2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Motor maakt met ‘kever-geluid’, opgelost. Moet 123 met voorschakelweerstand?
mano
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 16-09-2008

Gepost: 07 januari 2010 11:55 PM
  [ # 16 ]

Minimale weerstand mag niet minder zijn als 1 ohm. Dit te meten over de twee aansluiting op de bobine (primaire circuit).

Je kan bobines met en zonder voorschakelweerstand kopen vor je DS. Dit is dan niet dezelfde bobine met of zonder weestand, de bobine is anders. Ik dacht dat een bobine goed voor de DS met puntenontsteking een weerstand had van 1.6. Over het algemeen moet de bobine bij een puntjes onsteking niet te weinig weerstand hebben, omdat er anders teveel stroom door de puntjes gaat (en dus sneller inbranden).

Bij electronische ontstekingen of transistor onstekingen mag de weerstand lager zijn, zo ook bijvorbeeld bij enkele nieuwere Citroens als de DS (bijv bx). Met een 123 ben je dus wat flexibeler in de bobine die je neemt, en kun je eventueel een ‘betere’ bobine nemen waar meer stroom doorheengaat en een sterkere vonk uit komt.

Ik heb die van mij gewoon met de standaard bobine waar het voorschakelweerstand vanaf is gehaald (deze was verrot). Werkt prima.

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 11 februari 2010 01:59 PM
  [ # 17 ]
nltecoko schreef:

Het resultaat is inderdaad een sterkere vonk, omdat je de 9 volts spoel op 12 volt zet. Zolang het heel blijft…

  - Oscar -

Dus een bobine zonder spoel is een zgn (standaard)  12-Volts bobine en een bobine met weerstand moet een 9V type zijn?
12V bobine met weerstand geeft dus een te kleine vonk, maar een 9V bobine zonder weerstand een veel te grote, dus 123 stuk?

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 11 februari 2010 02:18 PM
  [ # 18 ]

Je kan met een bobine waar je de voorschakelweerstand vanaf haalt ook de 123 kapot maken omdat de stroom door de eindtransistor te groot wordt. ook kan je de bobine te heet laten worden doordat je veel meer stroom door je bobine jaagt. Een te hete bobine vonkt niet!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 24 februari 2010 10:56 PM
  [ # 19 ]

Ik heb, volgens mij een “oude” / originele bobine met voorschakelweerstand.

Hier staat echter toch duidelijk 12V op,
klopt dat ?

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10635
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 25 februari 2010 01:11 AM
  [ # 20 ]

Die 12V is voor het geheel bobine/voorschakelweerstand. Deze aanduiding stamt nog uit de tijd dat er vrij veel auto’s waren voorzien van een 6-volts-installatie (of 24V voor vravhtwagens).
Als je de voorschakelweerstand er af sloopt en dan toch 12V op de bobine zet gaat het dus mis!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 26 februari 2010 01:40 AM
  [ # 21 ]

Helder !

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook