De laatste tijd gebruik in de DS wekelijks. Het schakelen met de halfautomaat verloopt steeds lastiger, het lijkt wel of het verloopt. De ene keer schakelt de wagen lekker als ze koud is, maar slipt de koppeling erg als ze warm is en de ander keer schakelt ze beroert als ze koud is en gaat het goed als ze warm is. Wat kan hiervan de oorzaak zijn. Er is ca 5000 km geleden een originele Valeo koppeling ingegaan. Ook hoor ik soms bij het starten een lager rechtsvoor onder de motorkap, zou dat de kopplingsregelaar kunnen zijn en hiermee verband houden?
Een ander punt is gerammel van de stabilisatorstangkogels. Ik heb ze deze winter rechtsvoor open gemaakt en zag niets vreemd, ze waren niet gebroken.Er is toen vers vet achter gedaan en het gerammel was over. Maar tijdens een rit naar Reims kwam het halverwege weer terug. Doorsmeren vermindert tijdelijk het gerammel wat. De veren waren redelijk makkelijk met de hand in te drukken. Moet ik ze nu nu nogmaals vervangen door stuggere gebruikte of zou de oorzaak ook in een slecht smeernippel of vetkeerring kunnen zitten?














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het afstellen van de kogels: je moet die buitenste ringen zo ver indraaien dat je met de waterpomptang er op slechts 1 mm speling kan voelen. Dan doorsmeren en dat zou het moeten oplossen. Wat ook nog kan zijn versleten lagerschaaltjes van de stabistang trouwens.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dat was ik nog vergeten te vertellen. Vorig jaar zijn ook de lagerschaaltjes vervangen, dus dat kan nu worden uitgesloten.
Als ik de reactie van Waterman goed begrijp heb ik niet de juiste vraag gesteld of ik begrijp het niet. Daarom een plaatje erbij. Het gaat om de speling op de bevestiging tussen de stabilisatorstang en de vering, op het plaatje met 7 aangegeven. Ik bedoelde die kogels en de veertjes daarachter.














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik zie geen plaatje
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die kogels kan je stellen. Volgens mij staat ergens in het WPH ook wel hoe. Je moet de splitpennen even loshalen en de buitenste schaal indraaien. Je draait ze zo ver in tot je met de waterpomptang op de kogels max 1 mm speling voelt. Het kan zijn dat je een nieuw gaatje moet boren om de zojuist verdraaide schaaltjes opnieuw te borgen. Daarna doorsmeren en klaar is kees.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Bedankt voor de snelle reactie, kijken of dat nog lukt voor zaterdag.












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En als je bezig bent, de veertjes even checken. Dat ze niet kapot zijn.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ben maar gelijk begonnen. De rechter spatbord eraf, afdekplaat en weer de veertjes eruit. Ze waren niet gebroken maar heb het deksel dat je eri ndraait wat strakker gezet en van nieuw vet voorzien. morgen even het spatbord weer vastzetten en de koplampstangen. Bedankt voor de hulp. Weet iemand misschien nog de oorzaak van het verschillende schakelgedrag van de halfautomaat uit de eerste post? Maar eerst CITROMOBILE! Hopelijk zonder gerammel.
Vandaag alles afgemonteerd en een proefritje gemaakt. Jammer het gerammel is wat verminderd maar niet weg. Morgen maar iets minder comfortabel naar Citromobile. Gelukkig hoor je er op de snelweg niets van.



Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 21-12-2011
- C5 Exclusive tourer v6
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- HY H78
Pieterc,
Wat jij beschrijft met je halfautomaat heb ik al jaren. Weet ook waardoor het komt, alleen heb ik de oorzaak nog niet gevonden. Bij mij is het lucht. Als ik de halfautomaat ontlucht is het weg. Na een tijdje komt het weer terug. Bij mij komt het uit de remmen. Afgelopen jaren, alle bollen vervangen inclusief de rembol en voorraadbol, remcommando o ringentjes in de leidingen aan het remcommando onder de voeten en in de motorruimte. Ook al de aanzuigslang in het vat vervangen. Het is wel minder geworden, maar ik krijg het er nog steeds in.
Ik zou de halfautomaat ontluchten en dan is kijken of het weg blijft.
gr joris
Ontluchten zal ik eens proberen. Moet ik alleen de rechter voorrem, de centrifugaalregelaar en de hogedrukregelaar ontluchten of heb ik dan nog iets vergeten?














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Er zit op de carbu ook nog een blokje, dat moet je ook even meepakken. Is voor de linker rem en de stationair versneller.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
jmta schreef:Pieterc,
Wat jij beschrijft met je halfautomaat heb ik al jaren. Weet ook waardoor het komt, alleen heb ik de oorzaak nog niet gevonden. Bij mij is het lucht. Als ik de halfautomaat ontlucht is het weg. Na een tijdje komt het weer terug. Bij mij komt het uit de remmen. Afgelopen jaren, alle bollen vervangen inclusief de rembol en voorraadbol, remcommando o ringentjes in de leidingen aan het remcommando onder de voeten en in de motorruimte. Ook al de aanzuigslang in het vat vervangen. Het is wel minder geworden, maar ik krijg het er nog steeds in.
Ik zou de halfautomaat ontluchten en dan is kijken of het weg blijft.
gr joris
Heb je de HD-pomp al eens vervangen? Ik heb dit probleem laatst eindelijk opgelost bij iemand door een nieuwe pomp te monteren. De pomp lekte niet maar zoog dus toch ergens lucht aan. Vooral na 2 dagen stilstaan was het mis.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste