1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Ruitenwisservloeistof pomp
jschijvens
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 148
Geregistreerd: 12-07-2009

- Xsara Picasso 2.0 HDI
Gepost: 05 januari 2010 10:09 PM

Wat een woord om te typen. Is er een ander woord voor? Ik kon er niet zo snel opkomen.
Maar goed, nu mijn verhaal:”

Als ik de handel van de ruitenwissers naar me toe trek, dan pompt de pomp een hoeveelheid ruitenwisservloeistof op mijn ruit. Handig, zeker met al die rotzooi die nu op de weg ligt.
Dit ging tot voor kort goed.
Helaas is het nu zo, dat als ik aan de handel trek, er niets gebeurd. Ik hoor geen pomp (die ik normaal altijd hoorde, ook al was het reservoir leeg). In eerste instantie dacht ik aan bevroren vloeistof in het reservoir. Had ik namelijk vorige week, maar na een half uur rijden werkte alles weer naar behoren.

Nu dus niet meer. Ik heb natuurlijk vloeistof bijgevuld, en ook antivries gebruikt, meer dan normaal, dus een hogere dosering van het concentraat.

Wat gebeurt er nu wel? Niets. Aan de handel trekken levert niets op, geen geluid, niet het automatisch starten van de ruitenwissers. Voorheen werkte dat wel.

Als ik nu de ruitenwissers aanzet (die werken gelukkig wel) dan gaan ze vrolijk op en neer. Trek ik tijdens het wissen aan de handel (om vloeistof op de ruit te sprayen) dan gaan de ruitenwissers terug naar de ruststand. Laat ik de handel los, dan gaan de ruitenwissers weer verder met wissen.

En toen wist ik het niet meer. Wie weet wat hier aan de hand is? Het water is wel eens bevroren geweest, ook bij andere auto’s van mij, maar altijd gingen de ruitenwissers aan als ik aan de handel trok, ook al kwam er geen vloeistof uit de sproeiers.

Wat kan ik doen?

Alvast bedankt voor het verlossende antwoord!

Tot slot wens ik iedereen op het Citroën forum een goed 2010 met veel veilige Citroën kilometers!

“Sure it’s quiet, for a diesel. But that’s like being well-behaved… for a murderer.”

Kijk ook eens op: http://xsara-picasso.mijnalbums.nl/

Profiel  
 
Zardrak
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 20-08-2007

- C4 (2004-heden) C4 Cactus 12 Pure Tech 82 Live
Gepost: 07 januari 2010 02:31 PM
  [ # 1 ]

Ik heb dit ook al eens gehad alleen bewogen bij mij de ruitenwissers wel maar kwam er geen vloeistof uit gespoten (voor diegene: er zat vloeistof in :p ) bleek dat er een zekeringske gesprongen was (ik had geluk dat hij toen binnen moest voor controle)

VW Transporter T2 ‘75
Citroën Berlingo ‘99
Citroën Xsara Picasso ‘06
Citroën C4 Cactus ‘16

Profiel  
 
Grijzemuis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 542
Geregistreerd: 26-08-2008

Gepost: 07 januari 2010 02:58 PM
  [ # 2 ]

je kan wel antivries in het reservoir gegooid hebben, maar dan had je dat eerst goed door moeten pompen zodat het ook in het motortje en de leidinkjes zat.
Zal toch wel bevroren zijn. Bij overbelasting gaan die motortjes wel eens stuk (of de zekering, kan je misschien in de handleiding terugvinden). Als ik me niet vergis zit dat motortje ergens achter het plaatwerk achter de wielkuip mocht je het motortje moeten vervangen?

"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003

Profiel  
 
Bimbam2
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 10-11-2009

- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance LPG
Gepost: 07 januari 2010 03:08 PM
  [ # 3 ]

Wij hadden dit probleem ook bij een C4GP.
We hadden ‘m net en bij de eerste flinke vorst deed de ruitensproeier het niet meer.
Ik ging toch naar de garage en hebben ze er even naar gekeken.
Bleek kapotte zekering, na vervanging deed ie het weer.
Waarschijnlijk heeft er oude vloeistof in de leidingen en pomp gezeten, wat bevroren is.
Hierdoor is de pomp overbelast en de zekering gesprongen.

De zekeringhouder voor de ruitensproeimotor zit bij deze auto op de accubak en niet bij de zekeringhouder in het dashboard.

Het is dus wat “Grijzemuis” al schrijft belangrijk als je ruitenwisservloeistof bijvult met voldoende antivries je de leiding even goed doorspoelt. Was voor mij ook een les.

Profiel  
 
jschijvens
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 148
Geregistreerd: 12-07-2009

- Xsara Picasso 2.0 HDI
Gepost: 07 januari 2010 07:04 PM
  [ # 4 ]

Na het werk even langs de dealer gegaan. Verhaal vertelt, men vond het vreemd.
Mijn sleutels werden ingenomen, ik werd richting de koffiehoek gestuurd, en men zou z.s.m. kijken wat er aan de hand was.

Voor dat ik er erg in had (koffie net op!)kwamen ze mijn sleutel al weer brengen.

Uw auto staat voor, alles werkt weer, u kunt hem zo meenemen.
Ik was er even stil van. Wat was er eigenlijk aan de hand, vroeg ik.

De zekering was kapot. Waarschijnlijk is de pomp bevroren geweest (kan makkelijk, vloeistof was voor dit geval bijna op) en is de zekering kapot gegaan.

Toch een mooie service! Ik heb de auto hier niet gekocht, maar bij een collega dealer.
Ik had nog garantie op de auto (BOVAG), maar de dealer waar ik de auto gekocht heb zit in een plaats waar ik toch ruim een half uur voor moet rijden.

Het is overigens al de derde keer dat ik bij deze dealer (Bertens Tilburg) geholpen wordt zonder rekening. Eén keer voor een kapot lampje op het dashboard, en een keer voor het vervangen van de kentekenplaathouden, de vorige zat los en was een beetje gaan hangen naar 1 kant. De houder werd direct vervangen, monteur moest nog wat schroeven uitboren, en plaatste daarna de nieuwe houder.
Een pluim hebben ze wel verdient, vandaar dat ik ze nu ook bij naam noem.

Bedankt voor het meedenken!

“Sure it’s quiet, for a diesel. But that’s like being well-behaved… for a murderer.”

Kijk ook eens op: http://xsara-picasso.mijnalbums.nl/

Profiel  
 
jschijvens
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 148
Geregistreerd: 12-07-2009

- Xsara Picasso 2.0 HDI
Gepost: 08 januari 2010 10:07 AM
  [ # 5 ]

Weet iemand trouwens hoe je het beste bij het reservoir kunt komen? Ik vrees dat de toegevoegde antivries zijn werking niet helemaal goed gedaan heeft, want vanmorgen was het weer raak.
Ik heb de wis/was installatie meteen gebruikt, maar pas na 3 kwartier rijden. Helaas, hetzelfde resultaat.

Wat ik nu wil doen is het reservoir leeghalen, en alles doorspoelen met antivries, zoals Grijze muis al aangaf. Helaas zie ik in het motorruim alleen maar de vulhals, en die verdwijnt al vrij snel in de ruimte achter het spatbord.

Mijn net bedachte oplossing (correct me if I’m wrong!) Rechtervoorwiel verwijderen, bescherming wielkast verwijderen, en voila, daar zie ik het reservoir. Is er dan een aftapmogelijkheid, of moet ik het hele reservoir verwijderen? Aftappen kan natuurlijk wel als de pomp werkt, gewoon het zaakje leegspuiten op de voorruit, maar ik zit nu met een niet werkende pomp, en waarschijnlijk een klomp ijs onderin het reservoir.

Ik zal de auto het weekend eens in het magazijn parkeren, na 1 dag zal toch alles wel ontdooit zijn?
Thuis heb ik een hele mooie poort + inrit gemaakt voor mijn dame. Ik kan ze vanuit mijn woonkamer zien staan in de tuin. Een mooier uitzicht bestaat niet. Helaas heb ik geen garage. Vorige eigenaar van mijn huis had alleen een fiets, en heeft dus geen garage laten bouwen…......

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen hoe ik het reservoir kan aftappen (zonder pomp) en hoe ik er bij kan komen.

“Sure it’s quiet, for a diesel. But that’s like being well-behaved… for a murderer.”

Kijk ook eens op: http://xsara-picasso.mijnalbums.nl/

Profiel  
 
Bimbam2
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 10-11-2009

- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance LPG
Gepost: 08 januari 2010 03:24 PM
  [ # 6 ]

In het magazijn zetten en laten ontdooien
stuk slang en emmer erbij
aan de slang zuigen tot er vloeistof komt, een doorzichtige slang is dan handig Wink

dan hoef je alleen het laatste restje weg te sproeien.

Nieuwe vloeistof heeft met deze lage temperatuur een hoge beschermingsgraad nodig

Profiel  
 
jschijvens
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 148
Geregistreerd: 12-07-2009

- Xsara Picasso 2.0 HDI
Gepost: 08 januari 2010 03:40 PM
  [ # 7 ]

Bedankt! Dat ik daar niet aangedacht heb.

Bedankt voor je antwoord!

“Sure it’s quiet, for a diesel. But that’s like being well-behaved… for a murderer.”

Kijk ook eens op: http://xsara-picasso.mijnalbums.nl/

Profiel  
 
jschijvens
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 148
Geregistreerd: 12-07-2009

- Xsara Picasso 2.0 HDI
Gepost: 09 januari 2010 10:50 AM
  [ # 8 ]

Na een rit van ongeveer een uur, heb ik mijn Picasso in mijn tuin geparkeerd. Motorkap open, slang in het reservoir, en wat denk je? Ergens onderin nog steeds ijs. Ik voelde het meteen aan de weerstand die ik ondervond en het typische kraken van half gesmolten ijs.

Vandaag toch maar even mijn Dame binnen zetten. Ik heb overigens de zekering voor de pomp gevonden, die was natuurlijk weer kapot. Er staat 5 op. Tijdelijk heb ik deze vervangen door een reserve zekering met daarop het getal 10 kan dit kwaad? Het circuit kan nu wat meer “hebben”, maar is dat niet schadelijk voor de pomp? Ik ga vandaag toch aan de slag bij mijn broer in zijn bedrijf (veel ruimte en warm!) en aan de overkant zitten (toevallig?) ook twee broers met een autobedrijf, dus voor een zekering hoef ik maar over te steken.

“Sure it’s quiet, for a diesel. But that’s like being well-behaved… for a murderer.”

Kijk ook eens op: http://xsara-picasso.mijnalbums.nl/

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 09 januari 2010 11:05 AM
  [ # 9 ]

Ik zou er toch mee uitkijken. Het kan zijn dat je pomp nu eerder gaat dan je zekering. Anders laat je hem er nu even uit en stop je er vanmiddag een nieuwe in?

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
Bimbam2
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 10-11-2009

- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance LPG
Gepost: 09 januari 2010 12:31 PM
  [ # 10 ]

5A lijkt me eerlijk gezegd vrij laag voor de pomp.
Ik zou het even navragen of dat wel klopt, maar nooit zo maar afwijken.
Voor je het weet is de schade groter dan een kapotte zekering.

ik heb hier het instructieboekje online: KLIK
zie bladzijde 107, zekering F14 is 10A

Profiel  
 
jschijvens
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 148
Geregistreerd: 12-07-2009

- Xsara Picasso 2.0 HDI
Gepost: 09 januari 2010 03:26 PM
  [ # 11 ]

Edit René...quote gewist..quote op het laatste bericht is onzin
Volgens mijn instructieboekje (eerste serie Picasso) is zekering F14 15A, functie: accessoirestekker - Caravan. (+accu). Die heb ik dan ook niet vervangen, het betrof namelijk zekering F27, en daar staat 5A bij. Functie omschrijving van deze zekering: BSI (+ accessoires).

Ik heb weer een 5A zekering geplaatst, om te voorkomen dat er iets fout gaat.

“Sure it’s quiet, for a diesel. But that’s like being well-behaved… for a murderer.”

Kijk ook eens op: http://xsara-picasso.mijnalbums.nl/

Profiel  
 
Bimbam2
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 10-11-2009

- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance LPG
Gepost: 09 januari 2010 03:45 PM
  [ # 12 ]

volgens mij zijn er twee zekeringhouders, één in de auto ergens in het dashboard en één in het motorcompartiment. Deze houder zit in het motorcompartiment.
Lees in deze link bladzijde 102 t/m 108

Profiel  
 
jschijvens
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 148
Geregistreerd: 12-07-2009

- Xsara Picasso 2.0 HDI
Gepost: 09 januari 2010 03:57 PM
  [ # 13 ]

Ik heb eerst ook gekeken in de zekeringhouder in het motorruim. Daar zag ik dat alle zekeringen goed waren. Toen ben ik over gegaan naar de zekeringhouder linksonder in het dashboard. Daar zag ik dat er één zekering kapot was, deze heb ik vervangen door een 5A exemplaar (net als de oude). Eigenwijs als ik ben trok ik aan de handel, en pats, meteen deze zekering eruit. Vervangen door een 10A exemplaar, en hij klapte er niet meer uit. Verder er niets meer mee gedaan.

Vanmorgen alles vervangen, en alles werkt weer naar behoren. De door jou genoemde zekering was (en is) niet kapot.

Ik zag gisteren al dat de garage de door mij eerder aangehaalde zekering al had vervangen. Het was namelijk de enige zekering die anders was dan de anderen (op de “speciale” zekeringen na dan).
Zodoende ben ik eigenlijk meteen overgegaan tot het eruit halen van deze zekering. Deze was duidelijk kapot. Rest van het verhaal is bekend.

Bij de zekering F14 (motorruim) staat in het instructieboekje bij mij de volgende omschrijving: F14, 10A, diagnosestekker. Maar deze is niet kapot, en ook niet vervangen bij de dealer.

“Sure it’s quiet, for a diesel. But that’s like being well-behaved… for a murderer.”

Kijk ook eens op: http://xsara-picasso.mijnalbums.nl/

Profiel  
 
jschijvens
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 148
Geregistreerd: 12-07-2009

- Xsara Picasso 2.0 HDI
Gepost: 09 januari 2010 04:01 PM
  [ # 14 ]

Ik heb beide instructieboekjes eens vergeleken. Zowel de “interne” als de “externe” zekeringkast hebben een volledig andere layout. De zekeringtabel voor de “interne” kast is bij het facelift model veel korter. In mijn boekje staan veel meer zekeringen, en ook veel meer plaatsen om eventueel zekeringen te plaatsen. Dit geld ook voor de kast in het motorruim. Andere opzet, andere zekeringen.

Ik denk dat bij de facelift ook de zekeringenkasten zijn aangepast.

“Sure it’s quiet, for a diesel. But that’s like being well-behaved… for a murderer.”

Kijk ook eens op: http://xsara-picasso.mijnalbums.nl/

Profiel  
 
Bimbam2
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 10-11-2009

- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance LPG
Gepost: 09 januari 2010 04:16 PM
  [ # 15 ]

ze veranderen die auto’s ook steeds

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook