Spanning in glazen panoramadak
Popeye1944
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 25-10-2009

- (Grand) C4 Picasso 2,0 Exclusive automaat
Gepost: 26 oktober 2009 03:10 PM

In het glazen panoramadak van mijn C4GP (2008) is (ergens deze zomer) een enkelvoudige barst ontstaan van ca 60 cm, beginnend aan de zijrand en voornamelijk doorlopend aan diezelfde kant. Doordat ik ‘s zomers meestal met het scherm dicht rijd, zag ik het probleem pas onlangs.
Er is geen stervormig inslagpunt te zien (wijzend op steenslag, hagel of meteoriet. Ik heb sterk de indruk heb dat deze barst veroorzaakt is door spanning in het glas als gevolg van de zonnewarmte.
Het betreft hier toch speciaal gehard veiligheidsglas (het moet de bescherming van een dak kunnen vervangen bij een ongeval, zou ik verwachten).
Heeft iemand een dergelijk probleem ook al eens gehad?

Profiel  
 
MeZZiN
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 08-10-2009

- C1 Ambiance
- Xsara Picasso 1.8 16v Difference
Gepost: 26 oktober 2009 03:30 PM
  [ # 1 ]

Van wat ik weet over veiligheids glas is dat het heel sterk is en als het breekt dat het volledig versplinterd.

Raar dat het een scheur vertoond dat lijk er op dat het het meer spanning is dan iets anders.

Trouwens de bescherming komt niet van het glas maar van de kooiconstructie.

Citroën C1 Ambiance 2009
Citroën Xsara Picasso Difference 2003

Profiel  
 
hendrik69
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007

- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Gepost: 26 oktober 2009 04:32 PM
  [ # 2 ]

Zit deze barst aan de binnenzijde van de ruit of aan de buitenzijde?

Als er geen sporen zijn van een inslag zou ik dit toch als garantiegeval claimen. Veiligheidsglas mag niet zomaar barsten. Misschien de delen niet goed op elkaar gelijmd geweest?

“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton

Profiel  
 
Popeye1944
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 25-10-2009

- (Grand) C4 Picasso 2,0 Exclusive automaat
Gepost: 28 oktober 2009 04:58 PM
  [ # 3 ]
Popeye1944 schreef:

In het glazen panoramadak van mijn C4GP (2008) is (ergens deze zomer) een enkelvoudige barst ontstaan van ca 60 cm, beginnend aan de zijrand en voornamelijk doorlopend aan diezelfde kant. Doordat ik ‘s zomers meestal met het scherm dicht rijd, zag ik het probleem pas onlangs.
Er is geen stervormig inslagpunt te zien (wijzend op steenslag, hagel of meteoriet. Ik heb sterk de indruk heb dat deze barst veroorzaakt is door spanning in het glas als gevolg van de zonnewarmte.
Het betreft hier toch speciaal gehard veiligheidsglas (het moet de bescherming van een dak kunnen vervangen bij een ongeval, zou ik verwachten).
Heeft iemand een dergelijk probleem ook al eens gehad?

Bij nauwkeurig onderzoek blijkt de barst alleen aan de buitenkant van het panoramadak voelbaar, en ergens onderweg zit een nauwelijks zichtbaar putje, waarschijnlijk toch van de inslag van een steentje. Daarna is naar twee kanten een barst ontstaan. Het is (helaas) dus geen garantiekwestie, en de schade is niet (rechtstreeks) ontstaan door een te hoge spanning in het glas.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook