1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
C35/ Fiat 242 Werkplaatshandboek gezocht, vragen
MichielK
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 30-10-2009

Gepost: 30 oktober 2009 12:48 AM

Hallo allemaal,

Ik ben sinds vandaag de trotse eigenaar van een fiat 242 camper. Afgezien van de motor is deze volgens mij identiek aan de citroën c35, vandaar dat ik jullie forum bezoek.
Ik heb mijn camper even na laten kijken door een garage (twee jaar stil gestaan) en er moet een hoop aan gebeuren.
Naast een hele hoop kleine dingen zit er een probleem in de remmen (wel druk in de leidingen, pedaal slaat vast) en zit er te veel speling op de tandheugel in het stuurhuis.

Ik ben al begonnen met inlezen hier op het forum maar ik ben benieuwd of er iemand is die voor mij een werkplaatshandboek heeft zodat ik kan beginnen met de reparaties.
Daarnaast ben ik benieuwd naar jullie ideeën en tips over die remmen en het stuurhuis. Is dit zelf te doen of kennen jullie een goede garage waar ze veel ervaring met deze problemen hebben?

De garage waar hij nu staat had onvoldoende kennis van het remsysteem om dit voor me te willen doen dus als het haalbaar is (heb aardig wat technische kennis en in ieder geval ook een aantal vrienden die zelf ook alle denkbare reparaties uitvoeren aan hun auto’s) zou ik het graag zelf willen doen.

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Groeten,

Michiel
Amsterdam

(oh, ps. Mag ik in de C35 club als zwart schaap?)

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 30 oktober 2009 09:02 AM
  [ # 1 ]

Bij de remmen kan het zijn dat de remslangen van binnen opgezwollen zijn, dan kan je er nog wel remvloeistof doorheen pompen naar de remmen toe, maar kan de vloeistof niet meer terug. Gevolg: remmen blijven “vast” na het indrukken van het pedaal.

Remedie? Remslangen vervangen.

Citroen!

Profiel  
 
Citro_peerke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 26-11-2007

Gepost: 02 november 2009 01:26 PM
  [ # 2 ]

Hallo ,

Ik kan je eventueel een gekopieerd werkplaatshandboek leveren.
Deze kost € 75,- incl. verzendkosten binnen NL.

M.v.g. Peter

Profiel  
 
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 02 november 2009 08:57 PM
  [ # 3 ]

ik heb de t.s. al een peebeetje gestuurd.
ik heb de manual namelijk als pdf Smile

Profiel  
 
MichielK
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 30-10-2009

Gepost: 03 november 2009 10:50 AM
  [ # 4 ]

Hallo allemaal,

Bedankt voor de reacties. Het werkplaatshandboek is super! Ik ga inderdaad kijken of het probleem in de hoofdremcilinder zit of in de remleidingen. Hij heeft twee jaar stil gestaan, dus het is niet echt verrassend dat daar wat problemen optreden.
Wat denken jullie van het probleem met het stuurhuis? Is dit enigzins bij te stellen? Lastig om iets over te zeggen denk ik, tot ik hem van dichtbij kan bekijken. Waar zou ik eventueel voor leendelen het beste terecht kunnen? Zijn er ook andere bestelbussen van citroën of fiat waar dezelfde heugelbesturing in werd toegepast?

Nogmaals bedankt.

Michiel

Profiel  
 
algra
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 611
Geregistreerd: 22-08-2006

Gepost: 03 november 2009 05:09 PM
  [ # 5 ]

bijna alles aan de c35 is geleend van en gecombineerd met onderdelen van andere citroen-typen
o.a. ds cx gs hy etc etc maar uitgerekend de stuur inrichting niet
probeer bart ebben eens

Profiel  
 
Ener
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 21-08-2009

- C35 camper
Gepost: 04 november 2009 10:14 AM
  [ # 6 ]

Algra,

Wat bedoel je met geleend van andere type’s kun je een paar voorbeelden geven?

Profiel  
 
scotch
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 01-09-2007

Gepost: 04 november 2009 01:11 PM
  [ # 7 ]

de koppeling is identiek aan die van een ds (behalve het druklager) het blok is ook gebruikt in een cx het dashboard is van een ak diana, etc…

Profiel  
 
algra
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 611
Geregistreerd: 22-08-2006

Gepost: 04 november 2009 02:20 PM
  [ # 8 ]
Ener schreef:

Algra,

Wat bedoel je met geleend van andere type’s kun je een paar voorbeelden geven?


zo wat voorbeelden uit de computer van het lijf
[let wel het zijn geleende /aangepaste onder delen waarmee ik bedoel, dat je niet alles ‘zomaar’kan overzetten/gebruiken

motor = ds /cx met draairichting ds met ingekorte nokkenas andere carterpan en nog wat dingetjes

vers.bak = ds met aanpassingen

heleboel elektr.schakelaars = gs [geen gsa]

remservo is ds of eigenlijk id dus ook met aansluiting voor de dikkere leiding,kijk maar eens ,er zit
een verloop-nippel op naar de dunnere cx/gs/2cv leiding op

heleboel leidingen van 2cv/ gs/ cx kun je dus gebruiken voor je c35/32

contactslot oudere typ = ongeveer acadyane
contactslot later typ = c25 [heb ikzelf noot uitgeprobeerd]


hd regelaar is ds/cx

remzuiger achter = 2cv voor [schijfrem]
remzuiger voor zou de zelfde moeten zijn als van ds [zelf nooit mee gexperimenteerd]


voortrein is heel duidelijk afgeleid van de traction/hy LET OP hij is veel zwaarder uitgevoerd/gebouwd dus hier kun je geen onderdelen uitwisselen

startmotor benz uitvoering = ds

denk dat je hier wel wat mee kan salut

Profiel  
 
MichielK
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 30-10-2009

Gepost: 06 november 2009 01:18 PM
  [ # 9 ]

Bedankt voor de info! Ben weer een flinke stap verder.
Nu onderdelen zoeken en dan in het voorjaar aan het opknappen beginnen.
Ben nog wel benieuwd in hoeverre de motor van FIAT uitwisselbaar is met citroen. Er is iets mis met de waterpomp, mogelijk een versleten poulie of een snaar. Hopelijk zijn ook die makkelijk te vervangen.

Profiel  
 
scotch
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 01-09-2007

Gepost: 06 november 2009 01:37 PM
  [ # 10 ]

Kan me moeilijk voorstellen dat de poulie versleten is. Gelukkig is de snaar eenvoudig te vervangen, de waterpomp is ook zo uitgebouwd. Succes!

Profiel  
 
scherpenhuysen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 26-02-2004

- 2CV 2CV6 Club
- BX Deauville
- C35 C32D
Gepost: 06 november 2009 05:27 PM
  [ # 11 ]

Beste michiel,

Ik heb nog diverse onderdelen liggen van de C35, waaronder stuurinrichting, remmen etc.
Neem maar eens contact op wat je nodig hebt.

Groetjes, Tonie
0612 119 835

C35 FOREVER

Profiel  
 
algra
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 611
Geregistreerd: 22-08-2006

Gepost: 06 november 2009 08:18 PM
  [ # 12 ]
MichielK schreef:

Bedankt voor de info! Ben weer een flinke stap verder.
Nu onderdelen zoeken en dan in het voorjaar aan het opknappen beginnen.
Ben nog wel benieuwd in hoeverre de motor van FIAT uitwisselbaar is met citroen. Er is iets mis met de waterpomp, mogelijk een versleten poulie of een snaar. Hopelijk zijn ook die makkelijk te vervangen.


diesel versie is citoen motor
fiat had zelf een benzine variant, die volgens mij ,lichter[minder cc] dan de citroen versie was
of de fiat ook geleverd is met de citoen benzine tor weet ik niet
salut

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 12 november 2009 02:59 PM
  [ # 13 ]

Hoi Michiel, ben je een diesel of benzine?
ik meen dat die vraag nog niet is beantwoord.

De benzine motoren in de FIAT 242 zijn afkomstig van FIAT zelf, en er zijn geen CITROEN benzine motoren in de FIAT’s geleverd, en ook niet andersom. De FIAT benzine versie heeft een ander koppelingshuis, ivm de bevestigingspunten en een apart stalen frame aan de voorzijde om de boel pas te maken naar het subframe van de bus. Ook de blikken koeltunnel achter de radiator heeft een apart ontwerp, de ventilator op de motor is eigenlijk veel te laag geplaatst waardoor veel meer beplating nodig is.

Wederom een bewijs dat deze bussen veel meer een CITROEN ontwerp zijn dan FIAT. FIAT had gewoon behoefte aan een grote bus en had een productie locatie. En in de toen mogelijk op handen zijnde fusie tussen de twee grote auto concerns was dit een goede oefening. Technisch zijn deze bussen volledig CITROEN, van kokerbalken, torsievering, versnellingsbak, aandrijfassen, subframe (het paard) tot aan het LHM systeem.
Er zitten maar een paar FIAT onderdelen op: Deurklinken, slotmechanieken en de (oudere typen) stadslichten/richtingaanwijzers voorzijde (FIAT 131) en de achterlichten (FIAT 238). Het dashbord is volgens mij wel specifiek C35, de vorm is afgeleid van de AMI6, dan wel latere 2cv4/6 (niet spécial) maar is wel voorzien van een dagteller!!! Wat de Ami en 2cv weer niet hebben. dashbord schakelaars (de stokjes rond het stuur) zijn in de stijl van andere CITROENs (AMI8 en GS) maar komen net niet overeen.

Voor wat betreft de andere geleende onderdelen: de 2,2 liter Diesel is voor deze bus ontwikkeld (eerste serie 11-1973!, B22 motor) en is later in aangepaste vorm (o.a. draairichting, ondercarter, nokkenas en oliepomp) ook in de CX geplaatst (medio 1976? M22 motor) De CX heeft het eerst geprofiteerd van de 2,5 liter versie (1979? M25 motor), maar dat zal wel een logistieke reden hebben gehad, de C32/C35 hebben die 2,5 liter variant (B25 motor) vanaf modeljaar 1980 gehad.

succes met studeren en repareren van de BUS

als je concrete vragen hebt: PB is zo geschreven.

groet Rinus

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7520
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 26 maart 2010 04:21 PM
  [ # 14 ]
MichielK schreef:

Bedankt voor de info! Ben weer een flinke stap verder.
Nu onderdelen zoeken en dan in het voorjaar aan het opknappen beginnen.
Ben nog wel benieuwd in hoeverre de motor van FIAT uitwisselbaar is met citroen. Er is iets mis met de waterpomp, mogelijk een versleten poulie of een snaar. Hopelijk zijn ook die makkelijk te vervangen.

Tja - mijn waterpomp deed ‘t niet omdat de snaar ontbrak. Grrr. Nu op zoek naar een wieltje waarmee de v-snaar op spanning wordt gehouden.

Mijn bus is uit 1986. En ik zit tegen een vierkant dashboard aan te kijken met schakelaars die verdacht overeenkomen met die uit de Panda die mijn vriendin een paar jaar terug had. Zelfs de testknop voor het rem-controle-lampje is van Fiat gulp Wel grappig: de eerste Citroen die ik heb waarvan de lichten automatisch doven als het contact uitgaat.

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 26 maart 2010 04:31 PM
  [ # 15 ]

He Break23m,

heb je het spanwieltje helemaal niet meer of loopt ie stroef?
In het laatste geval kan je er een nieuw kogellagertje inpersen en is ie weer bruikbaar!

Het verhaal over de net te korte v-snaar en het met een bandenlichter er op leggen klopt wel, dat moeten ze zijn door de geringe ruimte om het spanwieltje te verplaatsen en de zaak op spanning te brengen.

succes

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook