2 van de 7
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »

BX met start probleem en olieverbruik
Dinges
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 182

Gepost: 26 december 2009 11:51 AM
  [ # 16 ]

Gezien het hoge olieverbruik lijkt me een verstopte carterventilatie niet eens zo vreemd, of de auto moet van onder baggervet zijn van de lekkages. Koppakking zou ook kunnen en is bij een TU eigenlijk heel simpel te vervangen (vond ze altijd makkelijker als een XU wegens alles makkelijk bereikbaar en kleiner dus lichter)
Kan me niet herinneren dat het oliezuipers waren eigenlijk, meestal was dat terug te voeren op lekkages, maar de bougies zouden al een hoop kunnen vertellen.
En verder, rotte stekkers zouden niet gek kunnen zijn intussen en de monopoint huizen hebben een naam hoog te houden kwa stuk gaan.

Echter (en nu komt het) waar ze ook heel slecht tegen kunnen is gas geven tijdens starten.
De ECU doet een snelle check van alle potmeters en sensors voor het starten om te weten hoe alles staat om een waarde te bepalen voor de koudstart verreiking.
Sleutel erin en meteen doordraaien naar starten ontneemt hem deze snelle check, en tijdens starten gasgeven zorgt ervoor dat de motor heel anders reageert als wat de ECU had uitgerekend.
Als je dit vaak genoeg doet zal de ECU besluiten dat de waardes die hij binnen krijgt onbetrouwbaar zijn (meestal negeert hij dan eerst de potmeter van de gasklep) en gaat hij in een soort noodloop.

Tip van Ikke: Haal de accukabels los, en sluit de kabels kort (kabels dus, NIET de accupolen zelf natuurlijk) dus beide kabels losnemen en bijvoorbeeld een dikke schroevendraaier door de ogen steken en minstens 10 sec zo houden. Hierdoor loopt het geheugen van de ECU leeg en gaat hij terug naar de fabriekswaarden. Vervolgens accu weer aansluiten (uiteraard heb je de sleutel in je zak en weet je dus zeker dat het contact afstaat als je dit doet) en in de auto gaan zitten. Sleutel op contact zetten (laatste standje voor starten dus) en laat hem zo staan voor 30 seconden zodat de ECU alles goed kan zetten en controleren, vervolgens auto starten ZONDER gasgeven of de sleutel terug te draaien.

Met bovenstaande procedure heb ik al meerdere auto’s weer aan de praat gekregen die vage nukken hadden, soms bleven de storingen weg, soms kwamen ze weer terug…..

Ik zeg niet dat het bij jou ook werkt maar het kost je niets om het eens te proberen, ECU’s praten niet maar kunnen wel volledig de weg kwijt zijn af en toe.

Succes (en sorry voor het lange verhaal)

Groet Dennis

Mooie wagen buurman….

Profiel  

Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2485

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 26 december 2009 12:51 PM
  [ # 17 ]

Het staat in de handleiding van elke BX injectie, gaspedaal niet aanraken. Ik kan me indenken dat sommige mensen dat gedrag uit ‘t carburateurtijdperk hebben meegenomen. Sterker nog, ik zie ‘t telkens om me heen. Omgekeerd dacht ik dat mijn GS X3 problemen had bij warme motor, blijk je vol gas te moeten geven tijdens ‘t starten. Ja goh, het staat ook werkelijk in de handleiding!

Ik hoop alleen dat TS ook werkelijk iets wil proberen ipv alleen z’n verhaal doen. Zal niet de eerste keer zijn.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  

BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035

Gepost: 26 december 2009 01:05 PM
  [ # 18 ]

Dat wist ik niet. Ik start zonder gas te geven maar zodra hij aanslaat geef ik even wat gas zodat hij zeker blijft draaien. Hij start op deze manier altijd van de eerste keer en blijft achteraf mooi draaien (maar soms wel wat laag in toeren). Zonder dat gas bij geven wil hij soms wel eens terugvallen en afslaan.

Ga in elk geval de manier van kortsluiten eens proberen en zien of hij dan mooier stationair draait vlak na het starten.

Profiel  

rob384
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33

Gepost: 26 december 2009 01:35 PM
  [ # 19 ]

Goedenmiddag mensen wat een reactie’s als eerste fijne kerstdagen.
Ja zo zie ik maar zoveel oplossingen ik had eerst zoiets van mijn motorblok is overleden maar ik begrijp dat dit nog niet zo hoeft te zijn. Maar nu het punt mijn laatste auto een renault 19 BJ 1990 kon ik van voor naar achter en van links naar recht ja en dat is nu met mijn Bx niet zo.Wat inhoud dat er dingen worden geschreven dat ik niet weet waar het zit erg jammer,naar een garage brengen is geen optie om het te laten maken omdat ik van een uitkering leef. Dus ik moet het zelf oplossen maar hoe?
Ik rijdt inderdaad korte stukjes alleen even naar het station me dochter wegbrengen naar de trein of boodschappen halen.Verder heb ik geen 2 linkse handen als ik maar weet hoe het moet of wat ik moet en waar het zit dan lukt het wel.Net als de carterontluchting waar vind ik dit? Gas geven met starten doe ik niet hoewel ik eigenlijk niet meer weet hoe ik de BX moet starten wel gas geen gas is erg moeilijk bij deze Bx.Heb ook gehoord dat de ontsteking module vol olie kan zitten maarja waar zit dit ding? En dat is eigelijk met al de opties die jullie noemen weet niet precies waar het zit. Het doormeten vernieuwen is bij de vorige eigenaar gebeurd waar ik eerder over schreef.Hij had ook wel wat problemen met de BX maar zou verholpen zijn maar ben bang dat het terug komt of nooit weg is geweest hoewel ik in het begin geen problemen had met de Bx.
Ik zit er nu aan te denken om de Bx maar weg tedoen vind wel erg jammer vind het zulke lekkere auto’s mede ook door de vering en mijn echtgenoot is rugpatient en die vind de vering ook heerlijk.
Maar helaas ik heb geen ruimte om te sleutelen moet alles op straat doen,is nu helemaal geen pretje.
Oja, Alcyone ik woon in de Beemster in NH.
Maar al met al zit ik met een moeilijke beslissing houd ik de BX en moet weer gaan sleutelen of ga ik ergens anders in rijden.
Nou Mensen die met me mee denken en helpen nogmaals bedankt voor de reacties
groetjes Rob

Profiel  

winnetou
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2255

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 26 december 2009 01:47 PM
  [ # 20 ]

Volg nu eerst eens de aanwijzingen van Dinges, daar hoef je nu niet voor in de kou te liggen (waar ik zelf ook een hekel aan heb) en het kost je niets. Weg doen kan altijd nog, juist omdat men het met die monopiont 1400 zo snel opgeeft krijgen ze een slechte naam. Er zijn zelfs Cannes/ Deauville haters door onstaan op dit forum, wat volledig onverdiend is, want in de basis zijn het prima betrouwbare blokjes.  Wink

En wellicht ten overvloede want hierboven al een keertje genoemd: zet eerst het contact aan en laat ‘r in die positie voor enkele seconden voordat je daadwerkelijk start, zo krijgt de elektronica de tijd om haar werk te doen. En geen gas geven tijdens het starten, maar dat was al duidelijk.

Profiel  

Alcyone
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2485

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 26 december 2009 01:49 PM
  [ # 21 ]

Het valt allemaal best mee. Moet ik wel zeggen ik woon in Leerdam, dan is de Beemster wel wat ver.

Inderdaad de boel resetten. Mocht dat niet werken, nou dan zijn we benieuwd naar de foto’s van de bougies.

Heeft er iemand een foto van de motorruimte van een BX 14 met injectie? Kan ik daar wat onderdelen op aankruisen.

Wat Winnetou zegt, het zijn prima motoren en inderdaad hebben die monopointhuizen onterecht een slechtere naam dan ze verdienen. Voor een 1.4 ook nog eens ontzettend krachtig met 75 PK, Volkswagen deed dat in die periode met een 1.8!

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  

rob384
< 100 berichten
Rank

Gepost: 26 december 2009 01:54 PM
  [ # 22 ]

Oke ik zal kijken of ik een foto kan maken van het hart van de BX en dan nog even plaatsen.
Ja en de foto van de bougies daar ben ik nu eigelijk ook wel benieuwd naar, weet niet of het vandaag lukt ja kerst he, maar doe me best.Ja en kan ook nog proberen wat dinges schrijft.
groetjes Rob

Profiel  

winnetou
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2255

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 26 december 2009 01:56 PM
  [ # 23 ]

Uiteraard, het is kerst, dus kalm aan. We zien de plaatjes wel verschijnen. Maar niet opgeven he?  nono

Profiel  

rob384
< 100 berichten
Rank

Gepost: 26 december 2009 02:46 PM
  [ # 24 ]

Ben toch even naar buiten gelopen met de camera kan nu ook niets met mijn BX durf erniet in te rijden ben bang dat hij weer raar gaat doen. Ik hoop dat het plaatsen lukt van de foto’s weet niet meer precies hoe het werkt.
het is dus wel gelukt
groetjes Rob

Profiel  

rob384
< 100 berichten
Rank

Gepost: 26 december 2009 02:49 PM
  [ # 25 ]

geloof dat er nu dubbele foto’s staan huh
confused even aangepast nu niet meer sorrie
groetjes Rob

Profiel  

rob384
< 100 berichten
Rank

Gepost: 27 december 2009 09:56 PM
  [ # 26 ]

Hallo mensen ik heb foto’s geplaatst van mijn motorblok zou iemand kunnen aankruisen waar ik naar kijken moet of schoonmaken ik durf namelijk nu niet te rijden met mijn BX ben bang dat hij weer ermee stopt onderweg.
Ik lees het graag
groetjes

Profiel  

Midfriesland
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2779

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 27 december 2009 11:02 PM
  [ # 27 ]

Zo op het eerste gezicht ziet dit er best netjes uit… Als de kop lek is dan lekt er meestal olie in het hoekje boven de dynamo. Dat zie ik hier niet. Ook geen resten van olieregen.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  

Midfriesland
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2779

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 27 december 2009 11:17 PM
  [ # 28 ]

Hops… een paar dingetjes aangewezen die van belang kunnen zijn. Er is vast nog wel iemand met meer aanwijzingen.

Ik zou beginnen bij alle stekkerverbindingen naar sensoren toe. (volg de draden) En de karterontluchting.

Als ze weer op hol slaat: handrem aantrekken, rem induwen, in een hoge versnelling zetten en koppeling snel laten komen.

Afbeelding Bijlagen
Foto-QTIQR3GC.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  

rob384
< 100 berichten
Rank

Gepost: 27 december 2009 11:22 PM
  [ # 29 ]

oke mooi eindelijk een reactie gelukkig, ja dat heb je met de feestdagen, morgen even kijken of ik wat kan betekenen voor mijn BX heb hem morgen eigelijk wel nodig morgen maar even wat anders regelen.
Of me dochter moet de bus nemen we zijn wel ik hoop dat ik hem wel weer aan het rijden krijg want nu heb ik niets.
groetjes Rob

Profiel  

Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3455

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 28 december 2009 02:11 AM
  [ # 30 ]

Mijn Pa had met zijn Deauville, ook met 1.4TU motor ook startproblemen, soms helemaal niet willen of pas na lang doorstarten en plakkaat roet op de straat gooien en dan pas aanslaan. Bovendien ook zuipen als een malloot. Alles qua injectie is nagekeken en bij twijfel vervangen maar het probleem bleef.
Op het laatst de lambda-sonde vervangen en het probleem was opgelost. Je kunt hem er in ieder geval zo uitschroeven om te controleren (zit in de uitlaat geschroefd voor de motor) als dat ding zwartgeblakerd is zou je die eens kunnen schoonmaken om te kijken of het iets beter gaat maar je zult hem dan waarschijnlijk sowieso moeten vervangen.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  

2 van de 7
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook