





















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Maar de Pallassen hebben een betere isolatie van de vloer (dikkere matten) en een extra demper. Of die dikkere matten veel uitmaken weet ik niet, ik heb geen vergelijk. Maar die extra demper scheelt wel degelijk.
Volg je hart, gebruik je hoofd.




Totaal aantal Berichten: 249
Geregistreerd: 29-07-2003
- ID/DS DS 21 IE Pallas
- C4 (2004-heden) 1.6 HDiF
vlietmansje schreef:... met matige/slechte verwarming.
Na een goede schoonmaakbeurt van de kachelradiateur ben ik dat niet meer met je eens.
Peter van Essen
DS 21 IE Pallas h, 1970
Renault Espace














































Totaal aantal Berichten: 43431
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik sloopte die achterdemper altijd weg. Scheelde vermogen
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 25717
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die dikke matten en pallas demper scheelt enorm! Vermogen… tsja.. 140 loopt ie nog makkelijk.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>








Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Als je gaat proefrijden in een DSuper5 (waarbij op het typeplaatje staat vermeld ‘DS21M’ dan heb je een 21 met bijbehorende schutbordisolatie. En als het nog teveel kabaal maakt naar je zin kun je er altijd wat extra’s kilo’s matten tegenaan gooien (zoals dempingsmat onderzijde motorkap en Pallas-ondermatten onder de vloerbekleding) dat scheelt een paar decibellen. Echt stil zal je het nooit krijgen, zelfs Pallassen (Palli?) maken kabaal bij 130+
Het is maar waaraan je prioriteiten voor comfort ligt, bij geluid of bij vermogen. Ik ga liever voor geluid. Ik zie heel vaak dat de CX’en en DS’en geen geluidsisolatie hebben op de motorkap en schutbord (daarom zit ik te kijken voor een projectje om mijn Breek te isoleren. Op dit moment weet ik nog niet goed hoe ik welke isolatie ik kan gebruiken om op de schutbord van de Breek Diesel te zetten). Voorts zou ik zeker een demper erop zetten (zal ik ook eens kijken voor mijn Breek. Hij is al langzaam, en nog langzamer zal echt niet zijn, hoop ik althans). Want ik heb wel last van dat gedreun en gegons in mijn hoofd, ook al ben ik doof (????). Ik kan nog wel wat horen en die motorgeluid irriteert mij wel.
Daarom vond ik de XM type 2 heerlijk. Maar d.i. overall genomen op dit moment toch een maatje te groot voor mijn geldbuidel. Ben heel erg benieuwd as woensdag hoe die DS in Wassenaar is en kijk ik optisch naar een ander DS in onze Hofstad..
Ook ga ik eens kijken of ik ook ergens een proefrit kan krijgen in een DS 21 5 bak Pallas (iemand die daarbij kan helpen?). Dan kan ik weloverwogen een keuze maken. Bij mij blijft bovenaan: comfort en zo min mogelijk herrie.
Ach, ik heb nu een CX BReek, dus ik ben wel citmobiel .














































Totaal aantal Berichten: 43431
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Beste Goof,
Als je stilte wilt moet je gewoon geen DS kopen. En zeker geen 2300, want die dreunen nog wat sterker.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 25717
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
precies. Een 1900 pallas.. die zijn denk ik het rustigst. Een break is altijd lawaaiig.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
GoofdeWijze schreef:Daarom vond ik de XM type 2 heerlijk. Maar d.i. overall genomen op dit moment toch een maatje te groot voor mijn geldbuidel.
Verwacht niet dat een DS veel goedkoper uit zal pakken dan een XM
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi


























Totaal aantal Berichten: 7616
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Klopt helemaal - een break op snelheid maakt naar hedendaagse normen onwaarschijnlijk veel herrie. Een berline is een stuk stiller. Maar als een CX diesel je te veel herrie maakt, lijkt een DS me niet echt een alternatief. Alhoewel die de dieseldreun natuurlijk niet heeft. Waarom niet een nette XM (als dan niet diesel) gekocht? De aanschafkosten kunnen het probleem toch niet zijn? Onderhoud ook niet, als je toch al met CX-en en DS-sen bezig bent.
Goof,
Woensdag 20 januari is bij regio West in Bleiswijk een lezing geluidsisolatie van de DS. Misschien een goed idee?
GoofdeWijze schreef:O, nee, komend week rij ik in elk geval proef in een gewone DS super 5 (geloof ik)
Zo gezegd rij ik proef met een bordeauxrode DS super 5 van le garage in Wassenaar. Iemand bekend met zijn voorhistorie?
Gewone Dsuper 5? Ajjj, we hebben het hier wel over een uitvoering van de DS met het beroemde DX2 blok! Volgens sommigen de beste motor die je maar in het vooronder kan hebben staan….tel je knopen.
tip: Kijk even of die DX2 er ook echt in zit.
Prima gasten daar trouwens in Wassenaar, ik kom er al jáááren.
pieterc schreef:Goof,
Woensdag 20 januari is bij regio West in Bleiswijk een lezing geluidsisolatie van de DS. Misschien een goed idee?
Zeker: Ben erg benieuwd. Zal zeker komen. Waar en om hoe laat?
bogaard77 schreef:precies. Een 1900 pallas.. die zijn denk ik het rustigst. Een break is altijd lawaaiig.
O had ik niet gedacht. Ook daarin maar eens proefrijden. Ik dacht hoe zwaarder, hoe rustiger (minder toeren, minder belasting, e.d.).
Ree schreef:GoofdeWijze schreef:Daarom vond ik de XM type 2 heerlijk. Maar d.i. overall genomen op dit moment toch een maatje te groot voor mijn geldbuidel.
Verwacht niet dat een DS veel goedkoper uit zal pakken dan een XM
Ree
Verwacht ik ook niet, maar dat gaat de geld niet naar de belastingen maar naar de DS