
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 09-12-2007
- Xantia 1.8i 16V Millesime
Als ik het hydraulisch systeem drukloos maak, blijft er druk op de linker voorveerbol. Resulteert dus in moeilijk kunnen losdraaien van de bol en een mooie sproeiende LHMfontein zodra de bol bijna losgedraaid is. Waar zou dit aan kunnen liggen? De andere veerbollen zijn nl. wel gewoon drukloos.
veerbol stuk?












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als je de auto drukloos maakt via ontluchtschroef en je doet de hoogteregelaar naar beneden, dan zakt de auto. Dan zijn de voorbollen drukloos. Links en rechts zitten verbonden.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 09-12-2007
- Xantia 1.8i 16V Millesime
Veerbol is helemaal in orde. De voorbol blijft op druk, ongeacht de volgorde van drukloos maken. Zou de hoogteregelaar dit kunnen veroorzaken? Kan me niet voorstellen aangezien de auto mooi omlaag gaat met de handle in de laagste stand. Iemand anders misschien eens zoiets meegemaakt of gehoord?












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
vreemd…is alleen deze bol op druk? of de andere ook?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Mmmmmmmmmmmmm. zou niet zo moeten zijn. Je kan proberen om het systeem drukloos te maken door de onlastschroef open te draaien en dan de wagen laten zakken. Als je hierna nou eens de wagen links- en rechtsvoor opkrikt dan zou het gewicht van de wielen toch het laatste beetje druk (waar dat dan ook vandaankomt) weg moeten laten. Ik weet niet of het mogelijk is (en het lijkt mij van niet) maar misschien blokkeert de zuiger van je veercilinder in de laagste stand de uitstoming naar je hogedrukregelaar.
Jeroen ID19P schreef:Ik weet niet of het mogelijk is (en het lijkt mij van niet) maar misschien blokkeert de zuiger van je veercilinder in de laagste stand de uitstoming naar je hogedrukregelaar.
Moet natuurlijk de hoogteregelaar zijn…....





























Totaal aantal Berichten: 10635
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Linker en rechterbol krijgen beide druk via hetzelfde T-stukje. Dit zou dus niet moeten kunnen!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik vermoed toch een kapotte veerbol.
Een veerbol die een gescheurd membraam heeft sproeit ook bij (zware) demontage.
Als je de verdachte losse veerbol op zijn kop vasthoudt bij de schroefdraad en je geeft er een klapje tegen met een hamer moet hij een zingend, hoog geluid maken. Geeft hij een doffe klank, dan is de membraam hoogstwaarschijnlijk gescheurd. Of er zit bijna geen druk meer in. Bij deelbare bollen is dit beter waarneembaar dan bij eitjes.
Je kan ook de linker- en de rechterbol verwisselen en kijken of dit effect heeft.
Als je systeem drukloos is moeten de veercylinders een vrije slag hebben.
Ook mij lijkt het onwaarschijnlijk dat de wagen slechts aan 1 zijde drukloos wordt. Je andere veerbollen, schrijf je, worden wel drukloos.
ik had het ook laatst. Ondanks alles ging 1 lekker los en bleef eentje heel zwaar en onder druk. Ik heb de auto een dagje laten staan, dat hielp. Ik begrijp die drukken ook niet altijd. misschien heeft de voorraad bol er me te maken of de remaccu.
Alla, beetje lekken is niet erg toch? Hoef je de olie ook niet meer te verversen!
.komma












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Aangezien veerbol links en veerbol rechts aan elkaar verbonden zijn, worden ze gelijk drukloos. Als een niet meekomt ligt dat aan de bol. wisselen en kijken of n ude andere kant op druk blijft is een goede test!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 09-12-2007
- Xantia 1.8i 16V Millesime
Bedankt voor de reacties. Alleen blijven beide veerbollen voor onder druk en niet alleen de linker zoals ik eerst vermeldde (foutje van mij). Veerbollen en hoogteregelaar zijn nieuw. Als de veerbol stuk is, moet dit ook aan het veergedrag te merken zijn, maar hij zweeft en veert heerlijk soepel, dus ik kan niet zo 1-2-3 op een duidelijke oorzaak komen.
Als het ‘niet van druk afkomen’-verschijnsel is opgetreden nadat je de hoogteregelaar vervangen hebt zou ik het eerst in de (mechaniche) afstelling van die hoogteregelaar zoeken.
Als je in de huidige situatie de voorkant drukloos wilt maken heb je een goede kans dat je ‘m drukloos krijgt door de wagen (hefboom laagste stand) op te krikken onder voorste kriksteun en weer te laten zakken; misschien een paar keer herhalen als het niet in 1 keer lukt. Je weet dat de wagen drukloos is als je veercylinders een vrije slag hebben.












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Heb net een SM gehad die dit ook heeft.. Hoogte regelaar maar eens checken…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mijn SM heeft het ook. Hoogteregelaar nagezien en schoongemaakt, bediening helemaal nagelopen en nieuwe bollen. Zelfde kwaal. Ik kies nu voor de “repelsteeltj” methode met de krik. Werkt prima!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Mijn DS cabrio heeft dit probleem ook. Ik ga er vanuit dat dit komt doordat de handel niet goed afgesteld staat. Bijde bouw indertijd de hele bediening los gehad en op iets ander manier moeten monteren. Nooit meer de moeit genomen om goed naar de afstelling van het stangen stelsel te kijken. Ik gebruik ook de krik manier om drukloos te maken.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper