das best een pokkuh werkje, Wel te doen hoor als je rustig werkt.
Goed scherp klein boortje nemen en heeeel langzaam in boren. Daarna maatje groter nemen. Eigelijk gewoon inboren maar zo dat je iig binnen de nippel blijft. Uiteindelijk tik je um er dan zo uit.
En dat geldt niet alleen voor nippels, maar eigenlijk voor alles wat je uit wilt boren. Scherpe boortjes, geduld, voorzichtig (= rustig) boren en olie.
Wim,
Disciplus Simplex
Ik zou in dit geval boutuitdraaiers gebruiken .
Moet je ook gat boren en dan draai je die boutuitdraaier er in met LINKS schroefdraad; vervolgens draai je de nippel er zo uit .
Setje met verschillende maten bij elke goede ijzerwarenzaak te koop.
Groet,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Maar je moet er dus wel aan beide kanten aan kunnen snap ik . Lijkt me vooral een probleem dat je de schroefdraad niet wil beschadigen…
ALs je uitboord tot vlak naast het orginele schroefdraad kan je het restje er vaak zo uitpulken.
Linksdraaiende taps zou wel kunnen maar ik denk dat het gaatje daarvoor te klein is.
Remnippels moet je altijd voorzichtig met een lange arm tegenaan tikkn met kleine stootjes. Nooit in 1 keer een grote kracht op zetten!
Ouwe mopperkont
en uiteraard altijd die speciale ringsleutels (eigelijk een gewone ringsleutelel met een sleufje waar de remleiding doorheen kan.) gebruiken. Nooit een gewone steeksleutel. Die kun je hooguit gebruiken als het ding hele goed gangbaar is.

















Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Om dit soort problemen te voorkomen, bij iedere beurt de remmen ontluchten/LHM verversen alleen al om de remnippels gangbaar te houden.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!
...en om eventuele rotzooi af te tappen. Einde van de remleiding is tenslotte.. euh, het eind van een leiding waar de olie niet doorheen stroomt.
Wim,
Disciplus Simplex
Die nippels zijn daarnaast conisch en hoeven dan ook niet enorm vast gezet te worden. Ik denk dat te vast zetten de grootste oorzaak is van nippel ellende.
De oorzaak is vocht/zooi wat in het schroefdaad komt via het gaatje wat je gebruikt om te ontluchten. Klodder kopervet en het orginele plastik dopje er weer op doen, dan heb je er geen last meer van.

















Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
De plastic dopjes zijn inderdaad erg belangrijk. Ik gebruik geen kopervet voor de nippels.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!












Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Als uitboren niet lukt komt er een andere klauw op maar ik denk dat het wel gaat lukken. Er zijn aardig wat bruikbare tips langs gekomen. Ik had al speciaal een dopsleutel met een gat er bovenin gekocht voor dit klusje. Deze nippel was ook de enige van allemaal die geen plastic dopje meer had.
Hoe dik mogen de schijven eigenlijk minimaal zijn voor de keuring? Ik vond de achterste schrijven een beetje dun. De blokken zijn ook niet meer wat het ooit was. Kan er nog mee naar Frankrijk maar daarna gaan ze er wel af en komen er nieuwe op.
Ik blijf me altijd nog steeds verbazen dat mensen op dit soort onderhoud blijven bezuinigen. Als je het zelf doet is het echt niet heel veel werk en bij de garage zal het niet al te veel kosten. Het voorkomt zoveel ellende als je het een beetje bij houd. Vooral met de remmerij wil je echt geen geklooi onderweg op de autobaan. Ik heb het een keer gehad met de Clio die we ooit hadden. Plotseling geen remdruk meer, alleen na een paar keer pompen. Daar was de remvloeistof nog nooit van vervangen en had een hoop ellende met remcilinders veroorzaakt. Gelukkig was dat op een parkeerplaats en reed ik stapvoets toen het ineens gebeurde en niet op de snelweg.
My other car is a broomstick.






















Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
mathijs schreef:Is alweer gelukt. De stang was er af gegaan maar zit er weer op. Oja, het is nu geen klusweer!! Mijn handen zijn nu bevroren…
Wat bedoel je hiermee? Mijn motorkap had vanochtend ook wat problemen met sluiten, wilde alleen in die half dichte stand.












Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Als je door het gat kijkt waar de veiligheidsklem in valt zie je en zwarte stang die de linker en rechter slotvanger verbindt. Die zat bij mij los, waardoor er maar een kant in het slot viel. Als die stang gewoon vast zit kan je die met een tang naar links bewegen, als je voor de auto staat, dan vallen de slotvangers weer in de goede stand. Kan zwaar gaan als de kabel bevroren is en beweegt maar een heel klein stukje.
My other car is a broomstick.






















Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Heb ‘m er vanochtend op het werk met wat moeite ingekregen, maar zal het onthouden voor een volgende keer!