1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Schokken bij accuut gas los & blijven hangen van gaspedaal
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 23 november 2009 11:00 PM

Wederom probleempje met de XM, nou ja probleem er is mee te leven.

Als ik met koude motor rij, lijkt het zo nu en dan alsof mijn gas blijft hangen als ik mijn gaspedaal loslaat. Hij blijft nog even nadenken of hij wel of niet het gaspedaal los zal laten en dan toch maar los…. Daarnaast als ik gas constant hou lijkt het alsof hij soms iets meer gas geeft, Ik hou mijn voet echt wel stil. Herkenbaar probleem?

Ook heeft de auto heel af en toe schokneigingen als ik het gas accuut loslaat. Wat kan dit zijn? Gaspedaal kan de ene keer ook gevoeliger reageren dan de andere keer. Erg vreemd.

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 24 november 2009 02:56 AM
  [ # 1 ]

Het eerste waar ik aan denk is een gaskabel die wat stroef loopt. Beetje invetten?

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 24 november 2009 03:28 AM
  [ # 2 ]

Er schijnt ook een soort gasdemper ergens te zitten, maar waar ?
Misschien dat die blijft hangen?

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 24 november 2009 07:43 PM
  [ # 3 ]

Het gaspedaal blijft niet letterlijk hangen. Gevoelsmatig houd hij het gas er nog ca. 1 sec op en laat het dan los. Misschien iets qua electronica? En heeft iemand enig idee hoe dat met het schokken zit bij accuut gas loslaten?

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 24 november 2009 08:47 PM
  [ # 4 ]
XM 2.9 V6 Exclusive schreef:

Het gaspedaal blijft niet letterlijk hangen. Gevoelsmatig houd hij het gas er nog ca. 1 sec op en laat het dan los. Misschien iets qua electronica?

Dat herken ik wel , doet mijn XM heel soms .
Gaat weg zodra de motor iets warmer wordt bij mij.
Stappenmotor, kan die er wat mee te maken hebben?

Schokken geen last van.

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 25 november 2009 12:33 AM
  [ # 5 ]

bij wat jij noemt blijf ik eigelijk een beetje bij een droge kabel zitten. Het word wat kouder buiten dus het smeert wat minder snel en goed. Doordat de motor warm word geeft dat beetje vet dat erop zit weer wat meer smering.
Je pedaal blijft dan idd niet echt hangen, maar de gaskabel zou wel eens wat minder soepel terug kunnen komen bij het heffen van je voet.

Het is een gokje hoor, maar wel een die heel eenvoudig te controleren is door wat vert op je kabel te doen.

Zelf tik ik zo nu en dan eens de peilstok op de kabel af.

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 25 november 2009 02:51 AM
  [ # 6 ]

Fijn plan Gomp!
Morgen ff smeren. smirk
Smeerk de Pirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
whiteshepard
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 31-08-2008

- XM Break 2.0i 16v
- C3 1.4 Selection
Gepost: 25 november 2009 03:24 AM
  [ # 7 ]

Stappenmotor!

"Beter spijt van iets wat je gedaan hebt, dan spijt van iets wat je niet gedaan hebt"
Alsof je spijt zou kunnen krijgen van het rijden in een XM…

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 25 november 2009 04:44 AM
  [ # 8 ]
whiteshepard schreef:

Stappenmotor!

OK!
Waar zit `ie ?
Oeps !Zie:
http://www.citroen-forum.nl/index.php/forums/viewthread/194483/P15/
Hoe maak je `em schoon?

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 25 november 2009 11:44 PM
  [ # 9 ]

Zal er komend weekend ook eens naar kijken. Is een dergelijke storing ook uit te lezen? Met namelijk daarvoor naar de dealer…

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 26 november 2009 12:02 AM
  [ # 10 ]

Dit zijn de meetpunten:

(copy pasten gaat niet helemaal lekker, maar als je er even op studeerd haal je het er wel uit.)


Code Description Check Comp
**** ECU XM V6 Fenix 3B ***
11 End test ***
12 Start test ***
13 Injection air temp sensor 4k@10C; 2,5k@20C; 680@55C 907
14 Cooling water temp sensor 4k@10C; 2,5k@20C; 680@55C; 230@90C 909
15 Fuel pump relais 807
21 Throttle spindle potentiometer 4,5V max swing on pin 9 770
22 432
23 0,5 +/- 0,1V between pin 9 and 17 (gnd) 770
27 Vehicle speed sensor 154
31 900
33 Inlet manifold air pressure sensor 903
34 430
36 818
41 Engine speed sensor 152
42 Fuel injectors 570
43 Engine knock control loop correct fuel grade, mechanical state engine
44 Front anti-knock sensor 150
51 Oxygen/lambda sensor 900
52 Air/fuel mixture control loop inlet or outlet manifold leak
53 Sensor power supply 10-15,5V on pin 4 ECU from gnd (pin 1).
54 ECU malfunction 142
56 Anti-theft start code not entered 176
62 Rear anti-knock sensor 151
Idling actuator / Idle speed
regulator
Throttle spindle potentiometer
idle value
R=300 Ohm on sensor; When driving 1,5Volt on pin 3
Automatic adjustment air/fuel ratio
oxygen/lambda sensor too quick (disconnect heater
element to resolve)
400Pa=2,5V; 600Pa=1,25V between pin 33 and 17
(gnd)
Canister discharge valve (active
carbon filter)
Relais oxygen/lambda sensor
heater
330 Ohm between pin 11 and 28; check isolation to
ground
14 Ohm each injector (2-3 Ohm between pin 20/21
and pin 30)
When engine hot and running should constantly
change from 0 to 1V on pin 35 from pin 32 (gnd)

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 26 november 2009 03:24 AM
  [ # 11 ]

Dank je Mark cheese

Na enig speurwerk kwam ik er achter dat de
“Idling actuator / Idle speed regulator” de Stappenmotor moet zijn
en die zou dan op foutcode 22 moeten zitten .

Kun je controleren door de slang dicht te knijpen:
toerental moet dan zakken naar 500; zo niet heb je luchtlekkage.
De weerstand tussen de middelste en buitenste contacten moet ongeveer 20 Ohm zijn.
Zo niet, draden controleren op massasluiting,onderbreking of + sluiting.
(Resp. op pin 15 en 17,33 en 37 op de ECU vermoed ik , maar Pin Laughing  me d`r niet op vast )

Groet,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 29 november 2009 09:43 PM
  [ # 12 ]

Mijn XM begint nu zo nu en dan te schokken bij constant gas. Volgens mij heb ik hier op het forum ook wel eens gelezen dat dit ook aan de motortemperatuursensor kan liggen. Klopt dit?

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
wim.van.nieff
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 22-09-2008

- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 10 april 2010 09:34 AM
  [ # 13 ]
XM 2.9 V6 Exclusive schreef:

Wederom probleempje met de XM, nou ja probleem er is mee te leven.

Als ik met koude motor rij, lijkt het zo nu en dan alsof mijn gas blijft hangen als ik mijn gaspedaal loslaat. Hij blijft nog even nadenken of hij wel of niet het gaspedaal los zal laten en dan toch maar los…. Daarnaast als ik gas constant hou lijkt het alsof hij soms iets meer gas geeft, Ik hou mijn voet echt wel stil. Herkenbaar probleem?

Ook heeft de auto heel af en toe schokneigingen als ik het gas accuut loslaat. Wat kan dit zijn? Gaspedaal kan de ene keer ook gevoeliger reageren dan de andere keer. Erg vreemd.

Hoi !

Ik vroeg me af of je inmiddels de oorzaak (en belangrijker : een oplossing) hebt gevonden voor dit probleem.

Al geruime tijd vertoont mijn XM gelijkende symptomen als jij hier beschrijft. Met name het loslaten van het gaspedaal gaat soms met horten en stoten (Waarbij ik de auto maar in z’n vrij laat uitvieren om ‘gezichtsverlies’ naar de andere weggebruikers te voorkomen Laughing

Ook bij stationair toerental zie je de teller niet regelmatig op 1000 (!) toeren blijven maar af en toe lijkt de auto zichzelf te voorzien van wat extra brandstof…(of zuurstof ?)

Zou dan ook graag willen horen wat jou bevindingen tot dusver zijn…

Groetjes Wim

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 10 april 2010 09:41 AM
  [ # 14 ]

Even over die 1000 tpm stationair. Dat doet die van mij ook, maar dat is op de toerenteller. Met de Lexia er aan blijkt het toerental een paar honderd lager te liggen. Met de motor uit staat de wijzer dan ook niet op nul maar wat hoger. Als bij jou de nul ook niet gehaald wordt, hoef je je over die 1000 ook niet zo’n zorg te maken.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
wim.van.nieff
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 22-09-2008

- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 10 april 2010 10:04 AM
  [ # 15 ]

Ja, ik denk dat je een punt hebt. Zo op het ‘oor’ lijkt het ook niet alsof er een té hoog toerental is en denk dat dit een verklaring zou zijn. Blijft echter nog het probleem van die rare schommelingen. Heb inmiddels meerdere draadjes gelezen op het forum over soortgelijke gevallen, maar kan helaas nog niet ontdekken welke acties echt resultaat hebben opgeleverd.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook