]

Bij een recent magazijnbezoek heb ik een tweede carburateur aan kunnen schaffen, en in eerste instantie de afstelling daarvan overgenomen op die van mijn Super. Dat gaat al een stúk beter moet ik zeggen clap

Gister en vanavond bezig geweest met het uitlaatsysteem. Doel is om de matige aansluitingen tussen de expansiedemper, de beide ingaande vlampijpen en de uitgaande tussenpijp te verbeteren. De zaak is bepaald niet lekvrij namelijk.

Gister met veel gemak al de zijdemper, achterste pijp en de tussenpijp uitgebouwd. Vanavond was het toch een heel gewurm om de expansiedemper (haricôt in Frans jargon) en de vlampijpen los te krijgen van de beide uitlaatspruitstukken. De linker kon ik vrij makkelijk uitbouwen. De rechter ligt nu wel los, maar kan door de opstaande pijp naar de carburateurvoet er niet helemaal af. Deze moet ook hergebruikt, dus dit is eerst voldoende. Bij vernieuwing zou een monteur er waarschijnlijk een snijbrander op zetten. Alle onderdelen zijn geschikt voor hergebruik, morgen een poging doen om de zaak weer lekvrij in elkaar te krijgen.

De “haricôt” had bij aankoop al twee forse gaten, welke m’n broer als voorlopige oplossing netjes heeft dichtgelast. Een nieuw exemplaar is moeilijk te vinden, op leboncoin staat er eentje voor 235 euro, en dat vind ik toch wel wat stevig. Groet, spijker5.

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 11 augustus 2010 10:39 AM
  [ # 4 ]

Mocht de Amivereniging in het magazijn hier niet over beschikken dan kan je nog hier terecht: http://www.franzoesischeklassiker.de/?menu=9&active=20&subactive=23&PHPSESSID=36a983e8604b78e307cef8e08be90c26

Ik heb hele goede ervaringen met deze leverancier. Snel en “pünktlich”.
Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 11 augustus 2010 01:09 PM
  [ # 5 ]

Magazijn ben ik 3 juli geweest, geen expansiedemper aangetroffen. Genoemde website ken ik, heb er eerder al een aanvraag gedaan, maar in een keurige mail bleken de laatste twee net verkocht. Ik zou bericht ontvangen als de voorraad weer was aangevuld. De prijs was er in elk geval aardig gunstiger. Bij die Franse (heb ik wel contact mee gehad) komt bovenop de prijs nog 35,- aan porto, en da’s dan samen ongeveer net zo veel als ik in het magazijn al kwijt was voor alle nieuwe onderdelen. Bodemplaten, voorruit, carburateur, distributieriemen, kofferslot, sproeiertankje + pomp, en een stoelgeleider. Het moet wel een beetje in verhouding blijven. Kan me nu gelukkig nog redden met het herstelde exemplaar.

Cats Citroën Net is er ook nog, maar ook daar is zowat alle Super-materiaal out of stock.

Groet, spijker5.

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 11 augustus 2010 06:25 PM
  [ # 6 ]

Van montage is nog niks gekomen, een groot deel van de dag zoet geweest met het gebruiksklaar maken van alle bevestigingsmateriaal. Klemmen, beugels, bouten en moeren ontroest, zodat alles tot in de verre toekomst makkelijk te demonteren is. Ook de beide onderste delen van de koeltunnel ontroest, in de zinkspray, en vervolgens mooi mat zwart gespoten. Grappig om hierin kennelijk eerder weggevallen onderdelen terug te vinden: een pakkingring voor de benzinetoevoer op de carburateur, onderlegringetjes, en onherkenbare brokstukken van dik crêmekleurig plastic, vast een kapje ergens van, dat vermalen is tussen het vliegwiel en het koppelingshuis.

Nu de uitlaat er toch af ligt een goed moment om binnenkort tussendoor de onderkant van het blok wat te ontvetten. Verder wil ik het stuurhuis nalopen om te zien of ik een wat vage middenstand kan verbeteren. Aan de wielkant is niks bijzonders te merken qua speling, wellicht wat slijtage aan de pignon of aan delen van de crémaillière? O ja, handremblokjes kan ik zo ook beter bij dus ook deze controleren. Groet, spijker5.

Profiel  
 
Mach2
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005

- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Gepost: 11 augustus 2010 06:50 PM
  [ # 7 ]

Die stukjes dik plastic waren bij mij de resten van (een stuk van) de koelfan. Toen ik het blok droog ging maken en de motorbeplating eraf haalde zaten ze tussen alle koelribben van de cylinders en in de uitlaatbakjes. Aanrijding gehad? Wie zal het zeggen.

Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 11 augustus 2010 08:04 PM
  [ # 8 ]

Goed bezig Spijker5.
Die koelfan sneuvelt wel vaker en de resten daarvan vind je dan vervolgens terug op diverse pellekn in de motorruimte, zoals de oliekoeler.
Het plastic van die koelfan heeft niet het eeuwige leven en verbrokkeld kennelijk.

Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 11 augustus 2010 09:22 PM
  [ # 9 ]

Brokken koelvin zou zomaar kunnen, het is nogal dik materiaal. Bij het onlangs zwart maken van het gaas in de grill heb ik overigens aan de koelvin geen mankementen gezien.

Rechts ben ik van bovenaf inmiddels begonnen met schoonmaken van de motorruimte en een deel van het chassis. Nogal een smeerbende, ik geloof als gevolg van lichte lekkage vanonder de voet van de brandstofpomp. Beide bouten hiervan iets aangehaald en het resultaat in de gaten houden. Mocht het nóg niet in orde zijn kan ik putten uit een complete pakkingset uit het AVN magazijn.

De boel is zo smerig omdat de omgeving van herkomst (Cambrésis) een leembodem heeft, al dat stof van (onverharde) plattelandweggetjes koekt vast in de weggelekte olie. Ook de versnellingsbak is aan de zijkanten en onderaan bijzonder smerig, niet erg prettig zo om eraan te klussen, en ondanks gebruik van garagezeep grote moeite om m’n tengels naderhand weer een beetje schoon te krijgen. Voor vandaag zit het erop, nu eerst een bakkie, anders begint het op werk te lijken very good sleepy

Profiel  
 
Mach2
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005

- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Gepost: 11 augustus 2010 10:43 PM
  [ # 10 ]

Ik had bij mijn super ook last van een olielekkage bij de voet van de brandstofpomp. Niet veel, maar wel irritant. Na een snelwegrit lag er altijd een druppel op de chasisbalk. Eerst moeren iets aangehaald. Lekkage. Toen nieuwe papieren pakkingen en isolerende spacer vervangen, en nog steeds lekkage. Toen uiteindelijk een nieuwe brandstofpomp gemonteerd en het was gefixt. Pompjes zijn niet duur en gewoon nog nieuw (Valeo) te krijgen.

Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)

Profiel  
 
xtiaan
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 29-10-2006

Gepost: 13 augustus 2010 11:04 PM
  [ # 11 ]

Bij olielekage aan de brandstof pomp is inderdaad vervangen van de pomp het beste wat je kan doen…
Heb ik ook gedaan. Blok is nu mooi droog.
Goed bezig verder Spijker. Tip voor je uitlaat. Koop nieuwe uitlaatklemmen voor de montage. Werkt veel beter om de boel goed dicht te krijgen. Om de uitlaat goed te monteren is het beste om het motorblok los te maken en iets op te krikken. Dan kun je er veel beter bij!
Succes ermee!

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 14 augustus 2010 10:39 PM
  [ # 12 ]

Brandstofpompen zie ik regelmatig aangeboden, voor bedragen rond de 35 euro. Motor iets omhoog brengen (ben ik nog een beetje huiverig voor, alleen de voorkant?) geeft wat meer ruimte om de voorste klemmen aan te brengen, die zijn het lastigst. De boel is inmiddels aardig opgefrist, en zo’n beetje klaar voor de volgende actie.

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 14 augustus 2010 10:41 PM
  [ # 13 ]

Wat een drukte onder de motorkap!
Succes verder met je klus.

Jeroen

Profiel  
 
Mach2
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005

- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Gepost: 15 augustus 2010 01:07 PM
  [ # 14 ]

Ziet er netjes uit Spijker! Misschien zat het origineel wel zoals bij jou, maar ik heb voor de zekerheid toch de brandstofslangen van de zuig en perskant van de brandstofpomp voorzien van slangeklemmetjes. Voelt iets veiliger, zo dichtbij dat hete motorblok Wink

Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)

Profiel  
 
xtiaan
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 29-10-2006

Gepost: 15 augustus 2010 08:30 PM
  [ # 15 ]

Motor iets oplichten moet inderdaad aan de voorkant. Bouten van de motorsteunen losdraaien en de motor iets opkrikken. Blok hout onder de carter en een (garage)krik er onder. Dan kun je de uitlaat veel beter en dus goed vastzetten. Dit om de twee voorpijpen te bevestigen. Als die vast zitten kan het blok weer omlaag om de doedelzak of haricot te bevestigen.
Klemmen zijn niet nodig om de brandstof leiding. Wel goed in de gaten houden dat de slangen goed zijn, dus soepel. Van de winter was de slang boven op de benzinetank helemaal verdroogd en had los gelaten…

Profiel  
 
 
1 van de 27
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook