Goedenavond forumleden,
ik heb een probleem waarvan ik wel wist dat het zou kunnen optreden, maar waar ik een nette oplossing voor zoek.
Mijn godin heeft nieuwe gestraalde schoentjes met bijbehorend michelin rubber gekregen en na welgeteld 1 dag is er al een van de michelintjes leeggelopen.
De velgen heb ik laten richten en gepoedercoat, en nu lijkt het erop dat de coating zo glad is dat de buitenband gaat glijden en het ventiel van de binnenband afscheurt.
Wie heeft hier ervaring mee en een nette oplossing. Ik heb wel eens gehoord dat iemand met een scherpe beitel de binnenkant heeft bewerkt, maar dat voelt niet helemaal als de beste oplossing na al het noeste (voor)werk. Dus Help!
Alvast bedankt voor de reacties
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
Opruwen met 1000 of 400 korrel (nat) schuurpapier ?
To err is human, not to err is divine.


































Totaal aantal Berichten: 15735
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
De binnenkant van de velg opnieuw laten stralen heb ik gehoord. De poedercoat is inderdaad te glad met het genoemde gevolg. Of je banden gewoon tubeless monteren. Schijnt op een DS velg geen probleem te zijn.
tubeless? Is dat mogelijk zonder de velg aan te passen?
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen












Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Stralen of met een roterende staalborstel de coating eraf poetsen.
De binnenranden dienen ook coating vrij te zijn.
Met beitels zou ik van verre blijven als je niet nog meer lekke banden wilt.


































Totaal aantal Berichten: 15735
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik heb mij door iemand die jaren met DSen gewerkt heeft laten vertellen dat dat kan ja, tubeless op DS velgen. Geen idee of iemand dat hier wil/durft bevestigen. Het werd mij zelfs verteld in een gelijkaardige context (gepoedercoate velgen, scheurende binnenbanden etc)
ik rij al een dik jaar tubeless, en ondanks mijn eerste angsten: niks aan de hand.
Let op, geen michelin!
.komma
Ik kan ook bevestigen dat tubeless in combinatie met Michelins en gepoedercoate velgen geen problemen geeft, ik rijd al jaren zo. Aan de buitenkant aan het langere ventiel herkenbaar: er bestaat kans dat een tubeless langs het ventiel druk verliest, het is aan te raden dit ventiel met een goede lijmende (polymeer) kit te plaatsen.





Totaal aantal Berichten: 587
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Het gevaar of dreigend theoretisch gevaar bij tubeless montage op een standaard DS-velg is dat de band van de velg glijdt. Een DS-velg mist een rand, of ‘hump’ die tubless velgen moeten hebben. Of het in de praktijk tot gevaarlijke situaties leidt, weet ik niet. Ik vind veiligheid toch wel belangrijk en rijd daarom weer op binnenbanden in de buitenbanden.
Hoe dan ook, waar je ook voor kiest: ALTIJD veiligheid voor alles!
Ik ken in mijn buurt meerdere DS-rijders die al langere tijd tubeless rijden, ieder met zijn eigen rijstijl (ik rijd bv. nooit tegen stoepranden, maar ga ook niet de woestijn in), en ik heb vooralsnog niet gehoord dat er bij 1 van deze rijders een buitenband (Michelin XVS) van de velg gekomen is (alleen tijdens bandwissel…).
Ik ga er wel van uit dat het raakvlak band/velg zuiver, schoon en roestvrij is.


































Totaal aantal Berichten: 15735
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
En anders net als bij een fietsband een velglint er in… Zal waarschijnlijk niet bestaan, maar misschien dat je met bv een paar rolletjes sporttape een heel eind komt
Op een “tubeless” Band staat duidelijk TUBELESS, d.w.z. je mag de BAND tubeless monteren, als er nog ” Tube Type” op staat MOET er een binnenband in. De fabrikant ( Citroen in dit geval) kan ook aangeven dat i.v.m. een velgprobleem of zo men in een tubeless buitenband een binnenband dient te monteren.
Bij een tubeless band zit er een “hump”, d.w.z. een randje op de velg zo’n cm van de buitenrand, dat dient om te voorkomen dat als je band te slap is, of je te snel de bocht neemt, de bandrand van de velg afschuift, en dus in 1 seconde leegloopt.
Ik dacht dat je XVS’ en niet met een binneband mag monteren, bij hoge snelheden krijg je wrijving tussen buiten en binnenband, en dan gaat het kapot. ( Een XVS is een HR band die tot 210 KmH getest wordt, ook al rijdt je dat nooit).
Ik zou toch die velg opruwen, want als je tubeless band gaat verschuiven lekt hij gemakkelijker, en een lekke band leidt misschien tot gevaarlijke situaties, dus dat is te vermijden. Geen “hump” in de velg, = verplicht binnenband monteren voor j eigen en andermans veiligheid.
Dat velglint kun je vergeten, dat vindt je na een paar kilometer meer dan 100 KmH rijden terug in stukjes.
Groet,
Peter
To err is human, not to err is divine.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
DS-velgen hebben geen hump, zijn dus niet geschikt voor tubeless montage. Dat het tot nu toe goed gaat bij een aantal mensen, wil niet zeggen dat het veilig is.
Citroen!




Totaal aantal Berichten: 249
Geregistreerd: 29-07-2003
- ID/DS DS 21 IE Pallas
- C4 (2004-heden) 1.6 HDiF
graddus schreef:En anders net als bij een fietsband een velglint er in… Zal waarschijnlijk niet bestaan, maar misschien dat je met bv een paar rolletjes sporttape een heel eind komt
voor de goede orde: velglint is slechts ter bescherming van de binnenband tegen de spaakuiteinden. (anders is ie zo gauw lek
Peter van Essen
DS 21 IE Pallas h, 1970
Renault Espace












































Totaal aantal Berichten: 25693
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb gepoedercoate velgen met binnenbanden en XVS. Geen enkel probleem.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Hier ook geen probleem met gepoedercoate velgen en binnenbanden…
Citroen!