1 van de 2
 1 2 Volgende > 

ergernissen
piloot77
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 57

- 2CV Special
Gepost: 28 oktober 2009 09:20 PM

Vanmiddag wilde mijn raam ineens niet meer open. Wat blijkt, het kabeltje van het raammechaniek doorgeroest! Dus deurbekleding eraf en sleutelen maar. Eerst alk een heel gedoe om het bovenste schroefje van de rail eruit te krijgen (daar moet je eng veel druk op zetten!) en dan het hele zaakje nog door de gaten naar buiten mieren. Ik had nog een mechaniek van een Type I liggen las hier op het forum dat de kabels toen nog van RVS waren, maar het mechaniek paste niet. Dus naar de fietsenmaker en RVS handremkabel gekocht. Prima geschikt, maar twee meter kabel is te kort. En de volgende aanschaf van 2,25 meter ook! Grmbl grmbl… Ben inmiddelsa vier uur klooien en drie kabels verder en heb het nog niet voor elkaar. Sad  Morgen ga ik wel weer verder. Mijn XM type twee staat nu in de garage, mijn 2CV wilde niet starten (een ongeluk komt nooit alleen). Erg irritant allemaal. Gelukkig heb ik mijn ouwe trouwe Y3-met-RVS-hijsmechanisme nog niet verkocht, dus die mag morgen mee.

Profiel  

Tita
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 84

- CX GTI
- XM 2.1 TD Prestige
Gepost: 28 oktober 2009 09:39 PM
  [ # 1 ]

Hier ook nog een complete raambediening liggen welke nog in het rechter portier, maar goed alleen de vriendin heeft er last van. Vraag me sowieso af waarom er ramen open moeten als je airco hebt.

Tja bij de peage, maar ja das alleen mijn kant en heb nog geen plannen voor UK Razz

Suc6 met sleutelen iig.

Profiel  

Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 645

Gepost: 28 oktober 2009 09:42 PM
  [ # 2 ]

Ah, raammechaniekjes… Heerlijk klusje, vooral met die verstevigingsbuizen die je in de type 2 deuren hebt. Wink
Ik heb destijds, als ik het me goed herinner een kabel van 975 mm en één van 880 mm gemaakt, gemeten tussen de eindpotjes in. Dat was wel voor een achterraam, ik weet niet of er nog verschil zit tussen voor en achter. Het beste is om ergens een savapress of nicopress tang te lenen, en het eindpotje eraan te knijpen. Zo’n tonnetje die je vastschroeft gaat geheid een keer los. Gebruik geen aluminium eindpotjes in het geval van RVS kabel, dat gaat vreten. Beter koper gebruiken.

PS. De originele kabel is 1.8 mm dik, verzinkt, constructie 7x7 kruisgeslagen. Als ik me niet vergis is een handremkabel 1.25 mm, constructie 1x12 of 1x19. Houd er rekening mee dat RVS sowieso al zwakker is dan staal, de handremkabel-constructie is wat stijver dan de originele kabel maar dat compenseert weer voor het feit dat het RVS is, dat is van zichzelf weer soepeler.

Groetjes Erik!

Profiel  

piloot77
< 100 berichten
Rank

- 2CV Special
Gepost: 28 oktober 2009 09:47 PM
  [ # 3 ]

Ik ben nu bezig met één lange kabel en van die schroefdingetjes (is wel lekker snel). En Rvs hadden ze iet in die lengte, dus gaat toch weer roesten ben ik bang.
Hoe kom ik aan die tangen die jij omschrijft? Ik heb er eerlijk gezegd zelfs nog nooit van gehoord??

Profiel  

Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 645

Gepost: 28 oktober 2009 10:04 PM
  [ # 4 ]

Zo’n tang is nog sneller. Klem goedleggen, knijpen, klaar. Die tangen hebben ze bij mijn werk, een staalkabelbedrijf. (in IJmuiden) Wink

Tja, voor de rest, bij bedrijven waar ze dunne kabels met de hand bewerken. Wellicht heb je bij een botenwinkel succes, maar ik ben bang dat ze daar alleen spul voor dikke kabels hebben.

Groetjes Erik!

Profiel  

Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3422

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 28 oktober 2009 11:04 PM
  [ # 5 ]

Raar dat het type 1 mechanisme niet past. Ik weet niet beter of I en II zijn uitwisselbaar. (Afgezien van de stekkers als je one-touch bediening hebt)

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  

wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3259

Gepost: 29 oktober 2009 08:17 AM
  [ # 6 ]
Tita schreef:

Vraag me sowieso af waarom er ramen open moeten als je airco hebt.

Bijvoorbeeld omdat je met genoeg doekoe lauw aan het cruisen bent in je vette bak terwijl 50 pence uit je speakers pompt en je ineens een strakke chick ziet.  Laughing

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  

JanSr
> 3000 berichten
Totaal aantal Berichten: 3449

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 29 oktober 2009 08:57 AM
  [ # 7 ]

Type 1 raambediening past ZEKER WETEN wel in een type 2.
Alle boutjes zitten op dezelfde plek, de raamaansluiting werkt op hetzelfde gat met dezelfde diameter.

Het enige verschil zit in de bedrading. Als je van Type 1 het one touch kastje gebruikt moet je enekle draden aanpassen.
dit jaar al drie keer gedaan. Hetzelfde geldt overigens ook voor de Xantia.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  

gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206

Gepost: 29 oktober 2009 11:36 AM
  [ # 8 ]

Al 3 keer eerder gedaan ? Is het dan niet handiger om een goede te nemen ipv 3 keer een abbudabbie ding ?

Smile

Profiel  

JanSr
> 3000 berichten

Gepost: 29 oktober 2009 11:45 AM
  [ # 9 ]

Een intelligente vraag met een uiterst simpel antwoord:

XM eerst links voor, daarna rechts voor, Xantia links voor.

Bij 3 eerdere XM’s ook al op dezelfde wijze opgelost, nooit meer last.

Type II raammechanisme zijn absoluut inferieur aan Type 1, zowel mechanisch als electronisch.
Je kan natuurlijk op safe gaan en bij de dealer een nieuwe kopen, dat wordt dan ca € 400 voor een echt prutsding.

Profiel  

XMTurboCT
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1691

Gepost: 29 oktober 2009 02:12 PM
  [ # 10 ]

Je kunt ook het motortje van het type 2 mechanisme op het type 1 mechaniekje klussen…

Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2

Word lid van de XM Club!

Citroën XM turbo ct

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

JanSr
> 3000 berichten

Gepost: 29 oktober 2009 04:18 PM
  [ # 11 ]

Daar win je m.i. niets mee. In pakweg de helft van mijn “gevallen” was het draadje doorgerot, de andere helft een niet werkend motortje met geintegreerde regeling.
Bij Type 1 heb ik nog nooit een doorgerot draadje gezien. Het motortje is robuust met gewoon twee aansluitpennen. Het separate one-touch kastje blijft het doen.
Omzetten van het geheel met enkele doorverbindingen gaat echt binnen het uur.

Profiel  

piloot77
< 100 berichten
Rank

- 2CV Special
Gepost: 01 juli 2010 11:04 PM
  [ # 12 ]

Sinds een paar dagen is het ding wéér stuk, ik krijg er het rimbam van. Het was heet en ik hoefde maar een klein stukje (zonde van het extra benzineverbruik om dan de airco aan te zetten, toch?) Het raampje ging mooi open. Helaas gingíe daarna niet meer dicht. De plastic rol is inmioddels ook echt stuk, dus ik ga niet meer prutsen met kabeltjes van de lokale fietsenboer. Ik ben naar mijn vaste garage geweest, die konden een geheel nieuw exemplaar bestellen voor 550 Euro. 550 euro!! Is dat ding van goud ofzo?? Toen naar een xm/ds garage in de buurt, kijken of daar een tweedehands exemplaar voor handen was; ik ben nu de vierde in wachtrij, hopend op een goede donor.
Ik ga nu maar voor een Y3 mechaniek, eens kijken of ik dat op de kop kan tikken. Als iemand kan uitleggen hoe ik de kabeltjes moet omzetten, zou ik dat erg waarderen!

Profiel  

Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 486

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 02 juli 2010 12:03 AM
  [ # 13 ]

PB anders Matthijs309 even, die heeft er nog verschillende liggen tegen een schappelijke prijs.

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  

JanSr
> 3000 berichten

Gepost: 02 juli 2010 12:25 AM
  [ # 14 ]

Ik weet niet wat je bedoelt met een Y3 mechaniek.

Niet zelden is de boosdoener het schakelaartje in je deurpaneel. Als dat niet zo is kan ik je aanraden te lezen wat ik in dit topic schreef over het toepassen van een Type I raammechaniek in een Type II.
Alle boutgaten en het raamgat zijn identiek. Bedrading niet.

Op sloperijen zijn Type I mechaniekjes bij de vleet te vinden, Type II nauwelijks en dan ook nog aanzienlijk duurder, bovendien veel storinggevoeliger. Peugeot 605 zou zo maar identiek kunnen zijn en zeker veel goedkoper.

Zelf op de sloop uit de deur halen en vooral de bedrading heel en compleet houden, inclusief het one touch kastje, als het om links voor gaat.

De ingreep in de bedrading is minder lastig dat het vervangen van een kapot staaldraadje.

Ergens in mijn mega fotoarchief moet ik daar foto’s van hebben. Helaas nog niet gevonden.

Profiel  

piloot77
< 100 berichten
Rank

- 2CV Special
Gepost: 02 juli 2010 12:56 AM
  [ # 15 ]

Met Y3 bedoel ik inderdaad het type I mechaniek.

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook