2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
ABS perikelen
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 07 november 2009 03:33 AM
  [ # 16 ]

Geweldig die schema`s Jan .
Orga nummer is 5860.
Groet,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 07 november 2009 10:02 AM
  [ # 17 ]

Ai, da’s een ouwe. Ik heb vrees ik alleen type II. Voor zover ik weet is er aan de ABS niets wezenlijks veranderd. Type I heeft één bestelnummer en dat is hetzelfde gebleven tot org 8000 of zo.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 08 november 2009 08:54 PM
  [ # 18 ]

OK jan en alle anderen , ben er nu eindelijk uit via dit draadje :
http://www.citroen-forum.nl/index.php/forums/viewthread/197375/  Pag.11
Daarin staat dus het door mij felbegeerde schema van de pinnetjes van de ABS connector .
Kan ik de boel lekker makkelijk doormeten .

IEDEREEN BEDANKT VOOR DE MOEITE ; HOU JULLIE OP DE HOOGTE !
Groet,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 27 maart 2011 10:52 PM
  [ # 19 ]

Even dit oude draadje weer oppikken.
Heb nog steeds last van deze ABS storing ,(is een tijdje weggeweest , dat wel), een uitermate ingewikkelde materie vind ik.
Vanmiddag op de ABS-connector de sensoren doorgemeten: Ohmage en mV., alle 4 praktisch niets.( 2 een beetje reactie, wel veel te weinig)
Foutcode`s waren 33,34,35 en 41 , dus sensor-signaal storingen.Treden gelijktijdig op merkte ik met het kastje van Malle P.
Lopen de sensordraden rechtstreeks naar de computer?
Zit zelf aan een stroomstoring te denken , maar branden dan je display en ABS lampje nog wel?
Massaprobleem kan ook .
Relais, zit dat er op ?
Pfff…, weet echt niet meer waar ik moet zoeken . huh
Het verschijnsel is : normaal remmen tot 20km/uur, daaronder treedt de ABS in werking , bij doortrappen komt ìe schoksgewijs tot stilstand .
Je schrikt je iedere keer weer het apelazerus! Vooral als je bijna tegen je voorligger op rijdt.
Al gauw gaat de waarschuwing “ABS buiten werking” aan en remt `ie weer normaal .
Daarom heb ik nu maar de connector van de computer af gehaald ,rijdt wat relaxter.

Wie herkent dit probleem?

Groet,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 28 maart 2011 03:00 AM
  [ # 20 ]

Nog even zitten neuzen in forums van andere merken auto`s ; het probleem doet zich bij ieder merk voor.
Meestal is de boosdoener een gebroken impulsring of een tandje wat ontbreekt.
Ook beschadigde sensoren of een verkeerde afstand van sensor naar ring kunnen de ABS doen stoppen.
Waarom `ie dan de foutcode`s op alle wielen geeft is me een raadsel, maar ja ,Frans hè.
Hoorde wel een tijdje geleden een schrapend geluid wat na een tijd weer verdween rechts voor.
Bij inspectie op de brug bleek mijn ashoes losgeraakt , alles vet ( inmiddels alles schoongemaakt en ring en sensor ook), maar de sensor zag er anders uit dan aan de linkerkant .
Misschien heeft die een klap gehad van de losgeraakte tierap van de ashoes.
Zal die sensoren maar weer eens allemaal doormeten op de wielen , afstand checken tot de ringen , ringen zelf controleren.
Vreemd blijft het dat ze op de stekker van de computer geen enkele waarde aangaven.

Groet,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 28 maart 2011 10:49 AM
  [ # 21 ]

Ik had bij mijn XM exact hetzelfde Dirk. Bij het afremmen dat opeens op het laatst het pedaal begint te trillen/terugslag geeft, en je een langere remweg hebt. Inderdaad geeft dat behoorlijke zweetmomenten, de voorganger komt dan opeens heel snel dichterbij. Ik had tijdelijk de zekering eruit getrokken en ook een paar dagen zonder ABS rondgereden.

Daarna heb ik mijn sensoren achter schoongemaakt, en gelukkig geen storing meer gehad. (Hopen dat die ook weg blijft, had de storing namelijk niet altijd).

Misschien staan hier nog tips in voor je: http://www.xantiaclub.net/forum/viewtopic.php?f=7&t=12609

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
sjorsh
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 342
Geregistreerd: 23-03-2008

- XM 2.0 16v op LPG G3
Gepost: 28 maart 2011 05:55 PM
  [ # 22 ]

Vervelend dat je storing nog steeds niet is opgelost. Ik heb ook sinds een paar weken een ABS-storing. Begon heel af en toe met een lampje dat tijdens het rijden aanging of nadat ik net op tijd stilstond omdat de abs ook in werking trad terwijl hier geen reden voor was. Hetzelfde dus wat jij en Timo beschrijven.. Nu blijft ‘t lampje gelijk branden zodra ik de motor start/op contact zet. Geprobeerd om met de toverdoos de abscomputer uit te lezen maar tot nog toe zonder resultaat helaas. Iemand daar een idee over? Ik kom volgens mij niet in de computer heb ik ‘t idee…

Wanneer gaat het abslampje branden? gelijk bij starten of pas als je een paar meter hebt gereden?

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 28 maart 2011 05:58 PM
  [ # 23 ]

Normaal gesproken moet het ABS lampje eventjes oplichten voor 1 a 2 seconden bij het starten/op contact zetten, daarna uit blijven Wink.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
sjorsh
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 342
Geregistreerd: 23-03-2008

- XM 2.0 16v op LPG G3
Gepost: 28 maart 2011 06:00 PM
  [ # 24 ]

Haha ja dat snap ik Wink Is helaas bij te veel XM’s niet zo Razz Ik bedoelde meer wanneer het lampje van Dirk blijft branden, sorry, verkeerde vraagstelling!  idiot

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 28 maart 2011 11:57 PM
  [ # 25 ]

Mijn lampje gaat aan na een paar honderd meter, meestal na een paar keer raar remmen , dus niet meteen na het starten.
Met die toverdoos van Malle P. lukt het mij soms ook niet meteen om in de ABS computer te komen.
Zondag bijv, eerst alles uitgelezen , iets van 10 foutcodes in de ABS computer , gewist , stukkie gereden , raar remmen en ABS ging buiten werking.
Daarna lekker uitlezen weer dacht ik , kwam ik er ook niet meer in .
Even happie gegeten en toen in 1 keer er in .
De natuur is mooi hè ?
In de andere computers HA en MM doet `ie het altijd wel meteen .

Gegroet,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Pecora
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 06-03-2004

Gepost: 29 november 2011 11:51 AM
  [ # 26 ]

Ik sluit mij aan bij het draadje van Dirk.
Ook mijn XM heeft nu abs perikelen.
In het begin ging het lampje af en toe aan, maar nu constant.
Nu heb ik hier op het forum naar oplossingen gezocht en heb aan de hand daarvan alle stekkers schoongemaakt en de sensoren doorgemeten. Deze gaven alle 4 ong. 1100 ohm aan.
Nu heb ik een klein filmpje gemaakt waarin ik het probleem schets.
Naar mijn idee geeft dat wat meer duidelijk van mijn probleem dan dat ik het hier allemaal neer typ.
Even ter info.
Het is XM type 1 van 1992 met organr. 5848.
Filmpje.

Alvast bedankt.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 29 november 2011 01:33 PM
  [ # 27 ]

@Pecora.

Ik zag je filmpje. Wat mij opviel is dat je wel meldt dat je alle stekkers met contactspray behandelde, maar niet dat je ze volstopte met vaseline. Als ze volzitten met vaseline kan er geen vocht meer bij en dat is veelal de oorzaak.

Verder zit er voor het luchtfilter nog een relais dat de ABS aan of uitzet. De voet daarvan is ook nogal eens gecorrodeerd. Die ABS gebruikt aardig wat stroom en die gaat door dat relais. Stroom + vocht + metalen + overgangsweerstanden = corrosie. Zeer goed schoonmaken (dat is dus wat anders dan alleen wat contactspray) en weer met vaseline monteren. Bij het Kruidvat en zo verkopen ze handige pulkjes voor tandsteen waarmee je heerlijk relaisvoetjes kan schoonkrabben.

Verder is er maar één meting zinvol: Aan de grote stekker van de ABS. Als je daar de weerstanden meet van de vier sensoren weet je wat de ABS “ziet”, anders niet.

Lees verder mijn draadjes in het eerste deel.

Dirk de Pirk schreef:

Nog even zitten neuzen in forums van andere merken auto`s ; het probleem doet zich bij ieder merk voor.
Meestal is de boosdoener een gebroken impulsring of een tandje wat ontbreekt.
[...]
Vreemd blijft het dat ze op de stekker van de computer geen enkele waarde aangaven.

Groet,
Dirk

Als een tandje ontbreekt of een kartelring gebroken is dan doet de ABS het wel na een reset, de storing ontstaat dan na een stukje rijden.

Als je op de stekker van de ABS geen waarden meet zit de storing dus in de verbindingen met de sensors.

En dan tot slot: onbegrijpelijke storingen in een type I zijn “normaal” vanwege de talloze aardfouten in die dingen. Het is de reden dat je mij nooit meer in een type I zult zien.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 29 november 2011 05:56 PM
  [ # 28 ]

He Jan , leef jij nog? Wink  Tijd niets gehoord .
@Pecora,Die grijze is je ABS stekker .
(Blauw is je HA, je vering dus; airco is zwart; groen = je motormanagement; die andere 2 weet ik niet )
Als die code 31 geeft is dus je rechterachtersensor dubieus.
Meet , zoals onze Jan al zei, op je ABS stekker in de computerbak( de achterste ECU is dat), tussen pin 17 en 34.
Die moet dus ook 1100 Ohm aangeven , net als op je sensor bij het wiel .
Uitleg stekker:Pin 1 is rechts onder , pin 35 dus links boven , met de stekker naar je toe gericht en de draad RECHTS.
Met een loep kun je in de stekker kleine cijfertjes zien .
Op deze manier moet je in jouw geval meten tussen de 2e van links onder (17) en de 2e van links boven(34).
Waarde niet goed? Draad doormeten van de sensor naar de ECU, evt. vervangen .
Vaak is de stekker van de sensor naar de lange draad niet goed meer naar zoveel jaar.
Ik heb om die reden alle stekkers er uit geknipt en gesoldeerd en ingetaped met zelf vulcaniserende tape .Ook o.a.de draad RA naar voren toe vervangen.
Ik bleef een hardnekkige storing houden die niets met de sensoren te maken had (43= elektroklep), totdat in mijn garage de stroom van de accu afging voor een paar uur , per ongeluk door een openstaande deur , en de ECU gereset was . Daarna nooit meer problemen gehad !
35-18=LV
34-17=RA
33-16=RV
32-15=LA
http://www.citroen-forum.nl/index.php/forums/viewthread/197375/
Pagina 11 .
Hoorde van een ervaren Citroënmonteur dat de storingen voor 99% van de sensoren en/ of draden / stekkers komen , dus concentreer je daar maar op voorlopig .

Vaseline natuurlijk niet gebruiken op de koppen van je sensors( schoonspuiten met remmenreiniger) , die plakken allerlei viezigheid vast op je koppen , waardoor je signaal verstoord wordt .
Op de rest , stekkers e.d. kun je het wel gebruiken , bijv. de stekkers op je unit ,maar zou ze dan wel eerst even lekker schoonmaken Wink
Kun je dat weer uitsluiten .
Succes,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Pecora
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 06-03-2004

Gepost: 29 november 2011 11:33 PM
  [ # 29 ]

Hé Jan en Dirk.

Harte dank voor de snelle reactie.
Hier kan ik wat mee.
Ga er van de week gelijk mee aan de gang, want de apk komt in zicht (eind december).

mvg. Klaas.

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 05 december 2011 09:38 PM
  [ # 30 ]

En Klaas,al aan je ABS gewerkt ? cheese

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook