1.4 of 1.6?
Nicci
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 30 november 2009 12:22 PM

Beste,
Volgend jaar willen we onze C4 vervangen door een C3 Picasso. Op dit moment rijden we een 1.4 motor en dat bevalt niet slecht. Inhalen op een 80 km weg vergt wat ‘planning’. Hij is niet erg pittig zullen we maar zeggen. Kan je ook niet verwachten.
Nu is die 1.6 motor op een C3 Picasso slechts €1000 duurder. Dat valt mee, maar wat zijn nu eigenlijk (behalve meer vermogen) de voordelen van een grotere motorinhoud? Zijn ze duurzamer? Rijden ze goedkoper bij hogere snelheden? Zeg het maar. . . . .

Profiel  
 
Grijzemuis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 542
Geregistreerd: 26-08-2008

Gepost: 01 december 2009 04:09 PM
  [ # 1 ]

Ik denk dat je het verschil van verbruik niet meteen ziet bij een 1.4 of 1.6.
Probeer eens technische gegevens van de twee motoren te krijgen en te bekijken.
Daar zal staan; de trekkracht (koppel in Newton Meters = Nm) en de pk’s.
Bij een grotere motor zal vaak de trekkracht meer zijn onderin het toerental, waardoor je dus bij rustiger rijden sneller kan accelereren. Ook een aanhanger trekken word makkelijker.
Bij de ene 1.6 van merk A zal de trekkracht (dus koppel in Nm) van bijvoorbeeld 130Nm bij 3000 toeren per minuut komen, en bij merk B ‘al’ bij 2700 Tpm.
Misschien dat de 1.4 een koppel heeft van 110Nm bij 3400 Tpm. Dus je hoogste trekkracht komt iets later en is nog minder ook bij de 1.4.
Wel kunnen ze de PK’s van een klein blok net zo hoog maken als dat van een iets groter blok. Echter moet je daar dus veel meer toeren voor draaien wat weer onrustiger rijd. Het grotere blok zal comfortabeler zijn waarde halen vergeleken met een klein blok.
Ben je een snelle rijder, kan het best zijn dat je de 1.4 uitperst met de rechtervoet en daardoor niet zuinig rijd. Rijd je voor je gevoel met een 1.8 hard zat kan het zijn dat je daar minder het gaspedaal voor hoefde uit te persen. Dus rijd je op dat moment met een groter blok zuiniger.

We hebben het over kleine verschillen in grootte. Ga je een 2 liter rijden verbruik je ook rustig rijdend al meer.

Kwa levensduur geld natuurlijk wat al eerder vermeld is.. heb je er rustig mee gereden of wild. Even uitgaand van een nieuwe auto dat je weet dat hij niet bij koude motor is mishandeld.
Een kleine auto gebruiken voor zware vakanties of als trekpaard.. je kan het zelf al verzinnen dat een rustiger gebruik langer meegaat.

Het kleine verschil kan hem dus alleen zitten in een krachtiger en comfortabeler blok. De versnellingsbak is vaak ook anders, waardoor je bij 120km/u minder toeren maakt; wat weer zuiniger is en stiller.

"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003

Profiel  
 
Grijzemuis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 542
Geregistreerd: 26-08-2008

Gepost: 01 december 2009 04:13 PM
  [ # 2 ]

Een groter blok kan ook zwaarder zijn. Kijk eens of het gewicht van de auto’s in andere categoriën vallen in verband met de hoogte van de wegenbelasting.

"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003

Profiel  
 
Pablo Picasso
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 89
Geregistreerd: 05-11-2008

Gepost: 01 december 2009 05:47 PM
  [ # 3 ]

Zie een recente test in de autovisie van de nieuwe C3. Daarin werd de 1.4 met 95 PK geprefereerd boven de 1.6.

De 1.6 is een beetje een lui blok en de nieuwe 1.4 voelt veel dynamischer. De nieuwe 1.4 VTI is een andere motor dan de oude 1.4

Bij de aankoop (dat heb ik ook gedaan) gewoon gevraagd of je na elkaar in beide versies mag rijden. Dan voel je het verschil.

Grand Picasso Exclusive 2.0 HDiF Automaat (geen EB6V). Pack Hifi, Panorama, Gris Fer, trekhaak.
(Vanaf Februari 2009 onderweg, inmiddels 90.000 probleemloze kilometers)

Profiel  
 
Pimperklaas
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 20-03-2008

- BX SPORT
- XM 2.0i Turbo CT Automaat
Gepost: 01 december 2009 05:57 PM
  [ # 4 ]

Als dealer zie je toch liever een 1.6 verschijnen dan een 1.4 dus met straks de inruilwaarde zit je gunstiger als je de 1.6 kiest. Die 1000,- heb je zo terug.

Profiel  
 
Nicci
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 01 december 2009 08:59 PM
  [ # 5 ]

Ok. Bedankt voor de info zover. Een 1.6 lijkt inderdaad wat makkelijker in te ruilen. Die ervaring heb ik ook.

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 01 december 2009 09:37 PM
  [ # 6 ]
Pimperklaas schreef:

Als dealer zie je toch liever een 1.6 verschijnen dan een 1.4 dus met straks de inruilwaarde zit je gunstiger als je de 1.6 kiest. Die 1000,- heb je zo terug.

Ik denk dat dit in de nabije toekomst niet mee opgaat. Alle fabrikanten zijn aan het downsizen en ik denk dat een willekeurige dealer bijvoorbeeld liever een 1.6 VTi inruilt dan een 1.8.

Profiel  
 
Pimperklaas
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 20-03-2008

- BX SPORT
- XM 2.0i Turbo CT Automaat
Gepost: 01 december 2009 09:38 PM
  [ # 7 ]

klopt maar hier praten we ook over de VTi serie in de C3 Picasso

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 01 december 2009 09:51 PM
  [ # 8 ]

Toch denk ik dat het mee zal vallen. De C3 Picasso is niet z’n grote wagen en de mensen die zoiets zoeken zijn dus ook niet zo snel op zoek naar extra vermogen. Die kijken eerder naar verbruik en rijgenot. De C3P is nou niet je typische caravantrekker.

Profiel  
 
Willibrord
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1547
Geregistreerd: 01-02-2005

- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
Gepost: 02 december 2009 12:56 AM
  [ # 9 ]

Als de flappen niet zoveel uitmaken dan zou ik zeggen: Neem de 1.6, want hij heeft net dat beetje meer waardoor hij vlot kan meekomen met de rest van het verkeer. Het kan dan wel niet zo loeigrote auto zijn, vanwege alle veiligheidsvoorzieningen weegt ie toch al weer rond de 1300 kilo en da’s niet niks… Ik heb zelf ook een 1.6 en ben dik tevreden. Hij is niet veel trager dan m’n vorige auto, een 2.0 C5 Break. Die had weliswaar meer motorinhoud en motorvermogen maar was ook een stuk zwaarder.

Profiel  
 
Nicci
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 27 januari 2010 06:38 PM
  [ # 10 ]

Het is een 1.6 Aura geworden! We liepen tegen een aantrekkelijke aanbieding aan van Emerpark Zwolle. Volgende week kunnen we hem halen.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook